۰
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۴

احتمال سقوط کوبانی افزایش یافت

رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، خواستار کمک تسلیحاتی ترکیه به مبارزان کردی شد که در حال نبرد با تروریست های داعش هستند. نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز از ترکیه خواسته است که به آوارگان کرد کمک فوری کند. در همین حال از عراق خبر می رسد مقامات استان الانبار خواستار افزایش کمک های برای پیشگری از سقوط این استان توسط داعش شدند.
احتمال سقوط کوبانی افزایش یافت
در حالیکه نبرد تن به تن در کوبانی در جریان است و اخبار از تصرف ۴۰ درصد شهر توسط داعش و سقوط پایگاه اصلی کردها در مرکز شهر حکایت دارد، صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک یکی از احزاب اصلی کرد سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که کردها نیازمند کمک فوری ترکیه هستند.

او با بیان اینکه ترکیه باید بداند که کردها تهدیدی برای این کشور نیستند، از آنکارا خواست تا اجازه دهد از طریق مرز ترکیه با سوریه برای مبارزان کرد در کوبانی سلاح ارسال شود.

مسلم که در بروکسل بلژیک اقامت دارد، اضافه کرد که باز کردن مرز برای انتقال تسلیحات نظامی تصمیم بسیاری مناسبی خواهد بود و نه فرستادن سربازان ارتش ترکیه به کوبانی.

مبارزان کردها چند هفته است که در شهر کوبانی در محاصره نیروهای داعش قرار دارند. داعش از یک هفته پیش توانست به شهر حصار مقاومت از کوبانی را بشکند و در سه روز گذشته با ورود به شهر به پیشروی خود ادامه داده است.

با این حال مقاومت کردها همچنان ادامه دارد و گفته می شود بیشتر شهر در اختیار کردهاست، اما از روز گذشته اخباری درباره روبه پایان بودن مهمات مبارزان کرد در کوبانی منتشر شد که نگرانی های درباره سقوط این شهر را افزایش داده است.

روز گذشته استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر در کوبانی در خطر جانی قرار دارند که بیشترشان سالخورده‌اند. بین ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر هم پشت مرزهای ترکیه منتظر عبور هستند.

د میستورا، از ترکیه خواستاز دولت ترکیه خواست تا به داوطلبان کرد اجازه دهد تا برای دفاع از شهر کوبانی از مرزهای آن کشور عبور کنند.او گفت صدها نفر از سکنه کوبانی هم در محاصره داعش گیر افتاده و در معرض یک قتل‌عام قرار دارند.

د میستورا نقشه کوبانی را به خبرنگاران نشان داد و کانون حملات هوایی و مواضع شبه‌نظامیان در آن را ترسیم کرد. او از ترکیه خواست برای پیشگیری از بروز یک سربنتیسای دیگر، به یاری کردهای کوبانی بشتابد. دمیستورا گفت: «سربنیتسا را به یاد دارید؟ ما هرگز آن را فراموش نمی‌کنیم و احتمالا هیچگاه نیز خودمان را به خاطر آن نخواهیم بخشید.»

در قتل‌عام سربرنیتسا در شرق بوسنی، نزدیک ۸۰۰۰ مرد مسلمان با هجوم نیروهای صرب تحت فرماندهی راتکو ملادیچ کشته شدند. این در حالی بود که این شهر کوچک جزو مناطق امن و تحت حفاظت سازمان ملل قرار داشت.

این قتل‌عام که در ژوئن ۱۹۹۵ انجام گرفت، مهیب‌ترین جنایت جنگی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی شناخته می‌شود.

یک مقام آمریکایی نیز گفته است شاید جلوگیری از سقوط کوبانی امکانپذیر نباشد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان همکاری بیشتر این اتحادیه، ترکیه و دیگر کشورها برای مقابله با داعش شده است.

در روزهای گذشته تظاهرات های عظیمی در کشورهای مختلف علیه سیاست های ترکیه در کوبانی برگزار شده است. کردهای ترکیه در روزهای گذشته به شدت با نیروهای امنیتی این کشور درگیر شدند به گونه ای که دست کم ۳۵نفر در این تظاهرات ها کشته شدند.

در ایران نیز روز گذشته تظاهرات گسترده ای در سنندج و دیگر شهرهای کردنشین در حمایت از کوبانی برگزار شد.

درخواست برای کمک به استان الانبار
در حالیکه تمام توجه های به پیشروی داعش در کوبانی معطوف است امروز مقامات استان انبار در غرب عراق خواهان کمک فوری برای مقابله با نیروهای گروه داعش، شده‌اند. نیروهای دولتی در این استان در معرض تهاجم نیروهای داعش قرار دارند.

طی سه هفته اخیر، جنگجویان داعش دو پایگاه نظامی در استان انبار را اشغال کرده‌اند و در حال حاضر در حومه رمادی، مرکز این استان، هر روز درگیری‌هایی در جریان است.

حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا مانع از پیشروی داعش به سمت سد استراتژیک حدیثه بوده اما نتوانسته اوضاع را تغییر دهد. مقام های نظامی آمریکا وضعیت استان انبار را "شکننده" توصیف کرده‌اند.

اگر استان انبار سقوط کند، داعش پهنه‌ای از مرز ترکیه تا مناطق اطراف بغداد را در اختیار خواهد داشت و بغداد در تیررس توپخانه این گروه قرار خواهد گرفت.
کد مطلب: 42175
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *