۰
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۸
وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

درخواست از قوه قضائیه برای معرفی رسانه های متخلف

وزیر ارشاد گفت که از قوه قضائیه درخواست کرده به جای برخورد قضایی با رسانه های متخلف، آنها را به هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی کند. به گفته جنتی، این وزارتخانه پای مجوزهایی که برای فیلم ها صادر می کند، می ایستد. او همچنین از رسانه ها خواست که طنز را جدیتر بگیرند اما نیش نزنند!
درخواست از قوه قضائیه برای معرفی رسانه های متخلف
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنجشنبه ۲۲ آبان در بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در نوبت های متعدد به سوالات خبرنگاران پیرامون موضوعات مختلف در حوزه های فرهنگی، هنری، سینمایی و حتی سیاسی پاسخ گفت.

در صورت استیضاح، پاسخ قانع کننده برای مجلس داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید «دولت تا چه زمانی در برابر فشارهای طیف اقلیت مجلس مقاومت خواهد کرد؟»، گفت: باید مقاومت را معنا کنیم؛ مجلس حق تذکر، سوال و استیضاح دارد و اگر نمایندگان از حقوق قانونی خود استفاده کنند، ما هم پاسخ خواهیم داد و پاسخ قانع کننده هم داریم. گاهی هم سوال هایی که مطرح می شود، فرصت هایی برای ما ایجاد می کند که دیدگاه هایمان و فعالیت هایمان را تبیین و اعلام کنیم.

مسئله «زوال کلنل»، آقای دولت آبادی نیست

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که آخرین وضعیت رمان «زوال کلنل» را جویا و مدعی شد محمود دولت آبادی نویسنده این کتاب ۴۴ بار آن را اصلاح کرده اما وزارت ارشاد همچنان حاضر به صدور مجوز انتشار آن نیست، گفت: من باید خودم آخرین نسخه اصلاح شده این کتاب را ببینم و آن را به عنوان یک خواننده مطالعه کنم. البته یک نسخه جعلی آن را که از انگلیسی ترجمه شده است، خوانده ام ولی قطعاً باید بر اساس نسخه اصلی بررسی صورت گیرد. مسئله هم در مورد این کتاب شخص آقای دولت آبادی نیست و ما بر اساس متن، بررسی می کنیم. اگر این ۴۴ بار اصلاح که شما می گوئید، قابل قبول بوده باشد، این کتاب هم مثل سایر کتاب ها مجوز می گیرد.

تکلیف هیچ کتابی با نظر شخص وزیر، مشخص نمی شود

جنتی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد مطابق نظر شورای نظارت بر ضوابط نشر، چنانچه کتاب هایی بعد از یک ماه بررسی تعیین تکلیف نشوند، نظر شخص وزیر ارشاد وضعیت آنها را روشن خواهد کرد؟ گفت: ما الان یک سال و اندی است که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت می کنیم، با چنین مصوبه ای رو به رو نشده ایم و فکر هم نمی کنم از دولت قبل هم مصوبه ای باقی مانده باشد مبنی بر این مسئله که اگر کتاب ها بعد از یک ماه جواب نگرفت، فقط با نظر شخص وزیر ارشاد وضعیتشان معلوم خواهد شد.

همچنین به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میانگین زمان بررسی کتاب هایی که به این وزارتخانه ارائه می شود، ۲۲ روز است ولی ممکن است بررسی بعضی ها ۱۵ روز و بعضی ها هم یک ماه به طور بینجامد.

تصویب آئین نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در هیئت دولت

وی درباره آخرین تغییرات در وضعیت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: روز گذشته آئین نامه مربوط به این قانون که توسط معاونت مطبوعاتی تهیه شده بود، مورد تصویب قرار گرفت. خود قانون سال ۱۳۸۸ تصویب شده بود و باید ۳ ماه بعد از آن، آئین نامه مربوط به آن نوشته می شد در حالی که این کار ۵ سال بعد از آن تاریخ و در دولت فعلی انجام شده است. این آئین نامه که پیشتر در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شده بود، دیروز در هیئت دولت هم به تصویب رسید که شخص رئیس جمهور هم در این خصوص اطلاع رسانی مختصری انجام داد.

جنتی افزود: این آئین نامه به شفاف سازی در کار دستگاه ها چه دولتی، چه عمومی و چه خصوصی، کمک می کند و بر اساس این قانون، آنها موظف می شوند اطلاعات مربوط به خود را به صورت منظم هم در اختیار مردم قرار دهند هم رسانه ها و همچنین به شکل گیری دولت الکترونیک کمک خواهد کرد. البته انتشار اسرار دولتی و مطالب درباره حریم خصوصی افراد، از این قانون مستثنا است.

تعامل رسانه ها با دولت در مجموع خوب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تعامل رسانه ها با دولت هم گفت: مجموعاً خوب است. ممکن است موارد نادری هم باشد که گاه در هیئت نظارت بر مطبوعات هم تذکر می گیرند ولی من شخصاً از نوع تعامل مطبوعات، رسانه ها و سایت های خبری با دولت دارند، راضی هستم.

مصلی جای برگزار کردن نمایشگاه نیست

وی درباره مکان نمایشگاه مطبوعات هم تاکید کرد: واقعیت این است که تا زمانی که جای ثابتی تامین نشود، ما مجبوریم از همین فضا (مصلی) استفاده کنیم و البته واقعاً مناسب نیست در مصلی که محل اقامه نماز جمعه است، نمایشگاه برگزار شود ولی به هر حال این نمایشگاه یک کار فرهنگی است و حداقل بهتر از نمایشگاه هایی است که بیشتر جنبه اقتصادی دارد. فعلاً و تا زمانی که نمایشگاه بین المللی در شهر آفتاب آماده می شود، باید از همین جا استفاده کنیم.

ارشاد در حال کاهش تصدی گری های خود است

جنتی درباره وعده واگذاری تصدی گری های دولت در امر برگزاری نمایشگاه ها نیز گفت: برخی وظایف در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها باید به خود اهالی آن واگذار شود. به‌عنوان مثال معتقدیم نمایشگاه مطبوعات، کتاب، جشنواره فیلم و سینما و موسیقی و هنرهای تجسمی، تصدی‌گری‌اش کار دولت نیست اما در برخی موارد بخش خصوصی نمی‌تواند عهده‌دار وظایف خود شود و به تدریج درصدد واگذاری این تصدی‌گری‌ها هستند.

وی همچنین در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران درباره شیوه مقابله با موج افراطی گری در جهان اضافه کرد: اینکه پیشنهاد آقای رئیس جمهور سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد، نشان می دهد که کل دنیا هم با این موج مخالف است و جمهوری اسلامی پرچمدار این موضوع بود و طبیعتاً ما هم در وزارت ارشاد برای اینکه روحیه اعتدال در جامعه جا بیفتد، باید مکانیسم های مختلفی را به کار بگیریم و این موضوع را بیشتر تبلیغ کنیم.

بیشتر روزنامه ها را می خوانم تا رسانه های برخط

وزیر ارشاد در ارزیابی خود از نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: امسال ۵۶۰ غرفه در نمایشگاه دایر بود و به نظر من حضور اصحاب رسانه خوب بوده و قاعدتاً امروز و فردا به خاطر تعطیلات، شاهد حضور جمع بیشتری از مردم در نمایشگاه خواهیم بود. تلاش بر این است که هر سال نواقص گذشته را برطرف کنیم و نمایشگاه، پربارتر و غنی تر باشد. من خودم، بیشتر مطبوعات را می خوانم و لااقل هر روز صبح صفحه اولشان را نگاه می کنم.

هر چه داریم، از رهبری و امام داریم

جنتی درباره وضعیت چاپ کتاب های امام راحل (ره) و همچنین این مسئله که آیا اندیشه ها و سخنان امام جزو اسناد بالادستی در وزارت ارشاد برای عمل مسئولان این وزارتخانه هست یا خیر؟ گفت: امام سنبل انقلاب است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، بی نام امام، انقلاب در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و ما هر چه که داریم، از رهبری و امام داریم. خوشبختانه کتاب های فقهی و عرفانی زیادی هم از ایشان چاپ شده است. در برنامه ای که من نوشتم و دادم به مجلس، یکی از برنامه ها همین موضوع است و ما آنچه داریم، از امام داریم و ما موظف هستیم که آنها را اجرا کنیم.

نوش آبادی شایسته سخنگویی وزارت ارشاد بود

وی درباره دلایل تعیین سخنگو برای این وزارتخانه و چگونگی انتخاب محمدحسین نوش آبادی به این عنوان، گفت: ما از دیرزمان به دنبال این بودیم که یک سخنگو برای وزارت ارشاد بگذاریم و دلیلش هم گستردگی فعالیت های این وزارتخانه است. اما در مورد فرد سخنگو، من مقداری تامل داشتم تا اینکه به آقای نوش آبادی رسیدیم که با توجه به سابقه کاری شان هم به عنوان نماینده مجلس، هم به جهت دانش حقوقی بالایشان و هم به عنوان فردی که مصاحبه هایش نشان داده، فردی پخته است، ایشان را به عنوان سخنگو انتخاب کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برداشت های مختلفی که از صحبت های شما در مورد برخی فیلم ها شده است، در انتخاب سخنگو برای این وزارتخانه دخیل بوده است؟ گفت: خیر. همانطور که گفتم این بحث از دیرزمان مطرح بوده و مربوط به دیروز و امروز نیست. ضمن اینکه ما باور داریم که دولت باید پاسخگو باشد.

از قوه قضائیه خواسته ایم روزنامه های متخلف را به هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی کند

جنتی در مورد اختلافاتی که بین قوه قضائیه و وزارت ارشاد در مورد توقیف برخی رسانه ها وجود دارد، گفت: اختلافی به آن معنا نیست و یکی دو موردی بوده که دستگاه قضایی خودش احساس کرده که می تواند یک روزنامه را موقتاً توقیف کرده و این کار را انجام داده است. البته ما هم از مقامات قضایی درخواست کرده ایم که با توجه به اینکه هیئت نظارت بر مطبوعات یک هیئت همه جانبه است یعنی هم نماینده قوه قضائیه، هم نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم حوزه علمیه قم و همه در آن حضور دارند، آنها (قوه قضائیه) اگر موردی به نظرشان می آید، به این هیئت ارجاع دهند، قطعاً بررسی خواهد شد.

فیلترینگ نباید مثل مسدود کردن کل یک اتوبان به خاطر یک راننده متخلف باشد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صحت و سُقم برنامه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مورد لغو فیلترینگ اینستاگرام به ازاء فیلترینگ وایبر، گفت: کمیته تعیین مصادیق در مواردی که خلاف قانون و مغایر با منافع ملی باشد که برخی سایت‌های الحادی و ضددین و ضد اخلاق را در بر می‌گیرد، طبیعتا باید طبق قانون با آنها برخورد کند. اما مشکلی که تا الان بوده این است که یکسری شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی داریم که بیشترین استفاده از آنها، استفاده سالم است و ممکن است در جاهایی موارد خلاف نیز مشاهده شود اما بنا بر این است که فیلترینگ را هوشمند کنیم تا تنها مقابل موارد مضر را بگیرد و اینطور نباشد وقتی در اتوبانی دو اتومبیل خلاف می‌کنند کل اتوبان را سد کنیم و اجازه تردد به هیچکس ندهیم. این کار در دست انجام توسط وزارت ارتباطات بوده و قرار است طی ماه‌های آتی فیلترینگ هوشمند روی ابزارهای ارتباطی پیاده‌سازی شود و شورای عالی فضای مجازی نیز به عنوان سیاستگذار روی این کار نظارت دارد.

رسانه ها طنز را جدیتر بگیرند اما نیش نزنند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در یکی از غرفه ها و بعد از امضای کاریکاتوری که از خودش کشیده شده بود، درباره وضعیت طنز در مطبوعات کشور گفت: یکی از نقایص ما حوزه طنز است و من می خواهم توصیه کنم که رسانه ها، حوزه طنز را جدیتر بگیرند اما نیش نزنند!

«عصبانی نیستم» هنوز اصلاح نشده ولی «قصه ها» مشکلی ندارد

جنتی درباره وضعیت اکران برخی فیلم های سینمایی پرچالش این روزها نیز گفت: رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در کمیسیون فرهنگی مجلس توضیحات کامل را در این خصوص ارائه کرده است و فکر می کنم آقایان درباره همه این فیلم ها قانع شده اند فقط در مورد فیلم عصبانی نیستم است که باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد ولی هنوز اصلاحاتی که مورد نظر ما است، در آن اعمال نشده است. اگر اصلاحات اعمال بشود، ممکن است فیلم هم اکران شود. در مورد فیلم «قصه ها» نیز، من هم خودم فیلم را دیده ام و هم شورای نظارت آن را بررسی کرده است؛ این فیلم مشکل خاصی ندارد.

تصمیم گیرنده نهایی در مورد اکران فیلم ها وزارت ارشاد است

وی در همین رابطه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان تاکید کرده که اگر تمام اصلاحات لازم در مورد فیلم «عصبانی نیستم» نیز اعمال شود، باز هم اکران نخواهد شد، تاکید کرد: ما طبق وظایف قانونی خودمان و تشخیصی که قانون بر عهده ما گذاشته است، عمل می کنیم و قرار نیست دیگران برای ما تعیین تکلیف کنند که این فیلم را اجازه نمایش بدهید و آن یکی را ندهید. مجلس محترم می تواند از ما توضیح بخواهد و ما هم می توانیم توضیح دهیم و فیلم ها را هم برایشان نمایش دهیم اما جایی که در نهایت تصمیم گیرنده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طبق ضوابط هم عمل خواهد کرد.

پای مجوزهایمان می ایستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایستادگی این وزارتخانه بر مجوزهایی که به فیلم ها می دهد، ادامه داد: اگر فیلمی قابل دفاع باشد یعنی طبق آن مجوزی که برای ساخت داده شده، عمل شده باشد، طبیعتاً ما مجوز اکران هم می دهیم ولی اگر فردی فیلمنامه ای بیاورد و بعد فلیم دیگری بسازد، طبیعتاً نمی شود از آن دفاع کرد. اما ما پای مجوزهایی که می دهیم، می ایستیم و الان هم فیلم هایی که اینقدر بحث درباره شان مطرح می شود، ما اصلاً در جریان ساختشان نبوده ایم و در دوره گذشته مجوز گرفته اند و در خود دولت گذشته هم برخی از آنها توقیف شده بودند. ما با توجه به زحمتی که برای تهیه یک فیلم کشیده می شود، تلاشمان را می کنیم که این زحمات هدر نرود و تا جایی که می شود، مجوز اکران را به آنها بدهیم. تاکید می کنم که تا جایی که می شود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ساعت ۱۰ صبح امروز پنجشنبه ۲۲ آبان وارد مصلای تهران شده بود، پس از ۳ ساعت بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، محل برگزاری این نمایشگاه را ترک کرد.
کد مطلب: 42876
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *