۰
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۳

کارون مهم‌ترین جاذبه گردشگری خوزستان

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اشاره به فرصت‌های توسعه گردشگری در حاشیه رودخانه کارون و چالش‌های پیش روی آن گفت: رودخانه کارون مهمترین جاذبه گردشگری در خوزستان به شمار می‌رود.
کارون مهم‌ترین جاذبه گردشگری خوزستان
بهار بیشمی عنوان‌کرد: در اقتصاد به شدت رقابتی امروز تنوع ارائه محصولات و خدمات از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، از این‌رو اجتناب از ساختار اقتصادی تک محصولی یکی از اهداف بلندمدت کشورهای درحال توسعه به ویژه کشورهایی با اقتصاد متکی به صنعت نفت محسوب می‌شود. نوسانات مکرر قیمت نفت و نرخ ارز مبادلاتی و پایان‌پذیر بودن ذخایر نفتی باعث شده تا کشورهای صادرکننده نفت‌خام راهبرد‌های توسعه خود را بر صنایع جایگزین متمرکز کنند.

وی گفت: قابلیت‌های اقتصادی و حجم بالای گردش مالی در صنعت گردشگری سبب شده تا برنامه‌ریزان، گردشگری را به عنوان محتمل‌ترین گزینه مکمل جهت تنوع بخشیدن به ساختار اقتصادی برگزینند.

وی افزود: ایران یک کشور فرهنگی است که تاریخچه فرهنگی آن باعث جذب گردشگر می‌شود و خوزستان با داشتن تاریخچه فرهنگی غنی و تنوع اقلیمی و طبیعت‌گردی، بستر مناسب گردشگری در بخش فرهنگی و اکو توریستی است .سرشاخه‌های متعدد رود کارون در قلمروهای غربی و جنوب غربی استان شامل لردگان، خانمیرزا، فلارد، جنوب بازفت و جنوب شهرستان اردل جریان دارند و دارای چندین عنصر ارزشمند تفریحی و گردشگری از جمله آب و هوای مناسب و دلپذیر در اکثر فصول سال، نزدیکی و دسترسی مناسب به خوزستان از طریق جاده‌های آسفالته و وجود جنگل‌های نسبتاً متراکم بلوط در حواشی مسیرهای اصلی است.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون ادامه‌داد: این رودخانه از دره‌های شگفت‌انگیزی عبور می‌کند و در امتداد جریان رود جنگل‌های بلوط و کوه‌ها، مناظر بدیعی را به‌وجود می‌آورد. چهار رودخانه در دنیا وجود دارند که به رودخانه‌های جوان معروف هستند، رودخانه کارون از جمله این رودخانه‌هاست که چندین نوع زیست در دشت و کوهستان و دریا دارد و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خوزستان است.

بیشمی اظهارکرد: متاسفانه جاذبه‌های گردشگری در استان خوزستان از جمله رودخانه کارون به مردم دنیا معرفی نشده‌ و از قابلیت‌های استان در بخش گردشگری استفاده نشده است. از سوی دیگر جهت معرفی جاذبه‌های اطراف رودخانه کارون مانند سدها و تفریحگاه‌های طبیعی تاکنون فعالیت‌های آگاه‌سازی با هدف توسعه‌ هدفمند گردشگری انجام نشده است و این موضوع نیاز به بازاریابی و تبلغات گسترده بخش‌خصوصی و دولتی دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل گردشگری خوزستان، نبودن طرح جامع گردشگری است که ضمانت اجرایی داشته باشد. با نگاهی به طرحی که سال‌ها پیش نوشته شده و تاکنون به اجرا در نیامده، پی می‌بریم که اشکالات اساسی به آن طرح وارد بوده که نیازمند برطرف شدن است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: به اعتقاد بسیاری از اهل فن، گردشگری از هر نظر مشکل "اعتبار" دارد و در این زمینه پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با دیدی سازمان یافته، بر اهمیت رودخانه کارون در گردشگری منطقه به سمت توسعه پایدار انواع گردشگری مانند رفتینگ، طبیعت گردی و ... در استان‌های حوضه رود کارون سوق داده شود.
کد مطلب: 41992
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *