۰
سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵

روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی: قدرت خرید مردم را افزایش داده ایم

رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی گفت: ما قدرت خرید مردم را افزایش داده ایم. این به این معنا است که اگر کسی یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشته باشد ما با این کاهش تورم، 20 درصد قدرت خرید او را افزایش دادیم یعنی معادل 300 هزار تومان. بنابراین تورم مهار شده است.
روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی: قدرت خرید مردم را افزایش داده ایم
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم سخنان خود را با تبریک عید سعید غدیر خم و آرزوی سربلندی ملت آغاز کرد و افزود: امیدوارم این عید برای ملت ایران و تمام مسلمانان جهان روز مبارکی باشد.

در ابتدای برنامه مجری پرسید: سال گذشته را با عدد رشد اقتصادی منفی به پایان رساندیم. اعلام شد که چندی پیش ما به رقم مثبت ۴.۶ رسیده‌ایم، طبیعی است که تفاوت این دو عدد بسیار بزرگ بود؛ چطور آقای رئیس جمهور مجاب شدند و با چه مستنداتی پذیرفتند که به این عدد رشد رسیده ایم، شما در مشهد هم رسما اعلام کردید که کشور از رکود خارج شده است. در حالی که کمتر از ۱۱ ماه پیش در گفتگوی قبلی در جریان گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت تدبیر و امید شما وعده دادید نرخ بیکاری تک رقمی، نرخ تورم کاهش پیدا کرده و نرخ رشد اقتصادی مثبت شود، امروز تقریبا تمام این اتفاقات افتاده و آمارها این را بیان می کنند اما کم و کیف آن پرسش بسیاری از اقتصاددانان است.

روحانی در پاسخ گفت: من مجددا روز عید غدیر خم را که حادثه مهم تاریخی برای مسلمانان بوده و آثارش از آن روز تا به امروز قابل مشاهده است تبریک می گویم و امیدواریم بتوانیم جزو متمسکین به ولایت امیرالمومنین و ائمه باشیم و روز به روز وحدت و اتحاد در میان مسلمانان بویژه در میان مسلمانان و اقوام ایرانی و ادیان رسمی ایران بیشتر شود تا بتوانیم کشور را به نقطه ای برسانیم که نقطه مطلوب برای همه ایرانیان عزیز است.

وی افزود: از آغاز دولت با رکود توام با تورم مواجه بودیم، این مسئله معضل بسیار بزرگی بود و حل آن به سادگی امکانپذیر نبود.

رئیس جمهور ادامه داد: به مردم شریف ایران عرض می کنم که همه کارهایی که دولت انجام داده و قدمهایی که برداشته است با مشورت صاحبنظران و متخصصین بوده است و در واقع اگر کمک آنها نبود و حمایت عامه مردم و هدایت های رهبر معظم انقلاب را نداشتیم به این نقطه نمی رسیدیم.

روحانی افزود: در مسئله رکود که موضوع بسیار مهمی بود تقریبا آثار اینکه احتمالا در حال خروج از رکود هستیم را از زمستان پارسال دیدیم، اولین بخشی که پارسال از رکود خارج شد بخش نفت بود. شاید وقتی در سال‌های قبل رکود آغاز شده بود باز هم رکود از بخش نفت شروع شده بود.

وی افزود: همانطور که اشاره کردید در سال ۹۱ رشد ما منهای ۶/۸ بوده است و در سال ۹۲ رشد ما منهای ۲/۹ بوده است. بنابراین در مجموع ۸ تا ۹ فصل پشت سر هم رکود داشتیم، کشور ما غیر از سال‌های اولیه انقلاب که شرایط خاص خود را داشت هیچ زمانی این چنین رکودی توام با تورم را تجربه نکرده بود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: وقتی رکود خیلی عمیق می‌شود خروج از آن هم بسیار سخت است.

روحانی با اشاره به اینکه زمستان پارسال اولین بخش اقتصاد ما از رکود خارج شد و تولید در بخش نفت ۱۳.۷ رشد را نشان داد، گفت: در زمستان پارسال رشد واردات افزایش یافت و مجموعا ۲۲.۲ در زمستان پارسال رشد داشتیم، ۱۶.۴ در بخش مواد اولیه و ۳۲ درصد در بخش سرمایه ای، کارخانجات و ماشین آلات رشد واردات داشتیم؛ این رشد به ما اعلام می‌کرد که وقتی مواد اولیه در حال وارد شدن است و ماشین آلات به کشور وارد می شود یعنی در فصل بعد باید به تدریج خروج از رکود را تجربه کنیم.

رئیس جمهور گفت: در سه ماهه اول امسال تحرک خوبی در بخش های مختلف اقتصادی دیدیم، در بخش های دیگر هم این تحرک را دیدیم. مثلا در گردشگری رشد فوق العاده ای را مشاهده کردیم که البته از زمستان سال گذشته شروع شده بود و در بهار امسال رشد بیشتری پیدا کرد و دو برابر فصل اول سال گذشته شد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن رشد بسیار خوبی داشتیم، حدود ۱۰ درصد در این بخش با رشد مواجه شدیم؛ در برخی بخش ها مثل تولید خودرو ۸۰ درصد در سه ماهه اول سال در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته رشد را تجربه کردیم، در پتروشیمی و فولاد خام رشد داشتیم و تقریبا در بخش های صنعت و معدن حدود ۱۰ درصد رشد سه ماهه اول امسال در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته را شاهد بودیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در بخش نفت امسال نسبت به سه ماهه اول پارسال رشد داشتیم، در بخش نفت بیش از ۶.۱ درصد در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه در بخش های دیگر هم این رشد را می بینیم افزود: در خدمات این رشد را می بینیم در کشاورزی ۳.۳ درصد در سه ماهه اول سال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشد داشتیم. به طور کلی در همه بخش ها یک حرکتی را شاهد هستیم که شروع آن از زمستان پارسال بوده و در سه ماهه اول امسال آن را مشاهده کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته این رشدی که اعلام شده بر مبنای سه ماهه اول سال در مقایسه با سه ماه اول پارسال است، اما اینکه رشد ما تا پایان سال به چه نقطه ای می رسد که البته مطمئن هستم تا پایان سال هم رشد مثبت خواهیم داشت اما عدد و رقم آن را باید کمی جلوتر برویم تا بفهمیم. باید جلوتر رفته و با محاسبات اعلام کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا حتی این تداوم رشد را در شرایطی که مذاکرات به نتیجه نرسد هم خواهیم داشت، گفت: علت اینکه حرکت اقتصادی در ایران شروع شد اعتماد و امید مردم بود، مردم به دولت اعتماد کردند، دولت به کارشناسان و صاحب نظران، دانشگاهیان و همه ملت ایران که به دولت اعتماد کردند، اعتماد کرد؛ اساس سرمایه اجتماعی همین اعتماد است. اگر در اقتصاد حرکت کردیم ریشه آن سرمایه اجتماعی است یعنی دولت و ملت به هم نزدیک تر شدند؛ این اساس کار بود.

رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر مردم احساس کردند که این دولت در زمینه سیاست خارجی با منطق و کارشناسی و تبحر لازم حرکت می کند البته در دنیای سیاست خارجی قدرتهای بزرگ روبروی ما هستند و اینکه ایران قادر است با ۶ قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند و با منطق و استدلال بحث کرده و بالاخره به تفاهم برسد ولو بطور موقت و ۶ ماهه، خود این قدم مهمی است که دولت برداشت.

روحانی گفت: امروز بحث هسته‌ای، یک جزء از مباحث روابط خارجی ایران است و امروز جایگاه ایران طوری است که در یک اجلاس بین‌المللی کشور بزرگی نیست که داوطلب صحبت و مذاکره و ملاقات با ایران نباشد. البته ممکن است با کشوری به دلایلی نخواهیم بنشینیم و صحبت کنیم، اما همه داوطلب هستند.
رئیس جمهور افزود: قبلا وقتی با مقامات ایرانی ملاقات می‌کردند، زبان‌شان گاهی زبان نصیحت بود اما امروز زبان‌شان، زبان سوال است، راجع به منطقه، اقتصاد ایران، مسایل مختلف کشور و جهان می‌پرسند. اصولاً سیاست خارجی ما یک حرکت و گام به جلو برداشته است.

وی با بیان اینکه در موضوع هسته ای موفق شدیم به یک توافق موقت دست پیدا کنیم و امروز کار بزرگی پیش رو داریم و آن رسیدن به توافق نهایی است، اظهار داشت: این کار بسیار بزرگی است چرا که موضوعی است که ۱۲ سال بین ایران و کشورهای بزرگ جهان، مورد بحث بوده است. یک معضل ۱۲ ساله را یکی دو روزه نمی شود بطور کامل حل و فصل کرد اما قدم‌هایی که تا به امروز طی کرده ایم، قدم‌های خوبی بوده است.

روحانی گفت: در کلیات موضوع هسته ای یک اتفاق نظری با ۱+۵ داریم، البته جزئیات هم خیلی مهم است و درباره جزئیات هنوز بحث‌های مهمی داریم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: امروز ۱+۵ قبول کرده که موضوع هسته‌ای ایران و حق ایران را در این خصوص به رسمیت بشناسد و این مساله دیگر جای بحث نیست، حالا اینکه برای چند سال ایران، چه مسایل و شرایطی را بپذیرد و آن هم بطور محدود این مورد بحث است. در اینکه باید تحریم برداشته شود جای اختلاف نظر وجود ندارد، حالا از چه زمانی شروع شود اول چه بخش هایی باشد، دوم چه باشد، اینها مسایلی است که ما امروز در کلیات با آن توافق داریم.

رییس جمهور اضافه کرد: در اینکه در نطنز باید غنی سازی انجام شود و اینکه فردو مرکزی برای ایران است و همچنین در اینکه در اراک نیاز به نیروگاه داریم، دیگر جای بحث وجود ندارد و اینکه ویژگی این نیروگاه چه و چگونه باشد، داریم بحث می کنیم. امروز کلیات مسأله مورد اتفاق نظر دو طرف است و هیچ کس دنبال این نیست که ایران غنی‌سازی نکند و این بحث فراموش شده و منتفی و حذف شده است. در اینکه ایران برای تولید رادیو داروها در اراک نیروگاه داشته باشد، بحثی وجود ندارد. حتی اینکه ایران در کنار غنی‌سازی از سایر تکنولوژی‌های مدرن هسته‌ای برخوردار باشد یکی از مسایل ما در مذاکره با ۱+۵ است. الان کشورهایی از ۱+۵ داوطلب هستند که به محض توافق در این عرصه با کشورمان همکاری کنند.

روحانی با اشاره به مذاکرات خود با رییس جمهور فرانسه در نیویورک اظهار داشت: در سفر نیویورک مذاکراتی با رییس‌ جمهور فرانسه داشتیم و خود ایشان مطرح کرد که ما می‌خواهیم با ایران تعاملات هسته‌ای داشته باشیم و در مسأله هسته‌ای، فناوری‌های مدرن را در اختیار ایران قرار دهیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: امروز این بحث که ایران باید همه فناوری‌های مدرن را در اختیار داشته باشد، مورد اتفاق نظر است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه خوشبختانه ما گام های اصلی اقتصاد‌مان را قبل از آنکه موضوع تحریم برداشته شود و در مسأله هسته‌ای به توافق برسیم، برداشته ایم، گفت: در زمینه رکود قبل از اینکه به توافق هسته‌ای برسیم و تحریم به طور کامل برداشته شود، از رکود عبور کردیم و امروز هیچ تردیدی وجود ندارد که ما از رکود عبور کرده ایم.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما باید توجه داشته باشند که وقتی می گوییم از رکود عبور کردیم هنوز تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم. بحث این نیست که فقط از رکود خارج شویم. دو فصل که نرخ منفی باشد، رکود ایجاد می شود و بتدریج اگر این رقم مثبت شد از رکود خارج می شویم لذا این معنایش رونق نیست و باید خیلی کار کنیم.

وی با بیان اینکه تا به حال هر موفقیتی داشته ایم ، ملت ایران این کار را انجام داده است، تصریح کرد: اگر در مذاکرات موفقیتی به دست آوردیم به خاطر ملت ایران بوده است و ما به عنوان نماینده کل ملت ایران در مذاکرات حضور پیدا می‌کنیم.

رییس جمهور با اشاره به حمایت های همه جانبه از دولت و ضرورت این حمایت ها افزود: تفاهم و توافق بین قوای سه گانه، حمایت‌های مقام معظم رهبری و هم‌صدا و هم‌فکر بودن ملت ایران در این زمینه خیلی مهم است.

روحانی با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر است، اظهار داشت: بازگشت ناپذیر است یعنی دیگر به هیچ‌وجه به قبل و گذشته برنخواهیم گشت. به یک شرایطی رسیدیم که دیگر به گذشته و به یکسال قبل برنگردیم اما اینکه چطور پیشرفت می‌کنیم و در این که در ۴۰ روز باقیمانده این موضوع تمام می‌شود و به توافق نهایی می رسیم و یا بخشی می‌ماند و احتمالاً تمدید می‌شود و یا نمی‌شود اینها مباحثی است که مطرح است. اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم در همین ۴۰ روز باقیمانده مسایل قابل حل و فصل نهایی است و می‌تواند حل و تمام شود اما بر فرض اگر مسایلی پیش بیاید به هر حال دو طرف با راه حل هایی می توانند و به هر حال به تفاهم می‌رسند.

وی با بیان اینکه اعضای ۱+۵ پذیرفته اند که ایران باید دارای فناوری هسته ای باشد و مسأله هسته ای ایران باید از طریق مذاکره حل و فصل شود، اظهار داشت: همه قبول دارند که این تفاهم برد - برد و به نفع همه خواهد بود.

روحانی با اشاره به دیدارهایش با مقامات ارشد کشورهای طرف مذاکره در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در اجلاس شانگهای، گفت: همه آنها بر این مسأله اعتراف داشتند که این مسأله باید حل شود حتی یکی از سران این کشورها گفت ما خسته شدیم و باید مساله را هر طور که هست تمام کنیم. این نشان می‌دهد که شرایط عوض شده و شرایط را ملت ما عوض کرده است.

رییس جمهور ادامه داد: دنیا می‌داند که اراده دولت و ملت بر چه قرار گرفته است. ما امیدواریم مسأله هسته ای ایران در مسیر حل خودش و مسیری که به نفع همه منطقه و جهان است قرار بگیرد. ما همه تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم و بکار خواهیم گرفت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما محاسبات رسمی خود را قبول داریم گفت: در ۶ ماه اول امسال شاهد رشد واردات و صادرات بودیم که رشد قابل ملاحظه ای بود که در مجموع در ۶ ماه نخست سال حدود ۲۶ میلیارد دلار واردات و ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشته ایم.

روحانی افزود: یعنی ما در این مدت حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات و واردات غیرنفتی داشته ایم و با ادامه این روند نیز تا پایان سال میزان واردات و صادرات غیرنفتی ما به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد که کشور حرکت رو به جلو دارد تصریح کرد: مردم به ما اعتماد کردند و به آینده امیدوار هستند البته ما باید به گذشته هم نگاهی داشته باشیم که وضعیت به چه گونه ای بوده است. در همین رابطه نیز بانک مرکزی تبدیل شده بود به مرکز فروش سکه و دلار و در واقع نیز حجم نقدینگی ما به یک سیل مخرب تبدیل شده بود به طوری که در طول ۱۳، ۱۴ ماه دولت یازدهم تقریبا نقدینگی در مسیر درست حرکت کرده است یعنی اول حرکت صحیح به سمت بورس و سپس به سمت بانک ها داشته است که در همین حین نیز بانک های ما دستشان برای ارائه تسهیلات بازتر شد و تسهیلاتی که در ۵ ماه نخست امسال پرداخت کرده اند نسبت به ۵ ماه سال گذشته حدود ۴۰.۵ درصد افزایش داشته است. عمده این تسهیلات برای سرمایه در گردش بوده است.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به این سوال مجری که گفته می شود دولت به بهای تورم رکود ایجاد کرده است، گفت: بنده فکر می کنم که همه باید بپذیرند که نقدی که به دولت می شود باید ادامه پیدا کند. صاحبنظران و دانشگاهیان نامه هایی را گاها با لحن تند برای بنده می نویسند که بنده هم استقبال می کنم زیرا آنها هم دارند به وظیفه خود عمل می کنند خیلی ها نوشته بودند که کارشناسان شما مسیر اشتباهی را طی می کنند و شما اول رفتید برای کنترل تورم که با این روند هیچ زمانی مشکل رکود حل نخواهد شد که در این زمینه نیز ما بحث های بسیار زیادی را داشته ایم حتی قبل از اینکه بنده رئیس جمهور شوم جلسات متعددی را با کارشناسان اقتصادی داشتیم و بعد از انتخابات هم ۲ ماه فرصت داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که بدون کنترل تورم نمی توانیم مسئله رکود را حل کنیم.

روحانی تصریح کرد: تورم موضوعی بود که مردم ما را روزانه نگران می کرد و هر روز این تورم به سمت سکه، ارز و دیگر بخش ها می رفت البته لازم است این نکته را مطرح کنم که برخی ها می گویند دولت اعلام می کند ما تورم را مهار کرده ایم اما جنس ها که ارزان نشده است لذا آنها مهار تورم را به معنای ارزان شدن اجناس در مغازه ها می دانند این در حالی است که ما شتاب رشد تورم را مهار کرده و کاهش دادیم نه اینکه آن را متوقف کرده باشیم این به معنی آن نیست که اصلا تورم نداشته باشیم.

روحانی اضافه کرد: به طور مثال اگر قبل از این دولت و حدود یک سال گذشته به آمارها نگاهی بیندازید مشاهده می کنید که رشد تورم ماهانه ۳ درصد بوده و حتی ۵ درصد هم داشته ایم در حالی که در این دولت رشد ما حداکثر یک درصد بوده البته برخی از ماه ها این رشد حدود ۷ دهم و یا ۱.۴ دهم درصد بوده است. لذا ما قدرت خرید مردم را افزایش داده ایم. این به این معنا است که اگر کسی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد ما با این کاهش تورم، ۲۰ درصد قدرت خرید او را افزایش دادیم یعنی معادل ۳۰۰ هزار تومان. بنابراین تورم مهار شده است.

وی گفت: تورم نقطه به نقطه ما در تیرماه سال گذشته حدود ۴۴درصد بوده است اما در شهریور امسال تورم نقطه به نقطه ما حدود ۱۴.۴ است. این آمارها به این معناست که ما حدود ۳۱ درصد تورم نقطه به نقطه را کاهش داده ایم که فکر می کنم این اقدام در تاریخ عمر دولتها بی سابقه بوده باشد که دولتی بتواند در طول یک سال ۳۱ درصد تورم نقطه به نقطه را کاهش داده باشد. البته الان اجناس گران می شود اما شیب گرانی ها بسیار کند شده است.

رئیس جمهور با اشاره به قیمت های اقلام خوراکی که بیشتر از سوی مردم مورد تاکید قرار می گیرد تصریح کرد: اگر قیمت های این اقلام را در شهریور ۹۲ و شهریور ۹۱ مقایسه کنید مشاهده خواهید کرد که تورم ۴۰ تا ۶۰ درصد و حتی ۷۷ درصد بوده است اما با مقایسه قیمت های امسال با شهریور سال گذشته نیز در می یابیم که تورم بین ۶ تا ۱۲ درصد است بنابراین ما تورم را کاهش و مهار کرده ایم و همزمان توانستیم از رکود خارج شویم پس حرفی که برخی از دوستان می زدند که دولت تورم را کاهش داد به قیمت تعمیق رکود این حرف سخن دقیقی نبوده زیرا ما هم تورم را کاهش داده و هم از رکود خارج شده ایم.

رئیس جمهور افزود: بنده این پیروزی بزرگ اقتصادی را به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم چون این کار، کار مردم است زیرا اگر حضور و مشارکت مردم در حوزه اقتصاد نبود این نتیجه رقم نمی خورد، اکنون در هر جایی که حضور پیدا می کنیم کارآفرینان و فعالان اقتصادی حضور دارند و شما می دانید که الان چند صد شرکت بزرگ دنیا منتظر آن لحظه ای هستند که ما در مسئله هسته ای به توافق نهایی برسیم تا سرازیر شوند به سمت ایران. بنابراین ما از شرایط گذشته خارج شده ایم.

روحانی تاکید کرد: امسال هدف ما این است که تورم ما زیر ۲۰ درصد باشد البته این در حالی است که ما در گذشته به مردم قول داده بودیم که تورم ما به ۲۵ درصد برسد که الان به آنها قول می دهیم که این تورم تا پایان سال زیر ۲۰ درصد خواهد بود و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال رشد حدود ۳ درصد داشته باشیم لذا مردم ما می دانند که ما اهل شعار و اغراق نیستیم و هرچه به مردم قول داده ایم سعی کرده ایم که به آنها جامه عمل بپوشانیم.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به این سوال مجری که ارزیابی شما از تک نرخی شدن بیکاری چیست؟ اظهار داشت: مسئله اشتغال مسئله بسیار مهمی برای ما است و رشد و رونقی را که ما دنبال آن هستیم یکی از آثارش بهبود وضعیت اشتغال است. البته این بدین معنا نیست که زمانی که از رکود خارج می شویم اشتغال حرکت شگرفی را داشته باشد پس هنگامی که به رشد می رسیم اشتغال در فاصله زمانی مشخصی نمود پیدا می کند به طور مثال ما در حوزه گردشگری رشد داشته ایم که مطمئنا افزایش اشتغال هم وجود داشته است. اشتغال بر مبنای آن اطلاعات و آماری است که وزارت کار اعلام می کند. برای نخستین بار امسال آنهایی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری بوده اند کاهش پیدا کرده است بنابراین معلوم است که بیکاری کاهش یافته است.

در ادامه مجری پرسید جدی ترین اقدام یا قدمی که دولت برداشت برای اینکه در ساختار اقتصاد کشور تحول ایجاد کند و بتواند از رکود خارج شود، که برخی ها می گویند به دلیل فروش چند هزار بشکه نفت الان اقتصاد به حرکت افتاده است، لایحه خروج از رکود دولت بود که تقدیم مجلس شد. انتقاد شده است که این لایحه با مبانی اقتصاد مقاومتی در تضاد است توضیح شما در این خصوص چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: ما برای خروج از رکود یک بسته ای را آماده کرده ایم و مردم اگر یادشان باشد یک سمیناری هم با کارآفرینان داشتیم و من بخشی از آن بسته را توضیح دادم در زمینه خروج از رکود.

وی ادامه داد: آن بسته ۱۴۰ بند داشت و حدود ۳۰ بند آن نیاز به قانون داشت که به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و یک گزارش مفصلی هم تهیه کردیم که این بسته خروج از رکود به هیچ عنوان با اقتصاد مقاومتی نه تنها در تضاد نیست بلکه در همان راستا عمل می کند.

روحانی با اشاره به ادامه تحریم ها و عدم دستری به منابع خارجی ادامه داد: در شرایطی که بانکهای ما هنوز فعال نشده اند در این شرایط توانستیم از رکود خارج شویم البته این قدم اول است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه اگر بسته خروج از رکود به تصویب برسد حرکت جدی تری آغاز خواهد شد، گفت: آن بسته بعضی از بندهایش برای تقویت بانکها و خوش حسابی دولت بسیار مهم است چرا که در گذشته، دولت خوش حساب نبوده و باید به دولت خوش حساب تبدیل شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: مجلس قدم های اولیه خود را در این زمینه خوب برداشت و یک فوریت آن را تصویب کرد و امیدواریم مجلس هر چه زودتر آن را به تصویب نهایی برساند و هرچه زودتر دولت بتواند آن را ابلاغ و اجرا کند.

وی مهمترین کار دولت را رونق اقتصادی خواند و گفت: این بسته می تواند ما را در مسیر رونق قرار دهد و این رونق بسیار اهمیت دارد.

روحانی با بیان اینکه اشتغال در سایه رونق ایجاد می شود ادامه داد: در زمینه های مختلف ما به یک رونق مستمر و پایدار نیازمندیم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: در زمینه نفت و گاز ما حرکت رو به جلو داشتیم و اولین بخشی که از رکود خارج شد بخش نفت بود و در زمینه گاز تا به الان ۴۵ میلیون متر مکعب گاز در روز اضافه شده و تا پایان امسال هدفگذاری ما این است که ۱۴۰ میلیون متر مکعب گاز به تولید ما اضافه شود که این تحول بسیار بزرگی خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقدار مصرف نفت و نفت کوره در نیروگاههای ما کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: برای اینکه ما می توانیم گاز بیشتری به اینها بدهیم مصرف نفت در این نیروگاهها کمتر شده است.

وی گفت: امیدواریم در سال آینده به یک وضعیتی برسیم که همه نیروگاههای ما بتوانند از گاز استفاده کنند.

روحانی با اشاره به معضل آب ادامه داد: آب، راه حل های مختلفی دارد و یکی از مهمترین راه حل هایش این است که آبیاری را در بخش کشاورزی مدرن و از حالت سنتی خارج کنیم.

رئیس دولت یازدهم گفت: در کل دهه ها و دولت های گذشته مجموع زمینهای کشاورزی که مجهز به آبیاری مدرن شده است یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار است اما امسال ۲۸۴ هزار هکتار را زیر طرح آبیاری مدرن قرار دادیم و قبلا هم اعلام کردم در استانهای ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمان برنامه ریزی های مفصل داریم تا بتوانیم آبیاری مدرن را ایجاد کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت در حوزه محیط زیست تصریح کرد: در شهرهای بزرگ کشور بنزین و گازوئیل در یکسال گذشته تغییر کرده و می بینید که آلودگی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه ریل، قدم های بزرگی برداشته ایم گفت: به زودی ریل ما به قزاقستان و ترکمنستان وصل می شود و طرح بزرگی برای اتصال راه آهن کشور به آذربایجان داریم. طرح های دو خطه کردن و برقی کردن نیز از دیگر برنامه های دولت در این حوزه است.

روحانی با بیان اینکه ما در همه بخش ها حرکت رو به جلو داریم افزود: البته ممکن است یک بخش هایی باشد که هنوز در رکود باشد اما در کلیت ما از رکود خارج شده ایم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه حرکت دولت در بخش مسکن کند است گفت: این حرکت باید تقویت شود اما در بسیاری از بخشها حرکت به جلو است و خوشبختانه با اطمینان به ملت ایران می گویم که از رکود خارج شده ایم و به سمت رونق اقتصادی حرکت می کنیم.

وی یادآور شد: البته ملت بزرگ ایران همه باید همچنان که تا امروز یاری کرده اند در صحنه باشند تا بتوانیم مراحل بعدی را پیش رویم.

در ادامه مجری پرسید همانطور که اشاره کردید بیش از ۱۰۰ بند بسته ضد رکودی دولت نیاز به تصویب مجلس ندارد و در واقع تکالیف بر زمین مانده دولت در سالهای گذشته بوده است. خیلی از اینها تکالیف قانونی است آیا در جایی پایش می شود که چقدر این بندها پیشرفت می کند مثلا مجوزهای کسب و کار در کشور. یکی از مولفه هایی که رتبه ما را در محیط کسب و کار خراب کرده است سهولت راه اندازی کسب و کارها در کشور ماست. هر فعالیتی حتی در بخش خصوصی باید از یک یا چند مرجع دولتی مجوز بگیرد خیلی از اینها در کشورهای مختلف نیاز به مجوز ندارد اما در ایران ممکن است ماهها و یا سالها صدور آن طول بکشد. آن بیش از ۱۰۰ بند کجا پایش می شود که به خوبی دارد پیش می رود؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: قید و بندهایی در کشور ما در زمینه تولید و محیط کسب و کار وجود دارد.

وی ادامه داد: برای محیط کسب و کار آئین نامه اش را تدوین و تصویب کردیم و یک قدمی رو به جلو برداشته شده است. تقریبا یک گفتگوی مستمری بین مقامات دولتی و بخش خصوصی وجود دارد و در چند سفر خارجی که رفته ام بخش خصوصی هم همزمان با سفر من حضور پیدا کردند و حرکتی در این زمینه آغاز شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

روحانی با اشاره به مصوبات دولت در زمینه تولید و اشتغال در ۱۵ روز اول دولت گفت: برخی از مشکلات برداشته شده است، گردش کار در گمرک ۲۶ روز بوده و امروز ۳ روز شده است. از ۲۶ روز به ۳ روز رسیده و این همان دولت الکترونیک است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم.

رئیس دولت یازدهم گفت: در برخی از کشورها برای مجوز دادن به یک فعالیت اقتصادی گاهی ۲۴ ساعت بیشتر به زمان نیاز ندارد و این همان دولت الکترونیک است.

روحانی با بیان اینکه معاونت راهبردی ما مسئول نظارت در بسته خروج از رکود است، تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است که این بسته دقیقا اجرا شود و سریع تر بتوانیم اقتصاد را به نقطه ای برسانیم که مطلوب مردم ما هست که آن رونق اقتصادی است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سئوال که چه میزان یارانه ها در فاز دوم هدفمند شده است گفت: یارانه مشکل بزرگی داشت و هدفمندی یارانه تبدیل شده بود به اینکه حامل های انرژی را گرانتر بفروشیم و آن پول را به ضمیمه پول از خزانه بیاوریم و یارانه نقدی به افراد بدهیم.

وی تصریح کرد: اولین مشکلی که در دولت با آن مواجه شدیم دیدیم که ماهانه ۱۵۰۰ تا تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان کسر داریم برای همینکه یارانه نقدی را پرداخت کنیم ضمن اینکه هدفمندی یارانه تنها برای پرداخت یارانه نقدی به مردم نبود لذا چاره ای نداشتیم که یک قدم دیگر در این زمینه برداریم که خیلی ها مخالف آن بودند.

روحانی گفت: همه می گفتند دنبال مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نباش و حتی می گفتند که با اجرایی کردن فاز دوم قول کاهش تورم نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و نمی توانید تورم را کاهش دهید اما چاره ای نداشتیم و هر چه فکر کردیم دیدم راهی بجز اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها نداریم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی نتوانستیم فاز دوم را با گام بلندی اجرایی کنیم خاطرنشان کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها توانستیم تورم را هم کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه دولت توانست کسری پرداخت یارانه نقدی به مردم را جبران کند گفت: ما دیگر برای پرداخت یارانه ها از جای دیگر برداشت نکردیم که خلاف قانون باشد و هدفمان این بود که در بخش تولید، سلامت و امنیت غذایی قدمی را برداریم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه سلامت ادامه داد: در دوران انتخابات وعده هایی که به مردم در این زمینه دادم خوشبختانه همه آنها را امسال اجرایی کردیم.

وی گفت: من به مردم وعده داده بودم که همه آنان زیر پوشش بیمه قرار می گیرند و امروز این کار انجام شده است و ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را زیر پوشش بیمه قرار دادیم.

روحانی با اشاره به امنیت غذایی ادامه داد: امنیت غذایی برای اقشار بسیار آسیب پذیر جامعه را شروع کرده ایم و کالاهایی را به آنها پرداخت می کنیم. یک بار امسال به آنان پرداخت شده و مرحله دوم نیز تا هفته آینده پرداخت خواهد شد و تا پایان سال ۴ نوبت این یارانه را پرداخت خواهیم کرد.

رئیس دولت یازدهم گفت: امسال ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده ایم که آثارش را در بیمارستانهای دولتی می بینید و امروز افرادی که بستری می شوند و عمل جراحی دارند مقداری که باید بپردازند زیر ۱۰ درصد است و سهم دولت بالای ۹۰ درصد است و این ۱۰ درصد نیز در آینده نزدیک به ۶ درصد تنزل پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اغلب داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است گفت: در این یکسال تقریبا دارو گران نشده است و برخی از موارد بین ۲ تا ۳ درصد ممکن است بالا رفته باشد اما قیمت دارو ثابت است.

روحانی با بیان اینکه داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی از سال گذشته کاهش قیمت داشته است افزود: باز هم در ۶ ماهه دوم امسال امیدواریم که شاهد کاهش قیمت باشیم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اقدامات دولت در زمینه بهداشت روستاها گفت: در بسیاری از روستاها ما حتی پزشک هم نداشتیم و امروز ۲۴ ساعت پزشک متخصص در روستاها است و به یک نقطه ای رسیده ایم که با گذشته بسیار متفاوت است.

روحانی اضافه کرد: در خیلی از بخش‌های کشور پزشک نداشتیم، خدمات پزشکی را به نقطه ای رساندیم که با گذشته بسیار متفاوت است و امیدواریم این شیوه ادامه پیدا کند تا مردم در این زمینه احساس راحتی کنند و معضلات گذشته را شاهد نباشیم.

حیدری در سوالی دیگر پرسید: فاز دوم طرح سلامت در دست است. در بخش بهداشت هم عزم دولت جدی است؟

روحانی در پاسخ گفت: در بخش سلامت دو برنامه دیگر داریم؛ اول اینکه خدمات بهداشتی و پزشکی را به حاشیه نشین ها ارائه دهیم، آنها مشکلات زیادی دارند و ما شروع کرده ایم به ساماندهی آنها. البته بیشتر خدمت را می‌خریم، یعنی با پزشکان قرارداد می بندیم، میزان حاشیه نشین‌ها رقم تکان دهنده ای است، حاشیه نشین‌های ما بالای ۹ میلیون نفر هستند که این رقم بسیار تکان دهنده است. قدم دوم پوشش آنها است. این مسئله در تبریز اجرایی شده و به تدریج در جاهای دیگر نیز اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بخش بهداشت قدم بعدی است که آن را آغاز کرده ایم. امیدوارم در بخش سلامت قدم به قدم جلو برویم و به نقطه مطلوب برسیم. در سفر به نیویورک با مقامات کشورهای دیگر دیدار کردم، چند نفر به من تبریک گفتند که کار بزرگی در این حوزه انجام داده‌اید و باور نمی‌کردند در شرایط تحریم این کارها در حوزه سلامت انجام شود. کارهایی که برخی از آنها را کشورهای صنعتی هم نتوانستند انجام دهند.

روحانی ادامه داد: نکته دیگر اینکه ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد به تولید در حوزه یارانه کمک کرده ایم. در زمینه بودجه هم حرکت های خوبی انجام شده است. در زمینه بودجه عمرانی استانی صددرصد بودجه در ۶ ماهه اول تخصیص داده شد و پرداخت کردیم و ۶ ماهه دوم را هم پرداخت می کنیم. بودجه استانی امسال ۳.۳ برابر خواهد بود و در زمینه بودجه عمرانی استانی ۱۲.۵ برابر پارسال است. یکی از راه های رونق اجرای طرح های عمرانی است در این زمینه بیش از ۳ برابر پارسال اعتبار اختصاص دادیم این حرکت بزرگی است که باعث آبادانی و امیدبخشی می شود.

حیدری در سوال دیگری پرسید در موضوع یارانه علی رغم اقدامات مطلوب متاسفانه بخش اعظم یارانه (۸۰ درصد) به صورت نقدی پرداخت می‌شود و بخش قابل توجهی از این پول را افرادی می گیرند که مستحق نیستند. به بیان دیگر این پول در مسیر غلط هزینه می شود. دولت چه زمانی در این زمینه به تصمیم نهایی می رسد؟

روحانی گفت: در این زمینه نیز فکرهایی کرده ایم و با صاحب نظران مشورت داشته‌ایم، عده‌ای از مردم برای ما روشن است که نیاز ندارند و می‌شود طبق قانون آنها را حذف کرد، اما یکسری هستند که نیاز ندارند، ولی شناسایی آنها دشوار است. به عنوان مثال صد نفر نباید یارانه بگیرند، ما ۵۰ نفرشان را شناسایی می کنیم و ۵۰ نفر دیگر می ماند که ممکن است وضعشان از ۵۰ نفر ابتدایی بهتر باشد، اما چون نمی شود شناساییشان کرد یارانه به آنها تعلق می گیرد. این باعث نارضایتی بیشتر مردم می شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: می‌توان به زندگی خصوصی مردم هم سرک کشید و این افراد را شناسایی کرد اما ضرر این کار بیش از نفع آن است. اعتقاد مردم به دولت از بین خواهد رفت، برای ما مهم است که مردم در زندگی خصوصیشان احساس راحتی کنند.

وی گفت: نکته دیگری که باید تاکید کنم این است که تمام رونق اقتصادی ما باید توسط مردم ایجاد شود، دولت تسهیل کننده است، این خطا است که دولت می تواند مسائل اقتصادی را حل و فصل کند، ما باید محیط را آماده و مسیر را تسهیل کنیم. کار را باید کارآفرینان ایجاد کنند و حضور آنها مستلزم اعتمادشان به دولت است، اعتماد بین دولت و مردم آنقدر ارزشمند است که با هیچ چیز قابل معاوضه نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: بهترین شیوه این است که خود مردم یارانه نگیرند، مردم می‌بینند که بخشی از یارانه برای سلامت و توسعه صرف می‌شود و موجب امنیت غذایی کم درآمدها می‌گردد. پس هرچه این پول بیشتر در اختیار ما باشد در جاهای بهتری هزینه خواهد شد.

سپانلو سوال بعدی را اینگونه طرح کرد: راجع به پروژه های عمرانی که اشاره کردید طرح های نیمه تمام موضوعی است که از ابتدا با آن روبه رو بودید آیا تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته اید؟

روحانی گفت: مردم مطلع هستند که در بحث بودجه ما امسال به دنبال اتمام طرح ها هستیم، اما طرحی که ۵ درصد اجرا شده نمی توان در حال حاضر آن را اجرایی کرد، بنای ما این است که طرح هایی را دنبال کنیم که تا پایان امسال به اتمام می رسد. ما ۲۵۶ طرح را که می شود به اتمام رساند را مدنظر داریم. در سفرهای استانی نیز اگر وعده اجرای طرحی را می دهیم مسائلی است که پیش از سفر درباره آن صحبت شده است شما در پایان سال خواهید دید که بسیاری از طرح های نیمه کاره تکمیل شده است و قدم خوبی خواهد بود برای اقتصاد کشور.

حیدری در ادامه پرسید: به طرح های ریلی تحول سلامت و موضوع آب که به اعتقاد من از همه مهمتر است و عمدتا به وزارت جهاد کشاورزی بر می گردد زیرا بخش عمده آن در کشاورزی هدر می رود اشاره کردید اما مهمترین موضوعات مورد توجه شما چیست؟

روحانی پاسخ داد: یکی از طرح هایی که شخصا آن را پیگیری می کنم بحث محیط زیست است که از اهمیت بسیاری برخوردار است.
روحانی تاکید کرد: نمی توانیم بگوییم با تحول در سوخت همه مشکلات محیط زیست حل می شود. معضل ریزگردها به این راحتی قابل حل نیست دریاچه ها و هامون هایی را که خشک شده به راحتی نمی توانیم باز گردانیم برای من مهم است که آب در زاینده رود جاری شود این جزو نکاتی است که همیشه در فکرش هستم. دریاچه ارومیه بسیار اهمیت دارد نه تنها برای استان آذربایجان که برای کل کشور. اگر دریاچه خشک شود یک طوفان می تواند کشاورزی را در ۱۰ استان از بین ببرد. ما طرح های زیادی را برای دریاچه ارومیه داریم.

سپانلو پرسید: کارگروه دریاچه ارومیه آیا گزارش ویژه ای به شما داده است؟

روحانی پاسخ داد: هم گزارش ویژه داده اند و هم معاون اولم دائم با آنها جلسه دارد. هم معاون محیط زیست مسئله را دنبال می کند. محیط زیست جزو مسائل مهم ماست که باید قدم به قدم در مسیر آن جلو رفت.

رئیس جمهور اضافه کرد: در گازوئیل اتفاق مهمی رخ داده است. ما از گازوئیل گوگردزدایی کرده ایم که اقدام بسیار مهمی است.

روحانی افزود: یکی دیگر از مسائلی که دائم پیگیر آن هستیم بحران آب است. خدا را شکر که امروز رحمت خدا نازل شد و در تهران بارندگی داشتیم. امیدوارم این برکت ادامه داشته باشد. ما برای آب آشامیدنی مردم حتی در تهران دچار مشکل هستیم چند طرح در کنار هم اجرایی شد و الا مشکل همچنان باقی می ماند.

وی گفت: طرح های مهمی در پیش رو داریم که مهمترین آب مسئله آب کشاورزی است تلاش داریم بتوانیم بهره وری آب را بالا ببریم. گاه شاهدیم که قیمت آب از محصول ما بیشتر می شود از آب های زیرزمینی برخلاف قاعده مصرف می کنیم . باید در چارچوب حرکت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به مسائل ریلی گفت: مسائل ریلی نیز مورد توجه ویژه ما است. حمل و نقل ما از طریق جاده جواب نمی دهد. بویژه در حوزه بار نیاز به ریل گذاری داریم. ریال مسیر مطمئنی برای مردم است و در این زمینه قدمهای مهمی برخواهیم داشت.

روحانی اضافه کرد: بنادر هم جزو مسائل مهم دیگری است. ما بندر چابهار، بندر امام، خرمشهر و آبادان و جاسک را دنبال می کنیم تا تبدیل به کمربندی برای صادرات شود. نفت و گاز بویژه در حوزه های مشترک جزو اولویت های مهم دولت است. در زمینه گاز قدمهای مهمی را امسال به ثمر خواهیم رساند. ۱۴۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز اضافه می کنیم در زمینه نفت هم مخصوصا منابع مشترک اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به مهمترین دغدغه خود گفت: از همه مهمتر موضوعی است که روزانه پیگیر آن هستم و آن بحث تورم است. بانک مرکزی می تواند شهادت دهد که در زمینه خروج از رکود هر روز پیگیر موضوع هستم و از اول ماه مبارک رمضان روزانه بخشی از وقتمان صرف این مسئله شده است. در بحث یارانه تلاش کردیم هدفمندی در مسیر درست خود باشد.

روحانی با اشاره به مسئله اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم که دولت پیگیر آن است مسائل اجتماعی و حقوق شهروندی است. مردم باید احساس راحتی کنند البته باید عرض کنم که برخی موارد دولتی به تنهایی نمی تواند کار را به اتمام برساند. اقتضائات حکومت این است که با اجماع نظر و جلب نظر دیگران به نقطه مطلوب برسیم.

وی تاکید کرد: به قول های خودم وفادارم. در پایان عرضم از ملت ایران تشکر می کنم از حمایت ها و تلاشهایشان که در همه زمینه ها به دولت کمک کردند. از کارآفرینان تشکر می کنم که قدمهای بزرگی برداشتند و البته باز باید برای رونق اقتصادی گام بردارند. از دانشگاهیان هم تشکر می کنم من امیدوارم به نقدها و تذکراتشان و نکته آخر مربوط به سیاسیون است و تذکر می دهم که قواعد بازی را رعایت کنند. من معتقدم باید با همه جناح ها کار کرد و این را در دولت خود نشان داده ام. نباید بگذاریم آرایش خشم ایجاد شود باید آرایش کمک به همدیگر و همکاری در مسائل کشور ایجاد شود که به نفع همه ملت است.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود در واکنش به این صحبت مجری که اعلام کرد انشاءالله در مصاحبه های آینده خود وقت بیشتری را به مسائل اجتماعی به خصوص مشاغل خاص از جمله جانبازان، کارگران و غیره اختصاص دهید اظهار داشت: حتما این کار در مصاحبه های بعدی انجام خواهد شد و ابتدا در مسائل اجتماعی و سیاسی توضیحات و اقدامات دولت را اعلام خواهیم کرد البته بنده می خواهم از همین جا از بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکری داشته باشم که در طول این مدت اقدامات بسیار موثری را داشته است لذا مردم ما می دانند که دولت در گذشته و از سال ۸۶ حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی هایی را به خانواده های شهدا، جانبازان، آزادگان داشته که ما نیز بخش بزرگی از این بدهی ها را سال گذشته و در مهر ماه و اسفندماه پرداخت کردیم.

روحانی افزود: ما تقریبا تمام بدهی های جانبازان و آزادگان را پرداخت کرده ایم و انشاءالله امیدوارم که بتوانیم تمام بدهی های خانواده های شهدا را تا پایان مهرماه پرداخت کنیم البته این خانواده ها برای ما آنقدر عزیز هستند و کار آنها آنقدر بزرگ بوده که این خدمات برای خانواده های شهدا بسیار ناچیز و کوچک است لذا اجر واقعی را باید خداوند به این خانواده ها ببخشد.

روحانی تصریح کرد: یاد و خاطره امام بزرگوار و شهیدان را در پایان سخنانم گرامی می دارم و همچنین برای سلامتی مقام معظم رهبری که امروز در جمع مردم حاضر شده اند و سخنرانی کرده اند دعا می کنیم و انشاءالله سلامتی ایشان مستدام گردد.
کد مطلب: 42204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *