۰
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۵

كميسيون سياست خارجي مجلس مامور نظارت بر اجلاس غيرمتعهدها شد

جلسه فوق‌العاده كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با هدف بررسي آخرين برنامه‌ها و اقدامات برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران تشكيل شد.
 نقوي‌حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت:‌ در جلسه فوق‌العاده امروز كميسيون، ابتدا تقسيم كار نظارتي بين اعضاي كميسيون صورت گرفت و مقرر شد تا كميته روابط خارجي بر فعاليت‌هاي ديپلماسي، گفت‌وگوهاي دوجانبه، بهره برداري ديپلماتيك اجلاس نظارت كند. كميته امنيتي بر برنامه‌ها، فعاليت‌ها و اقدامات امنيتي اجلاس نظارت نمايند و كميته دفاعي نيز بر بخش‌هاي سخت‌افزارانه انتظامات و امنيت برگزاري اجلاس نظارت كنند.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه گفت: در ادامه جلسه، صالحي وزير امور خارجه در جلسه حضور يافت و بحث و بررسي برنامه‌ها و اقدامات برگزاري اجلاس شروع شد. در اين جلسه موضوعاتي از قبيل آخرين اخبار اعلام آمادگي سطوح هيات‌هاي شركت‌كننده در اجلاس، برنامه‌‌هاي جمهوري اسلامي در ارتباط با بهره‌برداري اقتصادي با هدف خنثي‌سازي تحريم‌ها، برنامه‌ اجلاس در ارتباط با بحران سوريه، فلسطين، بيداري اسلامي، موضع هسته‌يي جمهوري اسلامي، حقوق بشر و تروريسم مورد بحث قرار گرفت.

به گفته وي، صالحي در اين جلسه اعلام كرد كه هر ۱۲۰ كشور عضو جنبش و ۱۵ مجمع و سازمان بين‌المللي دعوت شده در اجلاس شركت خواهند كرد. در حدود ۵۱ كشور در عالي ترين سطوح (رييس‌جمهور، نخست‌وزير، معاون رييس‌جمهور، رييس مجلس) شركت خواهند كرد، دبيركل سازمان ملل متحد و رييس‌جمهور مصر شركت خواهند داشت. فرزند پادشاه عربستان به عنوان نماينده ويژه پادشاه در اجلاس شركت خواهد كرد.

نقوي‌حسيني گفت: برنامه‌هاي بازديد مدعوين در جمهوري اسلامي از جمله مباحث مهم ديگر جلسه بود.صالحي در اين ارتباط گفت كه بازديد از مراكز هسته‌‌اي، مراكز صنعتي، زيارتي و فرهنگي، علمي با انتخاب خود مدعوين ساماندهي شده است. بازديد از دستاوردهاي دفاعي كشور نيز از جمله موارد بازديدي مدعوين است.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي در ادامه گفت: در اين جلسه صالحي گزارشي نيزاز سفر رييس‌جمهور به جلسه كنفرانس اسلامي در رياض و محتواي گفت‌وگوها و فضاي حاكم بر گفت‌وگوها و نشست به كميسيون ارائه كرد.

نقوي‌حسيني در ادامه افزود: در اين جلسه كميسيون امنيت اعلام كرد كه با توجه به حضور فعال نمايندگان پارلماني در هيات‌هاي شركت كننده در اجلاس، انتظار اين است كه در روز برگزاري اجلاس از ظرفيت‌هاي مجلس استفاده شود.

همچنين در اين جلسه مقرر شد بازديدهاي لازم نمايندگان عضو كميسيون از روند اجرايي برگزاري اجلاس به طور مستمر صورت گيرد.
کد مطلب: 4161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *