۰
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳

آلن‌ایر در گفتگو با نامه‌نیوز: با اظهارات عراقچی درباره رسانه‌ای نکردن مذاکرات موافقم

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که همه‌ی تمرکز غرب دستیابی به توافق هسته‌ای تا پیش سوم آذر است.
آلن‌ایر در گفتگو با نامه‌نیوز: با اظهارات عراقچی درباره رسانه‌ای نکردن مذاکرات موافقم
«عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و عضو تین مذاکره کننده‌ی هسته‌ای ایران روز گذشته در سخنانی به جوسازی‌های اخیر مقامات غربی درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در زمان باقی مانده تا سوم آذر پاسخ داد.

عراقچی در این باره گفت: مذاکرات ایران با کشورهای ۵+۱ در مسیر سخت و پرفراز ونشیبی پیش می رود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشم انداز روشنی برخوردار نیست؛ بدون تردید تلاش برای مذاکره از طریق رسانه ها به جای میز مذاکره و بیان علنی مطالبات سیاسی بخصوص چنانچه با زیاده خواهی های غیر منطقی همراه باشد نه تنها کمکی به پیشبرد مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی تا قبل از موعد مقرر نمی کند بلکه مسیر دشوار فعلی را هرچه سخت تر و ناپیمودنی می نماید.

این در حالی است که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و مسئول هیئت آمریکایی در گروه ۱+۵ هفته‌ی گذشته در اظهاراتی با بیان اینکه اکنون بهترین زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای است، گفت: به طور گسترده این نگاه وجود دارد که اگر توافق هسته ای با ایران به دست نیاید؛ تهران، مسؤول این وضعیت خواهد بود.

در این باره «آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز، گفت: ‌ در مورد اهمیت رسانه ای نکردن مذاکرات با نظر جناب‌ آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کاملا موافقم.

وی با بیان اینکه امیدوارم در زمان باقی مانده مثل گذشته همه طرف‌ها از رسانه ای کردن مذاکرات خودداری کنند، گفت: خالی از لطف نیست اگر بگویم که بعضی اوقات همه طرف ها،‌ چه ایران چه طرف ما، بخاطر اهمیت این موضوع و وظیفه تنویر افکارعمومی ،‌ انگیزه ها و اهداف کلیشان در این مذاکرات در رسانه ها بیان کرده اند،‌ که بنظرم مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که طی چند روز اخیر مقامات آمریکایی و روسی نسبت به دستیابی به توافق با خوشبینی صحبت کردند در حالی است که این خوش بینی در مقامات ایرانی دیده نمی‌شود، گفت: این مسئله خوش بینی یا بدبینی نیست. تا بحال پیشرفت چشمگیری در مذاکرات داشته ایم،‌ اما بر کسی پوشیده نیست که کماکان کار زیادی پیش روی ما است، بی شک حصول به یک توافق جامع مرضی الطرفین شدنی است‌‌، اما این بدان معنی نیست که این کارحتمی است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: همانطور که به کرات گفته شده، این فرصت کم نظیری است که در اختیار ما قرار گرفته و چنانچه جمهوری اسلامی ایران آمادگی اثبات ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای اش را دارد،‌ بنظر میآید رسیدن به توافق جامع تا مهلت مقرر امکان پذیر است.

آلن ایر درباره امکان تمدید مذاکرات هسته‌ای نیز تاکید کرد: بدون هیچ تردیدی می توانم بگویم در این مذاکرات هیچ کس در طرف ما در مورد تمدید مذاکرات صحبت نمی کند،‌ و تمرکز همه ما منحصرا بر رسیدن به توافق جامع قبل از سوم آذر است
کد مطلب: 42469
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *