۰
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۶

تشریح آخرین وضعیت روغن پالم در لبنیات

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با انتقاد از اینکه در طراحی بیمارستانها جایگاهی برای ملزومات پزشکی و دارو قائل نیستیم، تاکید کرد: این در حالی است که یک سوم گردش مالی بیمارستانها مربوط به دارو و ملزومات پزشکی است.
تشریح آخرین وضعیت روغن پالم در لبنیات
دکتر رسول دیناروند روز یکشنبه در حاشیه اولین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، در ارتباط با حذف کامل روغن پالم از محصولات لبنی، گفت: ۱۲۰ هزار تن روغن پالم در صنایع لبنی کشور مصرف می‌شد که بخش عمده‌ای از آن حذف می‌شود و فقط در برخی موارد مانند تولید بستنی های سنتی و شکلات که نیاز به چربی گیاهی با اشباع بالا وجود دارد، روغن پالم باقی خواهد ماند.

وی با اعلام اینکه برخی از صنایع لبنی به دنبال تمدید مهلت حذف روغن پالم از محصولات لبنی بودند، تاکید کرد: این کار شدنی نیست و از اول مهر مصرف روغن پالم در لبنیات ممنوع می‌شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در برخی موارد استفاده از روغن پالم اجتناب‌ناپذیر است مثلاً در صنعت شیرینی‌سازی و شکلات اگر روغن با ترانس کم حذف شود مجبوریم از روغن با ترانس بالا استفاده کنیم به همین دلیل بهترین روش در این صنعت کاهش میزان مصرف روغن پالم است و مصرف روغن گیاهی جامد باید حذف شود.

دیناروند گفت: در برخی جاها مجبوریم از روغن پالم استفاده کنیم و سقف مجاز آن باید ۱۰ درصد انرژی روزانه باشد که ۱۰ تا ۱۵ گرم می‌شود بیش از این نباید مصرف شود از طرفی می‌توانیم روغن پالم را از موادی که نیازی به این روغن ندارد حذف کنیم مثل لبنیات که این اقدام را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در مورد استفاده از روغن پالم در شیر خشک نیز افزود: در شیر خشک صنعتی هنوز اجازه افزودن پالم را نداده‌ایم و این شیر خشک بدون چربی است اما در شیر خشک نوزادان که عمدتاً وارداتی است وجود چربی در آن ضروری است و باید میزان سقف مصرف این چربی رعایت شود.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال برنامه بلندمدت جایگزین استفاده از دانه‌های روغنی است چرا که ۹۰ درصد نیاز به این دانه‌های روغنی وارداتی است، برنامه جدی برای توسعه کشت این دانه‌های روغنی مفید مانند کلزا در دست است تا وابستگی کم شود.

دیناروند همچنین در مورد افزودن خمیر مرغ در سوسیس و کالباس نیز اظهار داشت: اجازه افزودن خمیر مرغ را در سوسیس و کالباس تمدید نکرده‌ایم، مهلت داده شده به کارخانجات تولید این اقلام در حال سپری شدن است و از نظر وزارت بهداشت چون سلامت آن تضمین شده نیست روش مجازی محسوب نمی‌شود و امیدواریم بزودی مصرف آن حذف شود.

برنامه وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران صعب العلاج

وی در رابطه با برنامه وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج و سرطانی، گفت: به دنبال آن هستیم تا دارو را به محل بیماران سرطانی ببریم هم اکنون ۸۰ بیمارستان خدمات شیمی‌درمانی ارائه می‌دهند به همین دلیل افزایش توان ارائه خدمات، ارتقای کیفی و حمایت بیشتر از بیماران را دنبال می‌کنیم این طرح آماده اجرا شده و ممکن است در ماه جاری عملیاتی شود.

دیناروند افزود: تأمین اعتبار داروی بیماران پیوندی توسط وزارت بهداشت انجام شده و دارو به صورت سرپایی و بعضا تا ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنند و بسیاری از داروهای اصلی این بیماران رایگان است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیمه سلامت ایرانیان نیز اگر به دنبال پوشش بهتر داروی این بیماران است در چارچوب قوانین می‌تواند از شورای عالی بیمه مصوبه دریافت کند و ما در همین چارچوب به بیمه‌ها کمک خواهیم کرد.

قیمت گذاری تجهیزات پزشکی

دیناروند در رابطه با سیاست قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی نیز گفت: در این زمینه اختیار را از دولت گرفته‌ایم اما هنوز فرایند قیمت‌گذاری شروع نشده است و تنها کار در حال انجام کاهش قیمت تجهیزات پزشکی است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در بخش دولتی این کاهش قیمت انجام شده و میانگین کاهش قیمت تجهیزات ۳۰ درصد بوده است البته در برخی مطالعات ۱۵ درصد تا ۵۰ درصد هم گزارش شده است.

عمر تجهیزات پزشکی در بیمارستانهای دولتی

دیناروند همچنین طی سخنانی در این کنگره گفت: سازمان غذا و دارو با مقوله بیمارستان‌سازی و مدیریت تجهیزات مرتبط است به خصوص در شرایط فعلی که طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانها اجرا می‌شود.

وی اظهارداشت: به طور میانگین یک سوم هزینه‌ها و گردش مالی بیمارستانها مربوط به دارو و ملزومات پزشکی و مصرفی است اما در رعایت استانداردهای بیمارستان‌سازی و مدیریت بیمارستانی به میزان یک سی‌ام هم طراحی و مدیریت انجام نشده است.

به گفته دیناروند، هنگام ساخت‌ و ساز و طراحی بیمارستان برای بخش دارو و ملزومات پزشکی جایگاهی قائل نیستیم در حالی که بیمارستانهای خارجی این گونه نیستند و شأن ملزومات پزشکی در آنها بسیار بهتر پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به تلاش سازمان غذا و دارو برای فعال کردن حوزه مدیریت بیمارستانی، افزود: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، فکر می‌کردیم بیمارستانها فقط محل پذیرش، بستری و درمان بیمار است و امکانات دارویی و تجهیزاتی باید خارج از بیمارستان بوده و همراه بیمار در شهر بگردد تا آن را پیدا کند.

رئیس سازمان غذ و دارو ادامه داد: در برخی بیمارستانها هم کار راحت را انتخاب کردند و داروخانه را به بخش خصوصی واگذار کردند که با در نظر گرفتن اجاره‌بهایی که از این بخش می‌گیرند و با کسب و کار معمولی امکانپذیر نیست این بخش را وارد تخلفات دیگر کردند.

دیناروند گفت: داروخانه‌هایی را که خودمان اداره می‌کنیم به دلیل بدهکاری و کمبود مالی در اداره بیمارستانها نمی‌توانیم مطالبات شرکتهای دارویی را بدهیم و در نتیجه آنها هم ملزومات لازم را نمی‌دهند.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت نه فقط به دلیل کاهش هزینه‌ ها بلکه تأمین دارو در بیمارستانها اثربخشی بسیار بالایی داشته و برای بیماران آرامش ‌دهنده بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در ساخت‌ و ساز و طراحی بیمارستانها باید این بی‌توجهی جبران شود. به دنبال آن هستیم تا استانداردهای لازم را در معاونت درمان و توسعه وزارت بهداشت پیشنهاد و تثبیت کنیم حتی این موضوع در نحوه امتیازدهی بیمارستانها باید لحاظ شود و اگر بیمارستانی خدمتی را نمی‌دهد نباید بهترین امتیاز را بگیرد.

دیناروند با تأکید بر اینکه تفکر بیمارستان‌ سازی نیازمند تحول است، افزود: بخشهای مراقبت دارویی را پیش‌بینی می‌کنیم همچنین سیستم تک‌دوز، بخش اتاق تمیز، تقویت IT، ارائه خدمات بالینی از جمله تسهیلاتی است که علاوه بر راحتی برای بیمار سوددهی را هم در پی دارد.

وی ادامه داد: در یکی از بیمارستانهای مرجع ۵۰ درصد هزینه دارویی مربوط به ۷ قلم دارو است و در بیمارستان بزرگ دیگری در شهرستان ۵۰ درصد هزینه‌های دارویی مربوط به ۹ قلم داروست این در حالی است که برخی از داروها تا ۴۰ درصد طبق پروتکل دارویی مصرف می‌شود و ۶۰ درصد خارج از استانداردها تجویز می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تقریباً برای تجهیزات مصرفی در بیمارستانها ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود که برای نگهداشت این تجهیزات مطلوب است که ۵ درصد اعتبارات هزینه شود اما حتی یک درصد هم صرف این کار نمی‌شود در واقع نگهداشت پیشگیرانه وجود ندارد به همین دلیل عمر تجهیزات پزشکی در بیمارستانهای دولتی ۲ تا ۳ برابر کوتاهتر از عمر تجهیزات در بخش خصوصی است.

دیناروند با اعلام اینکه از نظر تجهیزات در بیمارستانهای دولتی وضعیت مناسبی داریم، افزود: بیش از ۲۰۰ دستگاه MRI و ۶۰ دستگاه شتاب‌دهنده و... وجود دارد و تجهیزات گرانقیمتی داریم اما در نگهداری آنها ضعیف عمل می‌کنیم. به همین دلیل به دنبال آن هستیم تضمین خرید خدمت را در بیمارستانهای دولتی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در واقع، ارائه خدمت را با تعرفه دولتی خواهیم داشت اما دغدغه‌ای برای نگهداری و تهیه تجهیزات نخواهیم داشت چرا که بخش خصوصی به میدان می‌آید.
کد مطلب: 41489
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *