۰
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۵

عضو شورای پول و اعتبار پاسخ می دهد: افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر بازار بورس می‌گذارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید قیمت دلار در محدود 3400 تا 3500 تومان باقی خواهد ماند و همچنین درباره بازار بورس نیز افت شاخص ادامه دار نخواهد بود.
عضو شورای پول و اعتبار پاسخ می دهد: افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر بازار بورس می‌گذارد؟
در شرایطی که همزمان با مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین بازار بورس به دلیل امیدواری به نتایج مذاکرات در روند صعودی قرار گرفته بود اما این روزها شرایط خوبی را سپری نمی کند و کاهش شاخص بورس نگرانی ها درباره آینده بازار را افزایش داده است.

در شرایطی این روزها نگرانی ها درباره آینده بازار بورس افزایش یافته است که شاخص بورس از ۷۵ هزار و ۹۴۹ واحد در روز پایانی مذاکرات روز گذشته به ۷۲ هزار و ۱۲۰ واحد رسیده است که این افت شاخص را می توان یکی از پرشتاب ترین افت های شاخص در سال جاری برشمرد.

اما افت شاخص بورس این روزها در شرایطی رخ می دهد که فعالیت بازارهای مالی دیگر نیز تحت تاثیر مذاکرات وین قرار گرفته و افزایش قیمت دلار درروزهای اخیر تمایل سرمایه گذاران در بازار بورس برای حضور در بازار ارز را افزایش داده است.

این در حالی است که وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا اعلام کرده است در شرایط بنیانی بازار ارز و سرمایه ایران، هیچ تغییر خاصی رخ نداده و انتظار ما ایجاد وضعیت باثبات در بازار ارز و سرمایه است.

طیب نیا همچنین با تاکید بر این که شرایط بنیانی بازار ارز تغییر نکرده نوسانات اخیر نرخ ارز را ناشی از عوامل روانی دانسته و هشدار داده است کسانی که در این دوره خرید کنند قطعا با زیان مواجه و پشیمان خواهند شد.

وی گفته است مردم بدانند در شرایطی که عوامل واقعی تغییر نکرده نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند.کسانی که در این شرایط متأثر از عوامل روانی، رفتار کنند با زیان مواجه خواهند شد مانند شرایطی که در گذشته شاهد آن بوده ایم.

همچنین محمدحسن نژاد عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در گفت و گو با نامه نیوز درباره دلایل افت شاخص کل بورس در روزهای اخیر گفت: علت اصلی افت شاخص این است که دربازار سرمایه قیمت گذاری ها بر اساس افزایش انتظارات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس پیش از مذاکرات هسته ای در وین سرمایه گذاران تصور می کردند با توافق احتمالی میان ایران و گروه ۱+۵ تحریم های اقتصادی لغو می شود و با این لغو تحریم ها ارزش سهام شرکت هایی که لغو تحریم شده اند افزایش می یابد.

حسن نژاد تاکید کرد: فعالان بازار بورس با این دیدگاه سهام های با ریسک بالاتری را در زمان مذاکرات هسته ای خریداری کردند و امیدوار بودند که سود بیشتری به دست آوردند که نتیجه مذاکرات مانع بروز چنین اتفاقی شد و این موضوع بار روانی منفی در بازار ایجاد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با تمدید مذاکرات هسته ای انتظارات آتی در بازار نیز تعدیل شد که این موضوع نیز بار روانی منفی ایجاد کرد که منجر به افت شاخص کل بورس شد.

حسن نژاد تصریح کرد: از دیگر دلایل افت شاخص بورس می توان به افزایش قیمت دلار در بازار اشاره کرد که موجب شد بسیاری از فعالان بازار بورس به سمت بازار ارز هدایت شوند و همین موضوع باعث فروش سهام از سوی فعالان و در نهایت کاهش شاخص بورس شد.

وی تاکید کرد: با توجه به این که نوسان بازار ارز مقطعی خواهد بود پیش بینی می کنیم به زودی افرادی که به بازار ارز رفته اند مجدد در بازار سرمایه حضور پیدا کنند و این موضوع منجر به افزایش شاخص بورس شود.

عضو شورای پول و اعتبار درباره آینده بازار ارز و قیمت دلار تصریح کرد: پیش بینی بنده این است که قیمت دلار در محدود ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان باقی خواهد ماند و همچنین درباره بازار بورس نیز افت شاخص ادامه دار نخواهد بود.
کد مطلب: 43297
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *