۰
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸

پل ديجيتال بر شكاف سياست

به‌عنوان يك مقايسه تاريخي، راه‌آهن جديدترين فناوري در اواسط قرن نوزدهم بود. راه‌آهن با اتصال طولاني‌ترين واگن‌ها و سريع‌ترين لکوموتيوها باعث تغيير بازارها شد و از اين طريق موجب تغيير روش کسب‌و‌کار در آن زمان شد و مزيت‌هاي رقابتي فراواني براي شرکت‌هايي که در کنار راه‌آهن قرار داشتند، به وجود آورد.
پل ديجيتال بر شكاف سياست
اكنون نه فقط سرمايه‌ها مرزهاي سياسي را در نورديده‌اند، بلكه كارآفريني نيز بر علایق جغرافيايي، سياسي، زباني و قومي فایق آمده و و واژه جديدي به نام كارآفرينان بدون مرز شكل گرفته است. اقتصاد ديجيتال از جمله زمينه‌هايي است كه به شدت توانسته امكان فعاليت اين كارآفرينان را فراهم کند. اكنون شركت‌هاي معظم فناوري بالاخص در حوزه ديجيتال آنچنان در پنج قاره جهان گسترش يافته‌اند كه به دشواري مي‌توان مقري اصلي براي آنها يافت و اكنون به نام شركت‌هاي فرامليتي از آنها ياد مي‌شود. به‌عنوان يك مقايسه تاريخي، راه‌آهن جديدترين فناوري در اواسط قرن نوزدهم بود. راه‌آهن با اتصال طولاني‌ترين واگن‌ها و سريع‌ترين لکوموتيوها باعث تغيير بازارها شد و از اين طريق موجب تغيير روش کسب‌و‌کار در آن زمان شد و مزيت‌هاي رقابتي فراواني براي شرکت‌هايي که در کنار راه‌آهن قرار داشتند، به وجود آورد.

به گزارش فریادگر؛ با اين حال فناوري‌هاي جديد با فناوري‌هايي مانند راه‌آهن تفاوت عمده دارد و عامل تفاوت اين است که فناوري اطلاعات و ارتباطات تمام حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي، دولت، امنيت، بهداشت، اشتغال و ... را تحت‌تاثير قرار داده است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در سال ۱۹۶۵ فناوري اطلاعات و ارتباطات حدود پنج‌درصد از هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري شرکت‌ها را به خود اختصاص داده بود، اين رقم در دهه ۱۹۸۰ به ۱۵ درصد افزايش يافت و در ابتداي دهه ۱۹۹۰ هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري فناوري اطلاعات شرکت‌ها به ۲۰ درصد و اكنون اين رقم تا ۵۰ درصد از کل هزينه سرمايه‌گذاري شرکت‌ها برآورد مي‌شود

اقتصاد ايران با وجود مشكلات فراوان، از جاذبه‌هاي بالقوه فراواني براي جذب سرمايه‌هاي جوياي بالاترين سودآوري بالاخص در حوزه اقتصاد ديجيتال برخوردار است. جوانان مستعد و تحصيلكرده، آمادگي رو به رشد براي پذيرش دنياي ديجيتال، تقاضاي روزافزون در حوزه IT، يك بازار بزرگ و با پتانسيل همگي از فرصت‌هايي است كه صاحبان سرمايه به راحتي آن را از دست نمي‌دهند.

كنفرانس «پل» كه با حضور ده‌ها كارآفرين و مدير موفق جهان تكنولوژي به مدت يك روز در دانشگاه بركلي برگزار شده بود، با تاكيد بر همين مزيت‌ها راه‌هاي ايجاد يك پل ديجيتال بر فراز صنعت IT با وجود موانع سياسي بين دو كشور را مورد بحث و بررسي قرار داد. اين پل ديجيتال كه در طرح گرافيكي خود سي‌وسه پل اصفهان را در كنار پل معروف سانفرانسيسكو به نام گلدن‌گيت قرار داده بود، تلاش داشت تا اندكي بر ديوار بي‌اعتمادي بين كارآفرينان ايراني و خارجي در حوزه IT فایق آيد و تلاش كند تا افق‌هاي جديدي از همكاري بين آنان را به منصه ظهور برساند. اكنون بسياري از ايرانيان در عرصه مديريت‌هاي ارشد شركت‌هاي معظم جهان از جمله AT&T، گوگل، ياهو، IBM، سوني اريكسون، E-bay و ... حضور دارند و همين امر شاهد محكمي بر اين حقيقت است كه اگر بسترهاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري لازم در كشور فراهم شود، ايرانيان در حوزه جهانی اقتصاد ديجيتال قادرند نقش برجسته‌اي از خود بر جاي بگذارند.

اكنون كه عبور غيرتورمي از ركود در رأس برنامه‌هاي اقتصادي دولت قرار گرفته است، توجه به اقتصاد دیجیتال كه اثر سرريز قوي بر ساير بخش‌هاي اقتصادي دارد، مي‌تواند به‌عنوان بخش‌ پيشران نقش مهمي در عبور بي‌خطر از گردنه پرهراس ركود حاكم بر كشور ايفا كند.

منبع: دنیای اقتصاد
کد مطلب: 41156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *