۰
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۶
با حضور روسای جمهور سه کشور؛

راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان افتتاح شد

با حضور روسای سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان راه آهن بین المللی ایران ترکمنستان افتتاح شد.
راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان افتتاح شد
با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان راه آهن بین المللی ایران ترکمنستان افتتاح شد.

روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان به نشانه تقویت پیوند و استحکام بیش از پیش همکاریها و روابط مشترک و در حرکتی نمادین، پیچ یکی از ریل های خطوط آهنی را سفت کردند که سه کشور را به هم متصل می کند.

در این مراسم روسای جمهور سه کشور به ایراد سخنرانی پرداختند.

شایان ذکر است در این مراسم مسئولان کشوری و استانی و برخی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.

راه آهن بین المللی با طول حدود ۹۰۰ کیلومتر، سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان را به هم متصل و ایران را به کریدور اتصال آسیا به اروپا تبدیل خواهد کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی، در مراسم افتتاح راه آهن ایران ترکمنستان گفت: گرچه ما سه کشور از نظر سیاسی استقلال داریم و بر اساس قانون خود عمل می کنیم اما از نظر فرهنگی و تاریخی نقاط مشترک فراوانی داریم.

وی افزود: راه آهن اهمیت فراوان دارد و باید شرایط را آنچنان مهیا کنیم که روابط سه کشور بیش از پیش به هم نزدیک شود.

وی بیان کرد: مردم از ما می خواهند مسیر دسترسی و ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه را فراهم کنیم و روابط خود را با آن ها بهبود بخشیم.

روحانی اضافه کرد: خواست مردم از طریق این راه آهن انجام شد و اکنون با افتتاح این راه آهن، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و همچنین سایر کشورهای آسیایی به خلیج فارس و دریای عمان متصل می شوند.

وی اظهار کرد: کشورهای شرقی منطقه، چین و روسیه و تمام کشورهایی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از این راه آهن بهره می برند از افتتاح آن خوشحالند.

وی ادامه داد: راه آهنی که امروز افتتاح شد هم توان جابجایی میلیون ها تن بار و هم توان جابجایی هزاران مسافر را در طول سال دارد.

رییس جمهور گفت: در عین حال باید این ظرفیت گسترش یابد تا هم مردم و هم تجار بتوانند راحت تر از آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: در کنار ریل باید ارتباط دریایی سه کشور هم توسعه یابد و کشتیرانی را رونق دهیم.

وی افزود: با این کار شرایط اقتصادی منطقه و کشور برای توسعه و پیشرفت فراهم خواهد شد.

روحانی ادامه داد: می توانیم کشورهای عضو اکو را به کشورهای عضو شانگاهی متصل کنیم و شرایط را برای توسعه روابط اقتصادی بیش از پیش مهیا کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: با توسعه ارتباط زمینه رفاه مردم منطقه فراهم خواهد شد و اقتصاد رشد بیشتری خواهد داشت.

همچنین در این مراسم قربان قلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان ضمن خوش آمدگویی به روسای جمهور ایران و قزاقستان گفت: راه آهن زمینه همکاری بیشتر و حسنه سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان را فراهم می کند.

وی افزود: شرایط جغرافیایی منطقه این ابتکار عمل را به ما خواهد داد تا از ظرفیت راه آهن بیشترین بهره را ببریم.

وی بیان کرد: این طرح در بازه زمانی حدود ۷ ساله افتتاح شد و حدود ۹۰۰ کیلومتر طول دارد که ۱۴۶ کیلومتر آن در قزاقستان است.

قربان قلی بردی محمداف با بیان این که در مسیر این راه آهن تجهیزات و تاسیسات و ایستگاه های مختلف احداث شده است، گفت: حدود ۶۲۵ کیلومتر از این مسیر نیز در خاک ترکمنستان است که حدود ۵۰۰ کلیومتر آن توسط مهندسان ما در کمترین زمان ممکن احداث شد.

وی ادامه داد: ده ها ایستگاه و تاسیسات زیرساختی و همچنین تعمیری در مسیر ایجاد کرده ایم و در حال حاضر بخش برکت به اترک که مسیر مربوط به ایران است را به بهره برداری می رسانیم.

وی اظهار کرد: این پروژه از نظر اقتصادی اهمیت فراوانی برای منطقه دارد و باعث افزایش حجم مبادلات خواهد شد.

قربان قلی بردی محمداف اظهار کرد: این راه آهن مسیر تبادل کالا را سرعت می بخشد و به توسعه اجتماعی منطقه نیز کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این راه آهن توجه کشورهای بین المللی را به خود جلب کرده است.

قطار

در این مراسم نخستین قطار از طریق مرز اینچه برون وارد خاک ایران شد.

دکتر روحانی، نور سلطان نظر بایف، قربانقلی بردی محمداف بعد از ظهر چهارشنبه سوار بر قطار تشریفاتی حد فاصل ایستگاه آک‌یایلا در خاک ترکمنستان و ایستگاه اینچه برون در خاک ایران را طی کردند.

در حاشیه این مراسم روسای جمهور سه کشور از نمایشگاه صنایع دستی و ماکت فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء بازدید کردند و همچنین تعدادی کبوتر سفید به نشانه صلح و دوستی بین کشورها رها شدند.

سپس مذاکره سه‌جانبه روسای جمهور سه کشور پشت درهای بسته برگزار شد.

راه آهن شرق خزر با طول حدودا ۹۰۰ کیلومتر ایران را به سه کشور ترکمنستان و قزاقستان متصل می کند و با تکمیل این مسیر در کشور قزاقستان، ایران به کریدور اقتصادی منطقه و مسیر ارتباطی آسیا به اروپا تبدیل خواهد شد.
کد مطلب: 43321
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *