۰
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۹
نوبخت در نشست خبری

اختصاص 729 میلیارد برای احیای دریاچه ارومیه

سخنگوی دولت از اختصاص ۷۲۹ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.
اختصاص 729 میلیارد برای احیای دریاچه ارومیه
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت امروز ظهر پس از پایان جلسه هیات وزیران در نشست خبری با خبرنگاران گفت: جلسه امروز هیات دولت با تجلیل از عزاداران حسینی و عاشقان سالار و سرور شهیدان امام حسین(ع) و مردم متدین ایران توسط رئیس جمهور و هیات وزیران آغاز شد.​

وی با بیان اینکه رئیس جمهور و هیات وزیران مراتب تجلیل خود را از حضور منظم تر مردم در مراسم تاسوعا و عاشورا به عمل آوردند، افزود: از مصوبات مهم هیات وزیران در این هفته می توان به اختصاص ۷۲۹ میلیاردتومان برای احیای دریاچه ارومیه نام برد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این اعتبار برای اجرایی شدن مطالعاتی که توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته بود، اختصاص یافته است.

گزیده اظهارت نوبخت را در ادامه می‌خوانیم:

میزان نزولات الهی در سال جاری با توجه به بارندگی های اخیر ۷۵ درصد نسبت به دوره درازمدت افزایش یافته است و همچنین حدود ۱ میلیارد و ۴۵۰ هزار متر مکعب ورود آب به سدها افزایش یافته است. ا توجه به بارش باران در روزهای اخیر، سطح آب دریاچه ارومیه حدود نیم متر افزایش یافته است.

لایحه خروج از رکود با نظارت وزیر اقتصاد تنظیم شده است

اینکه گفته می شود موسسه تحقیقاتی مشارکتی داشته و آن را به عنوان یک نقطه غیر متعارف روی آن متمرکز شوید درست نیست چراکه دولت فقط هیات وزیران نیست بلکه دولت مجموعه ای از هیات وزیران و نهادهای مرتبط است.

نهایتا وزارت امور اقتصادی لایحه خروج از رکود را تهیه کرده و جلسات آن در دفتر طیب نیا تشکیل می شد و خود من در آن جلسات مشارکت داشتم و در نهایت با خرد جمعی و مشورت این لایحه تدوین شده است و ما نیز انتظار داریم نمایندگان محترم بررسی این لایحه را تسریع ببخشند.

دولت تنها یک نرخ ارز را به رسمیت می شناسد

دولت تنها یک نرخ را به رسمیت می شناسد و آن همان دو هزار و ۶۵۰ تومان به عنوان نرخ تسریع دلار و ریال است.

البته در همه کشورها یک بازار غیر رسمی هم وجود دارد که معاملات ارز با نظارت بانک مرکزی در آنجا صورت می گیرد و این نیز در همه کشورها متفاوت است و ما این میزان تفاوت را باید با توجه به اقتصاد کشور خودمان تعریف کنیم.

دولت براساس نرخ ارز آزاد عمل نمی کند

ما فقط دلارهایی که توسط بانک مرکزی داده می شود با همان نرخ تسریع رسمی دو هزار و ۶۵۰ تومان عرضه می کنیم.

در مراحل تدوین قانون برنامه پنجم برای انتخاب رئیس کل یک ساز و کاری تهیه شد که آن مورد تایید قرار نگرفت و به دلیل اعتراض نمایندگان این طرح به مجمع تشخیص ارجاع شد و در نهایت جمع بندی شد که رئیس بانک مرکزی توسط وزیر امور اقتصادی به هیات وزیران پیشنهاد شود و بعد از تصویب هیات وزیران توسط رئیس جمهور ابلاغ شود.

ما به وقت وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی خواهیم کرد.

کسری بودجه را با هزینه هوشمند جبران می کنیم

سال ۹۳ را می توانیم دو نیمه بکنیم یک نیمه مقدار فروش همان یک میلیون بشکه نفت خام بود معادل بشکه میعانات گازی، ۱۲۰ هزار بشکه در ارتباط با پالایشگاه های داخلی است و مجموعا منابعی که به دست می آید یک میلیون و ۴۲۰ هزار می شود.

قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی در نیمه اول ۱۰۴ دلار بود در حالی که در قانون بودجه صد دلار پیش بینی کرده بودیم و پیش بینی ما برای نیمه دوم این است که به طور متوسط هر بشکه نفت ۸۲ دلار شود.

این ۸۲ دلار با ۱۰۴ دلار نیمه اول جمع کنیم می شود ۱۸۶ دلار و آن را تقسیم بر دو کنیم قیمت متوسط هر بشکه نفت خام ۹۳ دلار می شود که حدود هفت درصد نسبت به صد دلار پیش بینی شده کمتر است و چون دخل و خرج ما یکی نیست خرج هم آهسته تر می کنیم.

اگر منابع ما کم شود ما هوشمند هزینه خواهیم کرد و معاونت برنامه ریزی امسال هم مانند سال گذشته بدون کسری بودجه کار را به پایان خواهد برد.

ما قطعا عدم تحقق درآمد خواهیم داشت اما به همان میزان درآمدها هزینه خواهیم کرد.

واکنش به عدم حضور دولتمردان در راهپیمایی ۱۳ آبان

۱۳ آبان روز دانش آموز است و وزیر آموزش و پرورش نیز در این راهپیمایی حضور داشتند و در خصوص مراسم ۱۳ آبان نیز اظهارنظر منطقی خواهند داشت.

بودجه ۹۴ در مراحل پایانی است

در مراحل پایانی بودجه ۹۴ هستیم و در وقت قانونی این بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.

اینکه مرکز پژوهش ها نظرات متفاوت نسبت به این لایحه دارند در جریان بررسی این لایحه در مجلس مرکز پژوهش ها نیز نظرش را داده است.

بعد از اعلام سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری معاونت برنامه ریزی موظف شد که پیگیر اجرایی شدن آن باشد و بعد از تهیه بندهای ۲۴ گانه برای اجرایی ساختن اقتصاد مقاومتی هر بندی که مربوط به دستگاهی می شد ما خواستیم که آن دستگاه برنامه اش را به معاونت بدهد و آن را به کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد بردیم تا به صورت مصوبه در بیاید.

بخشی از این برنامه هایی که توسط دستگاه های دولتی ارائه شده بود نیاز به کمی کردن داشت و در جلسه هفته گذشته و همچنین جلسه آینده کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت و بعد از آنکه برنامه های کمی و اجرایی تایید شد به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد.

کشور می تواند ارزان تر اداره شود و این حرف درستی است اما باید برای ارزان اداره شدن بهره وری خود را بیشتر کند.

در فاز سوم ما دنبال دو کار هستیم یکی آنکه پرداخت های مردم را از ۱۰ درصد به ۶ درصد تقلیل دهیم و پرداخت روستاییان را نیز از پنج درصد به سه درصد کاهش دهیم. وزارت بهداشت از یک سو دریافتی ها را تقلیل داد و هم جلوی پرداخت های غیر رسمی را گرفت.
کد مطلب: 42685
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *