۰
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۴
روزنامه الدستور:

ایران باید به عراق غرامت بپردازد!

عاليه نصيف، از نمايندگان فهرست عراق آزاد از دولت خواست تا از ايران از تاريخ ارائه درخواست عراق به سازمان ملل براي توقف جنگ در سال ۱۹۸۲، غرامت دريافت كند.
ایران باید به عراق غرامت بپردازد!
ایسنا: عاليه نصيف، از نمايندگان فهرست عراق آزاد از دولت خواست تا از ايران از تاريخ ارائه درخواست عراق به سازمان ملل براي توقف جنگ در سال ۱۹۸۲، غرامت دريافت كند.

وي در گفت‌وگويي مدعي شد: عراق در آن زمان درخواست توقف جنگ را مطرح كرد اما ايران جنگ را تا سال ۱۹۸۸ ادامه داد.

به گزارش روزنامه الدستور، نصيف با بيان اين كه درخواست ايران از عراق در پرداخت غرامت ۳۶ ميليارد دلاري مخالف قوانين بين‌المللي و امري كاملا مردود است، ادعا كرد كه اين ايران است كه بايد به دليل ادامه جنگ تا شش سال بعد غرامت پرداخت كند و اين ايران است كه بايد بر اصل حسن هم‌جواري با عراق تكيه داشته باشد.

اين در حالي است كه سيد حسين نقوي حسيني، نماينده مردم ورامين و سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي چند روز پيش بيان كرد: طرح الزام دولت براي دريافت غرامت جنگي از عراق به صورت جدي توسط نمايندگان پيگيري خواهد شد. ميزان غرامت دريافتي ايران از عراق به صورت کامل توسط مراجع بين المللي تعيين شده و بايد دستگاه ديپلماسي اقدامات لازم جهت احقاق حق ملت ايران را انجام دهد.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين که گرفتن غرامت جنگي از کشور عراق جزء حقوق ملي جمهوري اسلامي است و کسي نمي‌تواند آن را انكار کند، اظهار كرد: مجلس هشتم در الزام دولت براي پيگيري دريافت غرامت تعيين شده از عراق طرحي را در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تهيه کرد که به صحن علني نرسيد ولي در شرايط فعلي احياي اين طرح و گرفتن غرامت جنگي از عراق به صورت جدي پيگيري خواهد شد.
به گفته وي، مجلس براي دريافت غرامت جنگي از عراق مصمم بوده و در اين راستا دولت را نيز ملزم خواهد کرد تا به صورت جدي اين موضوع را پيگيري کنند.

پس از حمله عراق به خاك كويت، پرداخت غرامت جنگي به کويت از سال ۱۹۹۴ آغاز شد و اين کشور تاکنون ۳۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار غرامت جنگي دريافت کرده است که حدود ۱۹ ميليون دلار از آن باقي مانده است. پرداخت نكردن خسارت به ايران درحالي است که در سال ۱۹۹۱ خاوير پرز دکوئيار، دبير کل وقت سازمام ملل متحد در گزارش رسمي عراق را آغازگر جنگ معرفي کرده و به طور ضمني از خواسته ايران براي دريافت غرامت پشتيباني کرد
کد مطلب: 426
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *