۱
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵

پرش بزرگ مایکروسافت؛ ویندوز 10 معرفی شد!

اگر فکر می‌کردید که نام نسل جدید سیستم عامل ویندوز مایکروسافت 9 خواهد بود، در اشتباه بودید، چون مایکروسافت با یک پرش نام ویندوز 10 را برای آن برگزیده است. در این ویندوز شاهد اتحاد قابلیت‌های قدیمی ویندوز و ویژگی‌های کارآمد جدیدی هستیم که می‌تواند کاربران فراری از ویندوز 8 را دوباره با مایکروسافت آشتی دهد.
پرش بزرگ مایکروسافت؛ ویندوز 10 معرفی شد!
ویندوز ۸ گلایه‌ها و شکایات کاربران بسیاری را برای مایکروسافت به همراه آورد. اغلب این انتقادات به لحاظ نحوه عملکرد و طراحی خاص آن بود که هر چند مایکروسافت سعی کرد با ارائه نسخه ۸.۱ و آپدیت‌های کوچک پس از آن اندکی از این انتقادات بکاهد، با این حال در جذب هر چه بیشتر کاربران ویندوز ۷ ناتوان نشان داد.

مایکروسافت اما قصد دارد از این فضا فاصله بگیرد؛ در حقیقت چنان فاصله ای که به جای نام‌گذاری نسل بعدی ویندوزهای خود با عنوان "ویندوز ۹" تصمیم گرفته با یک پرش نام "ویندوز ۱۰" را برای سیستم عامل جدید خود انتخاب کند.


مایکروسافت امروز رسما از جدیدترین نسل سیستم عامل‌های ویندوز با نام "ویندوز ۱۰" رونمایی کرد. مایکروسافت امیدوار است که ویندوز جدید بتواند با قابلیت‌های جدید و قدیم، کاربران دور شده از ویندوز ۸ را بار دیگر به سمت خود جذب کند.

برای مدت‌هاست که شایعات و اخباری از ویندوز جدید مایکروسافت به گوش می‌رسد. در همین ماه ویدیوهای بسیاری در وب منتشر شد که به بررسی نسخه Technical Preview این ویندوز پرداخته بود. بنابراین اغلب خبرهای مایکروسافت از ویندوز جدیدش چندان برای علاقه‌مندان دنیای تکنولوژی تازگی نداشت.

به هر حال مروری خواهیم داشت به موارد مهم اعلامی در مراسم معرفی ویندوز ۱۰:

استارت منو
کاربران ویندوز دوستی قدیمی را به یاد دارند که مایکروسافت ناجوانمردانه آن را از ویندوز ۸ حذف کرد؛ استارت منوی دوست داشتنی. این ویژگی چنان جذاب بود که یکی از بیشترین درخواست‌های کاربران ویندوز ۸ بازگرداندن این منوی مهم بود. حتی شایعه شده بود که کار به ویندوز جدید نخواهد کشید و استارت منو برای همین ویندوز ۸.۱ منتشر خواهد شد. ولی بعدها خبر رسید که مایکروسافت همه آپدیت‌های مهم خود را برای نسل بعدی ویندوزهایش رزرو کرده است.



اما بهای بازگرداندن استارت منو، تحمل تغییراتی بزرگ از سوی آن نیز بوده است. استارت منوی جدید حالا دو قابلیت مهم دارد. نخست اینکه چون گذشته قادر است جستجو در میان اپلیکیشن ها، برنامه‌ها و ابزارها را بر عهده داشته باشد و دوم اینترفیس متروی کاشی‌کاری‌شده ویندوز ۸ است که خود را به هر شکل به استارت منوی ویندوز ۱۰ وارد کرده است. بنابراین استارت منوی جدید مخلوطی است از استارت منوی قدیم و کاشی‌های اینترفیس مترو. البته این کاشی‌ها به آسانی قابل ویرایش هستند و می‌توانند انواع تغییرات چون جابه‌جایی، تغییر سایز، حذف و اضافه کردن را بپذیرند.

دسکتاپ های مجازی چندگانه با Task View
ویندوز ۱۰ همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که به وسیله قابلیتی به نام Task View با ایجاد چندین دسکتاپ مجازی بر روی یک دستگاه پی سی به کار با آن‌ها بپردازند.

پس از باز کردن Task View برای ایجاد یک دسکتاپ جدید کافی است بر روی دکمه + کلیک کنید. هنگامی که چند دسکتاپ را از این طریق ایجاد کرده باشید، آن‌ها به شکل کاشی‌هایی در صفحه نمایش و به شکل افقی جای می‌گیرند. در چنین مواقعی حتی می‌توان اپلیکیشن ها را با استفاده از قابلیتی به نام Snap Assist از یک دسکتاپ مجازی به دیگری منتقل کرد.



چنین امکانی می‌تواند کاربران ویندوز ۱۰ را قادر به انجام فعالیت‌های مولتی تسک کند؛ با این حال این سؤال پیش می‌آید که باز بودن چندین دسکتاپ و اپلیکیشن و گشت و گذار در بین آن‌ها تا چه میزان سبب کندی و سنگینی سیستم شما خواهد شد؟

اجرای اپلیکیشن های مترو در حالت ویندوزی
با ویندوز ۱۰ کاربران این امکان را خواهند داشت که اپلیکیشن های مترو را در حالت ویندوزی قرار دهند؛ بدین معنا که آن‌ها را در پنجره‌هایی کوچک‌تر مشاهده کنند و بین این اپلیکیشن ها رفت و آمد داشته باشند. همین قابلیت ساده، بازی با اعصاب کاربران ویندوز را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد! پیش‌تر به محض اجرای اپلیکیشن ها، آن‌ها به حالت فول اسکرین رفته و قابلیت کار کردن با دیگر اپلکیشن ها به آسانی امکان پذیر نبود.



این قابلیت باید در اصل در ویندوز ۸ و ۸.۱ قرار داده می‌شد ولی به هر حال مایکروسافت در هیچ یک از آپدیت‌های خود چنین امکانی را در نظر نگرفت تا اینکه امروز در ویندوز ۱۰ شاهد رونمایی از آن هستیم.

Continuum
«یک خانواده، یک پلتفرم، یک فروشگاه» این توصیفی است که تری مایرسن، نائب رییس بخش سیستم عامل مایکروسافت از ویندوز ۱۰ و سخت افزارهای حامل آن دارد. همان‌طور که پیش‌تر نیز در خبرها آمده بود چنین گفته ای بدین معنا خواهد بود که برای تمامی دستگاه‌های دیجیتالی تنها یک سیستم عامل ویندوز و یک فروشگاه جامع ایجاد خواهد شد.



این قابلیت Continuum نام گرفته و به ویندوز ۱۰ اجازه می‌دهد که به طور اتوماتیک با دستگاه قرارگرفته بر روی آن سازگاری پیدا کند. به عنوان مثال اگر این ویندوز را بر روی یک تبلت با یک کیبورد اجرا کنید، شما در حالت "دسکتاپ" قرار می‌گیرید و یا اگر کیبورد را حذف کنید، ویندوز از شما تقاضای رفتن به حالت "تبلت" را خواهد داشت. اگر شما چنین اجازه ای را صادر کنید، اپلیکیشن ها اتوماتیک در حالتی فول اسکرین قرار می‌گیرند و اینترفیس به حالت لمسی نقل مکان می‌کند.

اما اگر این سیستم عامل بر روی اسمارت فون ها قرار بگیرد به چه شکل عمل خواهد کرد؟ گفته شده که ویندوز ۱۰ بر روی اسمارت فون مشابه با اینترفیس لمسی خواهد بود، پس قرار نیست کاربران ویندوزفون به شکل ناغافل خود را در حالت دسکتاپ ویندوز ۱۰ بیابند!

نسخه Technical Preview و زمان ارائه ورژن نهایی
مایکروسافت در مراسم اعلام کرد که نسخه تکنیکال پریویو برای لپ‌تاپ‌ها و کاربران دسکتاپ فردا یکم اکتبر بر روی وبسایت این شرکت برای دانلود عرضه خواهد شد. اما نسخه نهایی این سیستم عامل در میانه سال ۲۰۱۵ به بازار معرفی می‌شود.

کسانی که می‌خواهند نسخه تکنیکال پریویو را امتحان کنند، می‌توانند به این صفحه مراجعه و به محض فعال شدن آن، نام خود را ثبت و این نسخه را دانلود کنند.

مایکروسافت چندین بار در طول مراسم و در حواشی آن اظهار داشته که نسخه اولیه این ویندوز ابتدایی است و به مرور قابلیت‌ها و آپدیت‌های جدید به آن اضافه خواهد شد. همچنین معرفی امروز بیشتر به یک معرفی بیزینسی شباهت داشت تا یک معرفی برای مصرف کنندگان عمومی ویندوز؛ بنابراین این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۵ و در کنفرانس بیلد تمرکز خود را روی بخش مصرف کنندگان عمومی ویندوز ۱۰ قرار خواهد داد.
کد مطلب: 41876
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *