۰
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۶

چه کسانی نمی‌خواهند توافق بزرگ هسته‌ای به نتیجه برسد؟

نمایندگان ایران و 6 قدرت جهانی شامل آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان امروز سه شنبه با هدف دستیابی به توافق نهایی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در آستانه ضرب‌الاجل 24 نوامبر در وین گردهم می‌آیند.
چه کسانی نمی‌خواهند توافق بزرگ هسته‌ای به نتیجه برسد؟
خبرگزاری فرانس۲۴ در گزارشی در آستانه سوم آذر ماه، به برگزاری دور جدید و پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین پایتخت اتریش پرداخته و نوشت: پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان که به عنوان گروه ۱+۵ شناخته می شوند، ایران را برای عقب نشینی از برنامه هسته ای خود تحت فشار قرار خواهند داد.

از سوی دیگر، ایران که عنوان کرده است برنامه هسته ای این کشور تنها با هدف تولید انرژی صلح آمیز پیگیری می شود، خواستار رفع تحریم‌های اقتصادی غرب و به رسمیت شناخته شدن حق این کشور برای داشتن برنامه هسته ای برای اهداف صلح آمیز است.

دستیابی به توافق نهایی می تواند ایران و آمریکا را در مسیری قرار دهد که روابط دو کشور پس از ۳۵ سال تعلیق روابط دیپلماتیک را عادی کند.

اما همه توافق نمی خواهند. تندروها در آمریکا و ایران مذاکره کنندگان خود را برای ندادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، پادشاهی های اهل تسنن خلیج فارس نسبت به هرگونه تغییر رویکرد آمریکا با کشور اهل تشییع ایران نگران هستند؛ اسرائیل نیز از مذاکرات هسته ای غرب با ایران نگران است.

در ۲۴ نوامبر سال گذشته، پس از آنکه حسن روحانی، میانه رو به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد، ایران و گروه ۱+۵ به توافق موقت یک ساله دست یافتند.

با توجه به وجود اختلاف نظرات میان دو طرف اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بار دیگر مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی، تمدید خواهد شد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *