۱
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۵

نجفی: آرامش گورستانی دانشگاه به نفع کشور نیست

شرط اول موفقیت در معاونت دانشجویی علاقمندی به دانشجویان است، معاونین دانشجویی باید به جوانان علاقمند باشند و این علاقه را تقویت کنند و تحت تأثیر برخی برخوردها و ناپختگی هایی که از سوی دانشجویان فروز پیدا می‌کنند نشوند و همدل دانشجویان باشند.
نجفی: آرامش گورستانی دانشگاه به نفع کشور نیست
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم، گفت:‌ نباید فکر کنیم هر چه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند. این آرامش گورستانی در درازمدت به نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط هر کسی پایمال شود.

به گزارش فریادگر محمد علی نجفی در نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این همایش تأثیر مثبتی در برنامه های پیش روی دانشگاه ‌ها در سال جدید داشته باشند گفت: معاون دانشجویی یک کار بسیار مهمی است و ظریفترین کار دانشگاه بر عهده این بخش است زیرا بخش مهمی از آرامش و نشاط به عملکرد معاونین دانشجویی برمی گردد و نیز متنوع ترین کار نیز در دانشگاه مربوط به این حوزه است.

گزیده اظهارات نجفی در نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها را در ادامه می‌خوانیم:

معاونین دانشجویی باید با یک هنرمندی پیچیدگی و ظرافت‌های خاص این حوزه را مدیریت کنند. از آنجایی که دانشجویان روحیه پرسشگر و معترضی دارند و پرسش‌های دانشجویان صرفا شامل مسائل دانشگاهی نمی شود و تمام مسائل کشور را در بر می گیرد، معاونین دانشجویی باید اطلاعات بالایی از وضعیت کشور داشته باشند.

به طور مثال اگر در حوزه اقتصاد اختلاسی صورت می گیرد یا مسائلی در مورد دادن یا ندادن یارانه توسط دولت در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود دانشجویان از معاونت های دانشجویی سوالات خود را مطرح می‌کنند. البته لازم نیست تمام پرسش ها را به شخصه معاونین دانشجویی پاسخ دهند اما این معاونت باید توان بالایی داشته باشد تا دانشجویان را قانع کند.

نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم

شرط اول موفقیت در معاونت دانشجویی علاقمندی به دانشجویان است، معاونین دانشجویی باید به جوانان علاقمند باشند و این علاقه را تقویت کنند و تحت تأثیر برخی برخوردها و ناپختگی هایی که از سوی دانشجویان فروز پیدا می‌کنند نشوند و همدل دانشجویان باشند.

رعایت حقوق دانشجویان یکی از نکات مهمی است که معاونان دانشجویی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، این مسئله باید در معاونت دانشجویی جا بیافتد که دانشجویان از حقوق زیادی برخوردار هستند. بخشی از این حقوق به فراخور وظایف شرعی ما به عنوان اولیای تربیتی تعریف می‌شود و بخشی دیگر مربوط به حقوق مدنی و شهروندی دانشجویان است.

نباید از اینکه دانشجو از حقوق خود آگاه باشد بترسیم، هرچه آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق خودشان بیشتر باشد امور بهتر پیش می رود. نباید فکر کنیم هر چه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند. این آرامش گورستانی در دراز مدت به نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط هر کسی پایمال شود.

یکی از مصادیق مهم رعایت حقوق دانشجویان کمیته های انضباطی است. گاهی ممکن است افراد تحت تأثیر برخی اغراض و عصبانیت ها قرار بگیرد اما باید معاون دانشجویی در احکام صادر شده نظارت داشته باشد و این احکام با سن و سال جوان امروز و شرایط جامعه سازگار باشد.

کمیته انضباطی در اصل یک کمیته تربیتی است، این کمیته تشکیل شده تا دانشجویان را تربیت کند و اگر برخوردی صورت می گیرد فقط باید در جهت تربیت و رشد او باشد.

اگر جریانی سالم است و در درون نظام تعریف می‌شود باید راه رشد آنان را فراهم کنیم و فرصت برابری ایجاد کنیم.

ممکن است معاون دانشجویی تفکراتش به یک جریان سیاسی خاص نزدیک باشد اما این مسئله نباید مانع آن شود که فرصت برابری برای همه به شکل عادلانه ایجاد کند.

باید یک اطمینان خاطری ایجاد کنیم تا افراد در قالب تشکل ها و انجمن های مختلف فعالیت کنند. چرا که در گذشته اینگونه بود که برخی دانشجویان در مقطعی تشویق به فعالیت های دانشجویی شدند اما همان فعالیت های قانونی با تغییر رئیس دانشگاه یا دولت، گرفتاری هایی را برای دانشجویان به وجود آورد و باعث شد دانشجویان به خاطر فعالیت های قانونی خودشان دچار محرومیت های تحصیلی شود.

دانشجویان به فراخور علاقه شان باید در دانشگاه فعالیت کنند تا هیجانات اضافی دانشجویان تخلیه شود و از این فرصت برای سازندگی استفاده کنیم.

بگذاریم دانشجویان به دور یکدیگر جمع شوند و نظراتشان را مطرح کنند شاید برخی از نظرات آنها عملیاتی نباشد اما باید شنیده شود و آن بخشی که عملیاتی است محقق شود.

در سالهای اخیر اقدامات خوبی همچون کارنامه سلامت انجام شده اما مهمتر از کارنامه سلامت جسمی، سلامت روحی روانی دانشجویان است. در همین راستا باید دفاتر مشاوره در دانشگاه ها تقویت شود.

باید از دانشگاه تنش زدایی شود

گمان نمی کنم کسی در باره سیاسی بودن دانشگاه و فعالیت های سیاسی دانشجویان تردیدی داشته باشد. مقام معظم رهبری بارها بر این مسئله تأکید داشته اند و افراد را از اینکه دانشجویان غیرسیاسی باشند نهی می‌کنند. حتی ایشان در جلسه ای نقل به مضمون فرمودند: خدا لعنت کند کسی را که دانشجو را غیر سیاسی بخواهد.

دانشگاه نباید سیاست زده شود. گروه های سیاسی خارج از دانشگاه نباید منویات خود را در دانشگاه اجرا کند باید از دانشگاه تنش زدایی شود. سیاست زدگی خوب نیست اما سیاسی بودن خوب است. مسائل سیاسی باید درحاشیه قرار گیرد.

برخی رقبای سیاسی با وزارت علوم مخالفند

برخی جریانات و رقبای سیاسی با دولت و وزارت علوم مخالف هستند. به گونه ای که در این یک سال اخیر به اندازه چهار سال دولت گذشته با این دولت مخالفت شده است.

نکته حائز اهمیت این است که مسئولیت شرعی، ملی و اخلاقی حکم می‌کند که در مخالفت، مصالح ملی و جانب اخلاق رعایت شود اگر مخالف من در ظاهر دشمن سیاسی من عملی به نفع مصالح کشور انجام داد من حداقل کاری که می توانم بکنم این است در مقابل آن سکوت کنم و آن را تخریب نکنم.

نباید فریب آن را بخوریم که این مخالفت ها را به متن اصلی دانشگاه ببرند. سیاست اصلی وزارت علوم این است که در حداقل ممکن برخورد و پاسخ سیاسی ندهد چرا که معتقدیم زمین سیاسی در جای دیگری است.

این مسئولیت امانتی است جمهوری اسلامی و نباید اجازه دهیم از آن سوءاستفاده کنند. از معاونین دانشجویی می خواهم که علاوه بر آگاهی سیاسی و رعایت حقوق دانشجویان اجازه ندهند دانشگاه تحت شعاع این فعالیت ها قرار گیرد.

منبع: فرارو
کد مطلب: 41121
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *