۰
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۴

نگاهی به سناریوی جدید دولت برای قانون هدفمندی

سخنگوی هیات دولت می گوید همچنان درحال شناسایی دهک‌های درآمدی هستیم و در صورتی که اطلاعات مطمئنی وجود داشته باشد به تدریج نسبت به حذف آن‌ها اقدام خواهیم کرد.
نگاهی به سناریوی جدید دولت برای قانون هدفمندی
در حالی که بیش از ۶ ماه از آغاز سال ۹۳ سپری می شود و دولت یازدهم از ابتدای سال جاری با ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی و همچنین افزایش رسمی قیمت حامل های انرژی از اردیبهشت فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را کلید زده است اما همچنان یارانه نقدی به صورت یکسان به تمام متقاضیان پرداخت می شود.

دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیت خود بارها بر اصلاح نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاکید کرده است و بر همین اساس نیز همزمان با آغاز سال ۹۳ از متقاضیان دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرد که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند.

پس از این موضوع وزیر امور اقتصادی و دارایی از شناسایی ۱۰ میلیون ثروتمند برای حذف یارانه خبر داد و اعلام کرد که یارانه این ۱۰ میلیون نفر به زودی قطع خواهد شد.

این اظهارات در شرایطی در فروردین ماه مطرح شد که محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعلام کرد که دولت بر اساس اعتماد به آمارهای مردم یارانه نقدی را پرداخت می کند و پس از قطعی شدن اطلاعات ثروتمندان یارانه آنها قطع خواهد شد.

در حالی که ۶ ماه از آغاز سال ۹۳ سپری می شود و اصلاح پرداخت یارانه نقدی همچنان یکی از اولویت های اصلی دولت در حوزه اقتصاد به شمار می رود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است برنامه ریزی برای شناسایی تا ۲۵ میلیون نفر کم درآمد برای دریافت یارانه انجام شده و شناسایی پردرآمدها دشوار است و نمی‌توانیم با اتکا به شاخص دریافت حقوق، پردرآمدها را شناسایی کنیم

علی ربیعی درباره شناسایی دهک‌های درآمدی مشمول دریافت یارانه گفته است در این زمینه دو مورد خطا جامعیت و مانعیت وجود دارد که افرادی که مشمول دریافت یارانه نقدی می‌شوند یا نمی‌شوند باید شناسایی شوند. متاسفانه در کشور ما مانند کشورهای دیگر بانک اطلاعاتی درستی وجود ندارد،‌اما کار شناسایی خود را آغاز کرده‌ایم. از بانک‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، نیروی انتظامی ، سازمان املاک از زمانی که الکترونیکی شده است اطلاعاتی جمع آوری کرده ایم و می توانیم اکنون تعدادی از افراد را با درصد خطای پایینی اعلام کنیم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرده است در مورد تعداد و آمار افراد مشمول باید بگویم برنامه ریزی برای شناسایی حدود ۲۵ میلیون نفر از کم‌درآمدها را داریم و لایه‌های پایین درآمدی راحت‌تر شناسایی می‌شوند. امادر مورد شناسایی پردرآمدها باید به نتیجه برسیم که ملاک را چه عددی قرار دهیم . نمی‌توانیم دریافت حقوق را شاخص قرار دهیم. در حال حاضر افرادی که درآمد بالای چند میلیون دارند از هدفمندی استفاده می کنند اما واقعیت این است که باید برخی از شاخص‌ها را در مسیر شناسایی ضریب دهیم تا به درستی شناسایی کنیم. کارهای مطالعاتی در زمینه شناسایی دهک‌ها در وزارت کار انجام شده است اما تصمیم‌گیری نهایی خارج از وزارت کار است.

اما در شرایطی وزیر کار از شناسایی افراد کم درآمد خبر داده است که محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در جدیدترین اظهارنظر خود درباره آینده قانون هدفمندی یارانه ها تاکید کرده است هنوز در تهیه بودجه سال آینده به تبصره مرتبط با هدفمندی‌ یارانه‌ها نرسیده‌ایم، اما قطعا در این بودجه نوآوری‌هایی در این زمینه نسبت به وضع موجود خواهیم داشت.

نوبخت در ادامه درباره شناسایی دهک‌های پر درآمد برای حذف از دریافت یارانه، گفته است همچنان درحال شناسایی دهک‌های درآمدی هستیم و در صورتی که اطلاعات مطمئنی وجود داشته باشد به تدریج نسبت به حذف آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

با توجه به اظهارات اخیر محمدبار نوبخت به نظر می رسد مسئولان دولتی اصلاح در پرداخت یارانه نقدی را به زمان تدوین لایحه بودجه سال ۹۴ موکول کرده اند و قصد دارند در فصل تدوین بودجه و در زمان مناسب بهترین راهکار برای اصلاح در پرداخت یارانه نقدی را ارائه کنند و بر همین اساس پرداخت یارانه نقدی به شیوه کنونی به نظر می رسد تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 41746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *