۰
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۷

چه کسانی دوست ندارند ایران و کشورهای 1+5 به توافق بزرگ برسند

مربعی از دلواپسان هسته‌ای از چهار گوشه جهان علیه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 تشکیل شده است.
چه کسانی دوست ندارند ایران و کشورهای 1+5 به توافق بزرگ برسند
بعد از کش و قوس‌های فراوان، مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ به تمدید گفت‌وگو ختم شد تا مشخص شود مسیر مذاکره، مسیری سخت و دشوار است. هفت کشور درگیر این مارتن دیپلماسی با فشارهای زیادی از سوی کشورها و نهادهای سیاسی و غیردولتی روبرو بودند.

این فشارها برای رسیدن به یک هدف بزرگ و آنهم به توافق نرسیدن ایران و کشور‌ها ۱+۵ است. این گروه‌ها خود را دلواپس آینده ایران و ۱+۵ بعد از مذاکرات می‌دانند وسعی می‌کنند مخاطب خود را به هر صورتی که شده است از رسیدن به توافق بزرگ برحذر دارند.


اولین دلواپسان مذاکرات هسته‌ای ایران در داخل کشور و از جنس اعضای جبهه پایداری و طرفداران دولت محمود احمدی نژاد هستند. همان کسانی که از روزهای ابتدایی پیروزی حسن روحانی و واگذاری قدرت به او، ساز دلواپسی خود را کوک کردند تا مشخص شود، مخالفان روحانی در دولت یازدهم را دلواپسان تشکیل می‌دهند.

آنها در همان روزهای ابتدایی مذاکرات هسته‌ای و سفر رئیس جمهور به سازمان ملل، دل نگرانی خود را بیان کردند و گفتند که روحانی به دنبال تقدیم کردن این گربه زیبا به خارجیان است. آنها دوران روحانی را با دوران شاه حسین مقایسه کردند.

این جریان سیاسی که انتخابات ریاست جمهوری را با اختلاف فاحشی به روحانی واگذار کرده بود و تنها توانسته بود ۴ میلیون از رای مردم را به خود اختصاص دهد، تصمیم گرفت وجهه روحانی در میان مردم را تخریب کند. آنها سیاست خارجی به عنوان اولین و مهم ترین شعار روحانی را مورد هدف قرار دادند تا بگویند، روحانی خون شهدا را به آب نبات‌های غربی معامله می‌کند.

برخی از این اقدامات و اظهار نظرها به حدی بی شرمانه بود که واکنش مقام معظم رهبری را نیز به همراه داشت.رهبرمعظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان به مناسبت فرارسیدن روز ۱۳ آبان با اشاره به اینکه مذاکره کنند گان فرزندان ایران هستند، فرمودند:« اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند و «هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند»

این گروه بعد از سخنان مقام رهبری نیز، از اظهارنظرهای تفرقه انگیز خود دست برنداشتند تا مشخص شود، برای رسیدن به هدف حاضرند هر کاری را انجام دهند. این طیف، ظریف به عنوان مسئول و مذاکره کننده ارشد ایران را متهم به وابستگی به غرب کردند در حالی که رهبرانقلاب ظریف و تیم مذاکره کننده را فرزند انقلاب خواندند.

سخنرانی کریمی قدوسی نماینده مشهور مشهد در مورد مذاکرات هسته‌ای و تیم مذاکره کننده نمونه بارز این رفتار دلواپسان است

دلواپسان ایرانی مذاکرات هسته‌ای یک اصل را در دستور کار خود قرار داده‌اند و آنهم، متهم کردن تیم هسته‌ای به تضعیف منافع ملی ایران، چه در صورت توافق و چه در حالت عدم توافق است. آنها می‌خواهند فقط دولت روحانی را ناکارآمد نشان دهند.

نکته جالب و مقابل این رفتار حمایت مردم از تیم مذاکره کننده هسته ای است. این جریان در انتخابات ریاست جمهوری نیز، مذاکرات هسته‌ای روحانی در دولت خاتمی با سه کشور بزرگ اروپایی را محکوم می‌کردند و آن را خیانت می‌دانستند اما مردم نظری بر خلاف این اعتقاد داشتند و با رای خود نشان دادند که طرفدار گفتمان «شیخ دیپلمات» هستند نه سعید جلیلی!

آن سو ترک، کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان دیگر دلواپسان هسته‌ای ایران هستند. آنها که همیشه سعی کرده‌اند، ایران را مشکل اصلی خاورمیانه بنامند اصلا دوست ندارند، ظریف و وزیر امور خارجه آمریکا را کنار هم و لبخند زنان ببینند.

آنها انقلاب اسلامی ایران، را مهم ترین خطر بالقوه دولت‌های خود می‌دانند و اعتقاد دارند که ایران در تلاش است تا دولت‌های آنها را ساقط و حکومت جمهوری اسلامی تشکیل دهد. عربستان در این میان نقش ویژه‌ای دارد. ریاض که همیشه به ایران به چشم یک رقیب جدی نگاه می‌کند در تلاش است با پول‌های نفتی و کارشکنی‌های خود در مسیر مذاکرات هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی ایران را در عرصه روابط بین الملل منزوی کند.

سفر وزیر خارجه عربستان به وین و گفت‍‌‌گو با با جان کری در داخل هواپیما بیانگر همین دلواپسی است. عربستان می‌داند که اگر ایران و ۱+۵ به توافق برسند، ریاض تبدیل به یک بازیگر ساده در منطقه خاورمیانه خواهد شد و بازی قدرت را به ایران واگذار خواهد کرد.(اینجا)

رژیم صهیونیستی دیگر دلواپس توافق هسته‌ای ایران است. رژیم جعلی اسرائیل از همان روزهای ابتدایی مذاکرات ایران و کشورهای غربی در زمان دولت خاتمی، نارضایتی خود را از این مذاکرات اعلام کرد. اسرائیل، ایران را دشمن اصلی خود در تمام جهان می‌داند و اعتقاد دارد جمهوری اسلامی اگر به انرژی هسته‌ای دست پیدا کند، قطعا به تولید سلاح هسته‌ای دست خواهد زد.

آنها حتی آمریکا و کشورهای اروپایی را نیز تهدید کردند که به هیچ وجه زیر بار ایران هسته‌ای نخواهند رفت و حتی گفتند، حاضرند یک جانبه و بدون حضور هیچ کدام از دولت‌های هم پیمان خود به ایران حمله کنند.(اینجا)

بدون شک می‌توان گفت آنها مخالف اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران هستند و برای آنها ظریف و جلیلی چندان فرقی ندارد. در این میان اما تلاش‌های ظریف و دولت روحانی برای رسیدن به توافق نهایی آنها را پیش از پیش عصبانی کرده است.

اسرائیل دشمن شماره یک ایران، قطعا امروز پیش از هر چیز ار رفتار دولت روحانی در عرصه بین المللی، عصبانی است و تحرکات دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی را خطر جدی برای منافع خود می‌داند.

ضلع آخر مربع دلواپسان را گروه‌های تندرو در آمریکا به ویژه جمهوری خواهان فاتح کرسی‌های کنگره تشکیل می‌دهند. آنها نیز مانند دلوا پسان داخلی دوست ندارند، که قوه مجریه در زمینه توافق با ایران موفق شود. آنها نمی‌خواهند اوباما نشان طلایی توافق با ایران را بر سینه خود بچسباند و دولت خود را در تاریخ ماندگار کند.

پیام‌های تهدید آنها به اوباما در حین مذاکره با ایران به خوبی بیانگر همین معناست. جمهوری خواهان که بعد از پیروزی انقلاب همیشه پرچم مخالفت با ایران را در اختیار داشتند، دوست ندارند که دولت اوباما با توافق کردن با ایران، دل متحد اصلی جمهوری خواهان یعنی رژیم اسرائیل را به درد آورد.

همانطور که مشاهده می‌کنید مربع دلواپسان، مجموعه‌ای از گروه‌های تندرو هستند که منافع شخصی خود را بر منافع بزرگ تر ترجیح می‌دهند وسعی می‌کنند، در خلال دیپلماسی و گفت‌وگو میان کشورها خلل ایجاد کنند. آنها منافع خود را در تنش می‌بینند نه صلح و پایداری!
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 43152
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *