۰
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۴
فرهنگ و ادب در هفته گذشته؛

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی كتابداری

این هفته همچنین چکیده طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی» از سوی مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شد که براساس آن 27.4 درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند که اصلاً اهل مطالعه نیستند، 40.4 درصد در حد «کم یا خیلی‌کم» و تنها 32.2 درصد در حد «زیاد یا خیلی‌زیاد» اهل مطالعه هستند.
بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی كتابداری
مرور اخبار فرهنگی این هفته را با خبر معرفی اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان آغاز می‌کنیم. این خبر روز دوشنبه ۱۰ شهریور منتشر شد و به موجب آن، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با صدور احکام جداگانه اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان را منصوب کرد.

به گزارش فریادگر به این ترتیب، محسن اسماعیلی رئیس هیات مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و عضو حقوقدان شورای نگهبان، علی‌اکبر اشعری مشاور شهردار و مدیر بهره‌برداری پروژه باغ کتاب تهران، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، سیدغلامرضا میرحسینی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدمجید حسینی مدیر عامل نشر شهر، حمیدرضا کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی و مهدی رمضانی معاون انتشارات مرکز اسناد انقلاب، ۹ عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه یاد یار مهربان سال ۹۳ هستند که با حکم حجت‌الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به این سمت منصوب شده‌اند.

نمایشگاه یاد یار مهربان ویژه اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه‌های مدارس شهر تهران از سوی موسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود. و مهلت ثبت نام ناشران برای حضور در دوازدهمین دوره این نمایشگاه تا پایان شهریور ماه تمدید شده است.

بازدید خبرنگاران و اهالی رسانه از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران

در ابتدای این هفته، همزمان با روز ملی صنعت چاپ (۱۱ شهریور) خبرنگاران رسانه‌های مختلف به اتفاق مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، بازدید کردند.

تذکر هیئت نظارت بر مطبوعات به نشریات «کلید سیاست»، «صدا» و «۹ دی»

در جلسه مورخ ۱۰ شهریور هیئت نظارت بر مطبوعات، شماری از تقاضاهای صدور مجوز نشریات مورد بررسی قرار گرفت که طی آن ۶۵ نشریه و ۲ پایگاه اطلاع‌رسانی به این شرح مجوز انتشار دریافت کردند.

همچنین در جلسه روز دوشنبه هیئت نظارت بر مطبوعات، به نشریه «کلید سیاست» به استناد بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات تذکر داده شد. نشریه «صدا» هم به استناد بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات تذکر گرفت. هیئت نظارت بر مطبوعات همچنین به نشریه «۹ دی» به استناد بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات تذکر داد.

اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان خارجی كتابداری

صبح دوشنبه ۱۰ شهریور سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همراه با معاونین این سازمان با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی تركمان دیدار و گفتگو كرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دراین برنامه بر عملی كردن بندهای توافقنامه فیمابین دو سازمان از جمله اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان خارجی كتابداری تاكید كرد و دو طرف بر سر این موضوع توافق کردند.

امضاء تفاهمنامه همکاری میان وزارت ورزش و موسسه تبیان

محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در حاشیه بازدید از مؤسسه تبیان از عقد تفاهم نامه همکاری وزارت ورزش وجوانان با سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه امور جوانان و ازدواج خبر داد.

گلزاری در این بازدید گفت: در حال حاضر ۲۰۰ سایت به عنوان سایت همسریابی فعالیت می کنند. گاهی اوقات این سایت ها فیلتر می شوند، گاهی اوقات فیلتر نمی شوند و برخی مواقع به صورت پنهانی کار می کنند، به هر حال آنها از نظر ما غیرقانونی هستند.

وی در ادامه گفت:‌ در حال حاضر با همکاری مراکز مشاوره ازدواج معتبر روی مراکز مخصوص انتخاب همسر کار می کنیم. سازمان تبلیغات اسلامی (مؤسسه تبیان) نیز در زمینه اطلاع رسانی و تسهیل مسیر ازدواج جوانان فعالیت های درخشانی داشته است که قابل اعتماد می باشد و امید می رود با عقد تفاهم نامه همکاری در زمینه احیای نقش واسطین امر ازدواج با سازمان تبلیغات اسلامی (مؤسسه تبین)، گامی مهم در مرتفع کردن موانع ازدواج جوانان برداشته شود.

تغییرات مدیریتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

از دیگر اخبار فرهنگی هفته، تغییرات مدیریتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در احکامی جداگانه مدیران و سرپرستان ۳ حوزه زیر مجموعه معاونت تولید این کانون را صادر کرد.

به این ترتیب، نورا حق‌پرست به عنوان مدیرکل نظارت بر انتشارات، محمدرضا کریمی صارمی به عنوان مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی و حسن آقاکریمی به عنوان سرپرست مدیریت سینمایی احکام خود را از مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت کردند.

یک نظرسنجی جدید: ۲۷ درصد تهرانی‌ها اصلاً مطالعه نمی‌کنند

این هفته همچنین چکیده طرح پژوهشی «بررسی میزان مطالعه شهروندان تهرانی» از سوی مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شد که براساس آن ۲۷.۴ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند که اصلاً اهل مطالعه نیستند، ۴۰.۴ درصد در حد «کم یا خیلی‌کم» و تنها ۳۲.۲ درصد در حد «زیاد یا خیلی‌زیاد» اهل مطالعه هستند.

یک آمار جدید: ناشران تهرانی فعالترین ناشران کشور در چهار ماه اخیرند

اما علاوه بر نظرسنجی بالا، یک آمار جدید نیز در این هفته منتشر شد. بر اساس گزارش آماری نشر كتاب استان‌های کشور در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۳، تهران با ۱۴۶۰۲ تعداد عناوین آمار بیشترین کتاب و استان هرمزگان با انتشار ۱ عنوان کتاب کمترین تعداد را به خود اختصاص داده است. استان قم نیز در این مدت با ۲۲۵۳ عنوان کتاب، بیشترین آثار تالیفی را داشته‌اند.
منبع: مهر
کد مطلب: 41024
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *