۰
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۸
هر 10 درصد افت قیمت نفت، رشد 0.15 تولید ناخالص داخلی چین

سقوط قیمت نفت به نفع اقتصاد چین است

از آنجایی که چین در سال 2013 جایگزین آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان شد، افت قیمت ها برای توسعه اقتصادی این کشور سودمند بوده است.
سقوط قیمت نفت به نفع اقتصاد چین است
به نقل از لایوتریدینگ نیوز، بانک مریل لینچ آمریکا اعلام کرد که هر ۱۰ درصد افت قیمت نفت خام، رشد تولید ناخالص داخلی چین حدود ۰.۱۵ درصد تقویت می شود، تورم مصرف کننده حدود ۰.۲۵ درصد کاهش می یابد و تراز حساب جاری آن ۰.۲ درصد تولید ناخالص داخلی ارتقاء می یابد.

قمیت نفت خام که از ماه جولای تاکنون ۳۳ درصد از ارزش خود را از دست داده، روز جمعه پس از آنکه اعضای اوپک تصمیم گرفتند علیرغم عرضه بیش از اندازه در بازار جهانی، تغییری در سطح تولیدات ندهند، به پائین ترین حد خود طی چهار سال گذشته رسید.

چین برای تامین حدود ۶۰ درصد از نفت داخلی خود به واردات وابسته است. به همین دلیل افت قیمت نفت به معنای حجم بالایی از پس انداز ارز خارجی است.

بر اساس اطلاعات اداره ملی آمار، چین در سال ۲۰۱۳ واردکننده ۲۸۱.۹۲ میلیون تن نفت خام به ارزش ۲۱۹.۶ میلیارد دلار بوده است. لین بوکیانگ، مدیر مرکز تحقیقات اقتصادی انرژی دانشگاه شیامن چین می گوید این مسئله یعنی اگر روند رو به کاهش قیمت ها ادامه داشته باشد، چین در سال ۲۰۱۴ در واردات نفت خام تا ۳۰ میلیارد دلار پس انداز خواهد کرد.

شرکت سرمایه بین المللی چین پیش بینی می کند که میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال جاری ۲۰ درصد پائین تر خواهد بود و این مسئله سود تجاری ۴۷ میلیارد دلاری یا افزایش ۰.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی چین را ایجاد خواهد کرد و درآمد خانوار و رشد سود شرکتی را افزایش خواهد داد.

قیمت پائین نفت ممکن است حاشیه سود شرکت ها را متوقف کند اما می تواند مخارج مصرف کنندگان بزرگ، از جمله شرکت های لجستیکی، حاملان هواپیما و مصرف کنندگان خودروهای خصوصی را کاهش دهد.

زمانیکه قیمت های بین المللی در یک بازه زمانی ۱۰ روز کاری، بیش از ۵۰ یوان معادل ۸.۱۴ دلار در هر تن تغییر کند، مکانیسم تنظیم قیمت نفت این کشور نیز خواستار تغییرات می شود.

قیمت خرده فروشی سوخت چین از ماه جولای تاکنون همزمان با واکنش های دولت به قیمت های پائین تر، برای هشت بار متوالی کاهش داده شده است و احتمال اینکه این کشور روز جمعه بار دیکر کاهش قیمت ها را اعلام کند، بسیار زیاد است.

علاوه بر این، قیمت پائین تر نفت نه تنها به صنایع پائین دستی سرایت خواهد کرد بلکه به واسطه تاثیر جایگزینی بر قیمت انرژی و غلات دیگر نیز اثرگذار خواهد بود. به گفته شرکت سرمایه بین المللی چین، تاثیر قیمت نفت بر قیمت محصولات کشاورزی برای چین مهمتر از کشورهای توسعه یافته است و این مسئله به دلیل نسبت مصرف مواد غذایی در چین است.

افت قیمت ها همچنین به سود بخش مصرف کننده خواهد بود چراکه تورم کمتر به واسطه درآمد قابل تصرف بالاتر، میزان مصرف را افزایش می دهد.

شرکت سرمایه بین المللی چین بر این عقیده است که قیمت پائین تر نفت فضای بیشتری برای تعدیل سیاست های پولی به سیاست گذاران چینی می دهد.

بانک خلق چین هفته گذشته به منظور حمایت از اقتصادی که در سه ماهه سوم سال جاری پائین ترین روند رشد از زمان عمق بحران مالی جهانی را تجربه کرد و احتمال دارد ضعیف ترین نرخ رشد اقتصادی خود در ۱۰ سال گذشته را به ثبت برساند، شاخص نرخ بهره خود را برای نخستین بار طی دو سال گذشته کاهش داد.
کد مطلب: 43263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *