۰
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۹
فضای مجلس نسبت به گزینه پیشنهادی مساعد نیست

خیز مجلس برای رای ندادن به دانش آشتیانی

پیام مجلس به دولت همان پیام سابق است؛ به گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم رای اعتماد نمی دهیم. همانند همان سه نفر سابق. چالش دولت و مجلس برای رسیدن به گزینه نهایی و مورد توافق دو طرف برای وزارت علوم تمامی ندارد؛ گویا حتی با معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی.
خیز مجلس برای رای ندادن به دانش آشتیانی
پس از آنکه سومین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری هم نتوانست نظر نمایندگان مجلس را جلب کند، دیروز حسن روحانی گزینه چهارم خود را به مجلس معرفی کرد؛ پیشنهادی که البته مورد استقبال نمایندگان قرار نگرفت.

روز سه شنبه هنگام قرائت نامه رییس‌جمهور وقتی حسن سبحانی‌نیا شروع به خواندن نامه رییس جمهور برای معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم کرد، فریادهای از پیش هماهنگ شده "دو، دو" نمایندگان به نشانه اعتراض، فضای مجلس را پر کرد.

این در حالی است که در همان جلسه روز سه شنبه اعلام شد که خیلی از نمایندگان نسبت به او شناختی ندارند اما این فریادها تحت تاثیر موجی از تبلیغات منفی، ادعاهای بی اساس و اتهامات علیه دانش آشتیانی مطرح شد.

موجی که شب قبل از معرفی دانش آشتیانی به مجلس تا عصر روز سه شنبه با پیامک‌هایی تبلیغی و تخریبی به راه افتاد تا به این شکل فضای مجلس نسبت به چهارمین گزینه پیشنهادی دولت منفی شود و به نظر می رسد که از همان روز سه شنبه مجلس برای رای ندادن به دانش آشتیانی خیز برداشت.

دو، دو نمایندگان واکنش به رفتار غیر سازنده رییس جمهور بود

در همین حال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه فضای مجلس برای کسب رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم مساعد نیست گفت: تا این لحظه نمایندگان نسبت به معرفی و نحوه معرفی گزینه دولت برای تصدی وزارت علوم نظر مساعدی ندارند مگر اینکه در فرصت نزدیک به یک هفته ای با رایزنی های این نظر تغییر کند.

قاسم جعفری با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره گزینه پیشنهادی جدید دولت برای تصدی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی گفت: نسبت به آقای دانش آشتیانی اطلاعاتی از قبل وجود داشته است و در این نزدیک به یک هفته باقی مانده تا برگزاری جلسه رای اعتماد هم تلاش می شود اطلاعاتی بیشتری با روش های علمی و منطقی به منظور بررسی ابعاد مختلف شخصیتی و اجرایی ایشان کسب شود تا این حجت حاصل شود که آیا ایشان گزینه مناسبی برای کسب رای اعتماد هستند یا خیر.

وی درباره اینکه چطور وقتی هنوز اطلاعات مورد اشاره کسب نشده اند مجلس دیروز نسبت به معرفی آقای دانش آشتیانی به عنوان گزینه وزارت علوم با فریاد "دو، دو" اعتراض خود را به این معرفی نشان داد گفت: همانطور که عرض شد نمایندگان اطلاعات پراکنده ای نسبت به آقای دانش آشتیانی داشتند. دیروز هم بنده با نمایندگان از گروه های مختلف صحبت کردم و آنچه که برداشت شد این بود که در بین نمایندگان شناخت قابل توجه ای نسبت به ایشان وجود دارد.

عضو فراکسیون اصولگریان مجلس با بیان اینکه بنده خود جزو "دو، دو" کنندگان نبوده ام گفت: اما اعتراضی که نمایندگان با بیان "دو، دو" ابراز داشتند نه به دلیل معرفی آقای دانش آشتیابی بلکه واکنشی بود به نحوه انتخاب ایشان از طرف دولت و رفتار غیر سازنده رییس جمهور بود.

جعفری درباره اینکه کدام رفتار رییس جمهور غیر سازنده بوده است گفت: اجازه دهید این مسئله را با ذکر مثالی حقوقی بیان کنم. در قانون مدنی ریاست خانواده با مرد خانواده است امااین به معنای نادیده انگاشتن سایر اعضای خانواده نیست.

وی افزود: این مسئله در مورد دولت هم صدق می کند. به این معنا که درست است که رییس جمهور حق دارد که فرد پیشنهادی خود را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند اما این حق برای رییس جمهور این اختیار را ایجاد نمی کند که سایر نمایندگان را نادیده بگیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بسیاری از نمایندگان حتی حامی دولت تاکید داشتند که بهتر بود رییس جمهور پیش از به قطعیت رسیدن برای معرفی آقای دانش آشتیانی مشورتی هم با نمایندگان می کردند و نظر آنها را جویا می شدند تا یک تعامل خوب و سازنده ای شکل بگیرد. بنابراین بهتر بود که رییس جمهور پیش از معرفی ایشان با نمایندگان مشورت می کردند و نظر آنها را هم در این رابطه جویا شود.

جعفری درباره فضای حاکم بر مجلس نسبت به گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم گفت: با توجه به شرایطی که مورد اشاره قرار گرفت و با توجه به اطلاعات پراکنده ای که برخی نمایندگان دارند تا به امروز فضای مجلس نسبت به ایشان ابهام آمیز می‌دانم.

وی افزود: البته ممکن است این فضا به همین شکل باقی نماند چرا که داشته ایم گزینه های را که به مجلس معرفی شده اند و نسبت به آنها حتی زاویه داشته اند اما با حضور در کمیسیون و رایزنی در مجلس توانسته اند نظر نمایندگان را جلب کنند. این شرایط ممکن است برای ایشان هم به وجود بیاید.

ادامه اداره وزارت علوم با سرپرست به صلاح نیست

یک نماینده عضو فراکسیون رهروان ولایت با تاکید بر اینکه فضای مجلس نسبت به گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم مساعد نیست تاکید کرد که ادامه اداره وزارت علوم با سرپرست بیش از این و پس از گذشت بیش از یک سال از عمر دولت به صلاح نیست.

غللامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس با بیان این مطلب درباره گزینه معرفی شده از سوی رییس جمهور برای تصدی وزارت علوم گفت: متاسفانه با گذشت یک روز از معرفی آقای دانش آشتیانی، گزینه پیشنهادی دولت به مجلس برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، فضای مجلس نسبت به ایشان مثبت نیست.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که این بار هم مجلس با گزینه پیشنهادی دولت همراهی نکند گفت: توصیه ما به همکاران این است که به حوزه های انتخابیه خود سری بزنند و پای درد دل اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان بنشینند.

عضو فراکسیون رهروان مجلس افزود: امروز پس از گذشت یکسال و اندی از عمر دولت یازدهم و پس از معرفی ۴ گزینه پیشنهادی از سوی دولت برای وزارت علوم، مطالبه جدی اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان از نمایندگان مجلس تعیین تکلیف وزارت علوم است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از این اداره وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری با سرپرست به صلاح نیست گفت: اگر چه این وزارتخانه سرپرست دارد و به خوبی به امور رسیدگی می شود اما آنچه که مسلم است اختیارات سرپرست بسیار کمتر از وزیر است و اکنون به نوعی دانشگاه معطل تصمیم مجلس است.

جعفرزاده با انتقاد از زدن برچسب تکراری فتنه روی دانش آشتیانی گفت: تمام آنچه که تاکنون نسبت به آقای دانش آشتیانی درباره نقش آفرینی ایشان در قضیه فتنه مطرح شده شایعه و اقدامی غیر اخلاقی است.

وی با انتقاد از "دو،دو" نمایندگان در جلسه دیروز مجلس و تاکید بر اینکه این اقدام بر خلاف منویات مقام معظم رهبری بود گفت: متاسفانه به نظر می رسد که زدن برچسب زدن فتنه توسط برخی دوستان آسان شده است اما آنچه که مشخص است تا قبل از فرمایشان مقام معظم رهبری در نماز جمعه هر آنکسی که حتی در ستادهای آقایان موسوی و کروبی فعال بوده اند هیچ تخلفی نکرده اند و تمام فعالیتشان در راستای حفظ نظام بوده است اما پس از آن هر اقدامی خلاف قانون بوده است.

جعفرزاده در خاتمه گفت: آنچه مشخص است درباره آقای دانش آشتیانی تا این لحظه هیچ سندی و مدرکی دال بر اینکه ایشان پس از سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه مرتکب تخلفی شده باشد وجود ندارد و از این رو اتهام نقش آفرینی در فتنه به ایشان وارد نیست.
کد مطلب: 42852
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *