۰
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۷

پشت پرده روابط تهران -مسکو: تجربه ایران در مقابله با تحریم در دستان روسیه قرار می‌گیرد

تجربه ایران در خروج از تحریم‌ها ممکن است در اختیار روسیه قرار بگیرد.
پشت پرده روابط تهران -مسکو: تجربه ایران در مقابله با تحریم در دستان روسیه قرار می‌گیرد
المانیتور در گزارشی با عنوان «نگاهی بر روابط پشت پرده ایران و روسیه» می نویسد: چهارمین اجلاس دریای خزر در شهر آستاراخان روسیه به دلیل حوادث عراق و روسیه خبر ساز نشد؛ با این حال بررسی دقیق‌تر این نشست بیانگر منافع بالقوه ای میان دو بازیگر بزرگ را نشان می‌دهد؛ روسیه و ایران. کشورهایی که مواضعشان ممکن است در مقابله با گروه تروریستی داعش حیاتی باشد.

این گزارش در ادامه به دیدار خصوصی دوجانبه روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس آستاراخان، دیدارهای پیشین دو رئیس جمهور و همچنین تحریم های شدید غرب علیه مسکو اشاره کرده و می نویسد: تجربه ایران در مقابله با تحریم ها ممکن است در دستان روسیه قرار بگیرد. علی رغم آنکه تحریم ها صدمات شدیدی را به اقتصاد ایران وارد کردند، این کشور نشان داد که حتی اگر ایران در مقابله با تحریم ها بهت زده شده و با مشکلاتی نیز مواجه شد اما دچار اضطراب و یا ناامیدی نشد- مهارتی که اکنون روسیه تلاش می کند آن را در اختیار بگیرد.

روابط روسیه و ایران در طول سالیان گذشته و در تاریخ هیچ گاه صاف و همواره نبوده است. اما تحریم های جدید غرب علیه مسکو، روسیه را به سمت بازسازی و بهبود روابط خود با یکی از دشمنان قسم خورده‌ی آمریکا، که منافع مشترکی را نیز با آن دارد، هل می دهد.

هم اکنون چهار موضوع با اهمیت در روابط دوجابه میان مسکو و تهران وجود دارد. همزمان با موضوع انرژی این موضوعات شامل برنامه هسته ای ایران، با ثبات کردن افغانستان، امنیت مرکز آسیا و حوادث سوریه و عراق است.

روسیه و ایران نگرانی های مشترکی را از دخالت ائتلاف تحت ریاست آمریکا در مقابله با داعش در سوریه ابراز داشته و عنوان کردند که این حملات بحران در این کشور را بدتر و موجب به وجود آمدن گروه های تروریستی بیشتری خواهد شد.

در همین حال، کارشناسان و رسانه های ایرانی و روسی فراتر پیش رفته و این حدس و گمان را مطرح کرده اند که تمامی این کمپین مبارزه با داعش در سوریه می تواند به عنوان بهانه ای برای حمله به سوریه تلقی شود.

بنابراین علی رغم این دیدگاه مشترک درباره اینکه روسیه مهمترین حامی خارجی ایران در منطقه است، ماهیت روابط آنها فراتر از یک بازی کلاسیک به سبک شرقی در داشتن روابط ارام، مخالفت تاکتیکی و معاملات پشت صحنه در موضوعات منافع دوجانبه است.

المانیتور در ادامه روابط ایران و آمریکا را «دوستان تلخ و دشمنان عزیز» می خواند و می نویسد: روابط ایران و روسیه دارای تاریخچه طولانی و در بسیاری از موارد با دستور کار مشترک بوده است.

منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42116
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *