۰
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵

گزارش المانیتور از 2 پیشنهاد روسیه برای حل سخت‌ترین موضوعات در مذاکرات هسته‌ای ایران

وقتی روسیه و ایران ماه گذشته اعلام کردند که توافقنامه ای را برای احداث راکتورهای انرژی هسته ای در ایران امضا کرده اند، برخی از ناظران این موضوع را به عنوان نشانه بدی در مسیر مذاکرات هسته ای در جریان در وین عنوان کردند.
گزارش المانیتور از 2 پیشنهاد روسیه برای حل سخت‌ترین موضوعات در مذاکرات هسته‌ای ایران
سایت المانیتور در گزارشی به تعامل ایران و روسیه در پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ پرداخته و می نویسد: با این وجود ، اگر ایران خود را برای امضای توافق نامه جامع و نهایی با ۶ قدرت جهانی آماده می کرد، چرا به دنبال ساخت راکتورهای بیشتر انرژی هسته ای از سوی روسیه، آن هم پیش از دستیابی به توافق هسته ای بود؟

مقامات آمریکا، غرب و کارشناسان اما بر این باورند که چشم انداز توافق هسته ای ایران و روسیه به حل یکی از سخت ترین موضوعات در مذاکرات هسته ای کمک کرد که آن توان غنی سازی ایران در توافق نهایی است.

اخیرا نیز این اقدام موجب آن شد که این مقامات نقش روسیه در مذاکرات هسته ای ایران را بسیار سازنده، حرفه ای و خلاقانه مورد ستایش قرار دهند.

میزان بیشتری از این ستایش اما متوجه مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته ای ایران بود، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، دیپلمات ۵۴ ساله ای که توانست با وجود روابط پرتنش مسکو و غرب بر سر اوکراین، همکاری سازنده ای را با همتایان آمریکایی و اروپایی خود در میز مذاکرات ایران داشته باشد.

یکی از اعضای سابق مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا با اشاره به اینکه ریابکوف؛ نقش سازنده ای در مذاکرات هسته ای ایران به ویژه دور اخیر مذاکرات بازی کرد، عنوان داشت: ریابکوف یک دیپلمات حرفه ای و بسیار با مهارت است که به خوبی منافع روسیه را می داند.

وی افزود: چیزی که به وی کمک کرد منافع روسیه در دستیابی به توافق هسته ای و جلوگیری از تقابل نظامی بود که منافع تجاری روسیه را بر آن داشت که تعاملات بیشتری در همکاری هسته ای به ایران داشته باشد.

روسیه اما در پشت پرده همکاری سازنده ای با دیگر شرکایش در ۱+۵ و ایران برای پیدا کردن راه حل خلاقانه برای پر کردن شکاف میان خواسته های هسته ای ایران در ظرفیت غنی سازی داخلی و انرژی هسته ای در مقیاس صنعتی و تمایل ۱+۵ برای محدود کردن توانایی غنی سازی ایران در توافق پایانی داشت.

علاوه بر آن، روسیه پیشنهاد ساخت چندین راکتور هسته ای دیگر در ایران و فراهم کردن سوخت برای این راکتورها را مطرح کرد. روسیه همچنین پیشنهاد همکاری در تولید سوخت با ایران را نیز مطرح کرده است.

مقامات کنونی و سابق آمریکا و همچنین کارشناسان اما بر این باورند که این دو پیشنهاد به حل نهایی احتمالی یکی از مشکل ترین موضوعات در مذاکرات هسته ای کمک کرده است.

نقش مثبت روسیه در مذاکرات هسته ای ایران هم اکنون نیز ادامه دارد اما هشدارهایی در دایره های سیاست و سیاست خارجی این کشور وجود دارد که این نقش سازنده ممکن است برای همیشه نباشد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 43373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *