۰
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۷

پشت پرده فضاسازی ضدایرانی مقامات یمن

دو روز پیش، مقامات امنیتی یمن مدعی کشف یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران در این کشور شدند و اکنون نیز رئیس جمهور این کشور از دخالت ایران در امور داخلی یمن سخن می گوید. این در حالی است که شواهد از وجود زمینه هایی گسترده تر پشت این موضع گیری های مقامات یمنی خبر می دهد.
دو روز پیش، مقامات امنیتی یمن مدعی کشف یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران در این کشور شدند و اکنون نیز رئیس جمهور این کشور از دخالت ایران در امور داخلی یمن سخن می گوید. این در حالی است که شواهد از وجود زمینه هایی گسترده تر پشت این موضع گیری های مقامات یمنی خبر می دهد.

به نقل از تابناک: روز چهارشنبه اعلام شد که مقامات امنیتی یمن یک شبکه جاسوسی در این کشور که توسط ایران هدایت می شده را کشف کرده اند. در گزارش های رسمی رسانه های یمن ادعا شده این شبکه جاسوسی به مدت هفت سال در این کشور فعال بوده و یک فرمانده نظامی سابق ایرانی، هدایت آن را بر عهده داشته است.

بر همین اساس، «عابد ربو منصور هادی»، رئیس جمهور یمن امروز طی اظهاراتی گفت ایران باید از دخالت در امور داخلی یمن دست بردارد. وی در این رابطه گفت: «ما امیدواریم برادرانمان در ایران از دخالت در امور داخلی یمن دست برداشته و دوره حساسی که یمن در آن قرار دارد را مورد توجه قرار دهند. یمن را تنها بگذارید. کافی است».

با این حال، خبر دیگری که امروز منتشر شده نشان می دهد فضاسازی ها و موضع گیری های اخیر مقامات یمنی تنها با یک هدف انجام گرفته و آن، جلب توجه آمریکا برای کمک نظامی بیشتر به این کشور و بالا بردن شانس بقای دولتمردان آن است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» امروز گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا، در حال اعطای تسهیلات و کمک های مادی جدیدی به یمن است تا به منظور خرید سلاح و هواپیما از آن استفاده شود. مقامات آمریکایی هدف از این کمک ها را یاری رساندن به برنامه های یمن برای «مبارزه با تروریسم» عنوان کرده اند.

بر این اساس، قرار است پنتاگون در سال جاری میلادی بیش از ۱۱۲ میلیون دلار اسلحه و تجهیزات در اختیار دولت یمن قرار دهد. ۷۵ میلیون دلار از این مبلغ ماه گذشته به تصویب رسیده بود و قرار است ۳۷ میلیون دلار دیگر نیز این ماه تخصیص داده شود.

گزارش این خبرگزاری می افزاید مقامات آمریکایی معتقدند دولت جدید یمن هم راستا با منافع آن هاست و باید مورد حمایت قرار گیرد. آمریکایی ها بر این باورند که منصور هادی شریک بسیار خوبی برای آمریکا در منطقه خواهد بود.

به این ترتیب، آشکار است که فضاسازی های اخیر یمنی ها تنها با هدف جلب توجه آمریکا و به این منظور صورت گرفته که با عینی نشان دادن تهدید فعالیت ها و مداخلات خارجی در این کشور، کمک های بیشتری را از ایالات متحده به سوی خود جلب کند.

اما نکته دیگر اینجاست که این کمک های تسلیحاتی کلان در حالی از طرف آمریکا در اختیار یمن قرار می گیرد و هزینه های هنگفت صرف بخش نظامی این کشور می شود که مردم حتی از تأمین نیازهای اولیه خود نیز عاجزند.

بر همین اساس، «برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد»، روز گذشته هشدار داد که یک میلیون کودک یمنی با سوءتغذیه شدید روبرو هستند؛ زیرا خانواده ها پولی برای تهیه مواد غذایی در اختیار ندارند. بر اساس گزارش ها، قیمت مواد غذایی در این کشور اخیراً بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

حال در چنین شرایطی، مقامات یمنی هم و غم خود را تنها معطوف به بخش نظامی و امنیتی و بقای خود کرده اند و دولت آمریکا نیز طبیعتاً با هدف حفظ نفوذ خود در این کشور و بی توجه به چگونگی وضعیت زندگی مردم، از سویی این کشور را تنها از نظر نظامی تقویت می کند و از سوی دیگر، با تنش آفرینی، آن را در مقابل ایران قرار می دهد.
کد مطلب: 411
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *