۰
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۰
صادق زیباکلام :

توهمات دایی‌ جان‌ ناپلئونی دلواپسان درباره مذاکرات هسته‌ای و انتخابات

صادق زیباکلام درباره اظهارات حدادعادل و صحبت‌های مشابه‌ای که از سوی برخی دلواپسان مطرح شده است می‌گوید: مقصود از این سخن‌ها در حقیقت نه روسیه، نه آمریکا، نه شرق و نه غرب است؛ برای این است که بگویید آمریکایی‌ها می‌خواهند از برنامه هسته‌ای استفاده کنند تا در انتخابات ایران تاثیر بگذارند. من فکر می‌کنم اینها توهمات" دایی جان ناپلئونی" است که بسیاری از رجال سیاسی ایران به دلیل اطلاع درست نداشتن از مسائل سیاسی و تعاملات بین‌المللی به آن گرفتار هستند.
توهمات دایی‌ جان‌ ناپلئونی دلواپسان درباره مذاکرات هسته‌ای و انتخابات
غلامعلی حداد عادل نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز نهم آذر و چند روز پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در وین در نطق میان دستور خود با اشاره به این موضوع که در مذاكرات هسته‌ايی و تحريم‌ها در موقعيت خطيری قرار داريم، گفت: ما نمايندگان مجلس كه خود را فرزندان معنوي و سياسي مدرس شهيد و امام راحل مي‌دانيم به پيروي از رهبر معظم انقلاب اسلامي به امريكايي‌ها با صراحت تمام مي‌گوييم: مبادا گمان كنيد كه مي‌توانيد با تحريم ظالمانه‌ايي كه به بهانه موضوع هسته‌ايي بر ايران تحميل كرده‌ايد دوباره در ايران راه نفوذي براي خود پيدا كنيد. مبادا گمان كنيد كه مي‌توانيد در قضيه مذاكرات با تهديد و تمديد، در انتخابات مجلس آينده دخالتي كنيد و تاثيري به نفع خود ايجاد كنيد.

به گزارش آفتاب، برخی از کارشناسان این صحبت‌های حدادعادل را در واقع تذکر به دولت یازدهم عنوان می‌کنند. صادق زیباکلام درباره اظهارات حدادعادل و صحبت‌های مشابه‌ای که از سوی برخی دلواپسان مطرح شده است به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: مقصود از این سخن‌ها در حقیقت نه روسیه، نه آمریکا، نه شرق و نه غرب است؛ برای این است که بگویید آمریکایی‌ها می‌خواهند از برنامه هسته‌ای استفاده کنند تا در انتخابات ایران تاثیر بگذارند. من فکر می‌کنم اینها توهمات" دایی جان ناپلئونی" است که بسیاری از رجال سیاسی ایران به دلیل اطلاع درست نداشتن از مسائل سیاسی و تعاملات بین‌المللی به آن گرفتار هستند.

این استاد دانشگاه افزود: پیام دومی که این نوع صحبت منتقل می‌کند، این است که مبادا از موفقیت تیم مذاکره‌کننده به منظور استفاده در انتخابات بهره‌برداری شود. بنابراین امثال ایشان پیش‌دستی می‌کنند و از الان می‌خواهند مطرح کنند که از برنامه مذاکرات هسته‌ای و موفقیتی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بعد از ۱۵ ماه به‌دست آورده، برای انتخابات استفاده نشود.

حدادعادل ادامه می‌دهد: البته در اینجا سوالی مطرح می‌شود؛ اول اینکه اگر دوران آقای احمدی‌نژاد بود و کاری را که آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده ایران انجام داد، در آن زمان آقای احمدی‌نژاد و تیم مذاکره‌کننده وقت انجام می‌داد آیا آقای حدادعادل و اصولگرایان از این موضوع استفاده تبلیغاتی و بهره‌برداری سیاسی به‌نفع خودشان نمی‌کردند؟

زیباکلام تاکید کرد: درباره مسئله انتخابات، آقای حدادعادل بهتر می‌دانند که انتخابات در ایران خیلی با استانداردهای دموکراسی همخوانی ندارد. بنابراین صدر تا ذیل آنچه که آقای دکتر حداد عادل گفته‌اند محل مناقشه است. چه آن بخش که مربوط به آمریکایی‌ها است و معلوم نیست که آمریکایی‌ها چگونه می‌خواهند از انتخابات ایران استفاده کنند و بر روی آن تاثیر بگذارند. این هم از آن تئوری‌های پیچیده دایی جان ناپلئونی است و چه آن بخش که مربوط به انتخابات در ایران است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی توضیح می‌دهد: اساسا خیلی از اصولگرایان حاضر به قبول این واقعیت که آنها در هشت سال نتوانستند کاری انجام دهند و مملکت را به آن روز در آوردند، نیستند؛ حالا دولت آقای روحانی توانسته یک موفقیت نسبی درباره مذاکرات به دست آورد و اصولگرایان به‌جای تبریک این موضوع که کاری را که ما در هشت سال نتوانستیم انجام دهیم شما در هشت ماه انجام دادید، مطرح می‌کنند که مبادا شما بخواهید از این موضوع بهره‌برداری برای انتخابات کنید. خود این فی النفسه نشان می‌دهد این یک پیروزی است که می‌توان از آن در انتخابات استفاده کرد. این بهترین اعتراف است که شما موفق شدید اما خوب حالا از این موفقیت خواهشا در انتخابات استفاده نکنید.

زیباکلام تاکید کرد: البته همان‌طور که قبلا هم گفتم ایشان نیازی ندارند که نگران این موضوع باشند چون شورای نگهبان همه آنهایی که نباید در مجلس باشند را ردصلاحیت خواهد کرد. بنابراین چه دولت آقای روحانی بخواهد از این موفقیت بهره‌برداری کند و چه نخواهد؛ عملا این آقای حدادعادل و همکرانشان هستند که توسط شورای نگهبان بازی‌ای را با حریف انجام می‌دهند که پای حریف بسته است و بعد با حریف در نهایت افتخار مسابقه دو می‌دهند.

به گزارش آفتاب، اظهارنظرهایی از این دست چه در مجلس و چه خارج از آن که معمولا از طرف گروه‌هایی که اصولا با نام دلواپسان شناخته می‌شوند؛ باعث واکنش رئیس‌جمهور نیز شده است. روحانی چهارشنبه شب در استان گلستان، ضمن گلایه از "نقدهای غیردلسوزانه" از تیم هسته‌ای گفت: تیم دیپلماسی کشور تاکنون قدم های خوبی در مذاکرات برداشته و دشمن را به عقب رانده است و انشاء الله در این صحنه به پیروزی خواهیم رسید. وی گفت: دولت هیچ گله ای از نقدها بالاخص نقدهای دلسوزانه ندارد. روحانی با بیان اینکه نقدهای غیر دلسوزانه حتی در زمان جنگ نیز وجود داشت، افزود: در دوران جنگ و با وجود اینکه عملیات بزرگی چون 'فاو' و 'والفجر ۸ ' انجام می شد باز عده ای از این عملیات انتقاد می کردند.


اخبار سیاسی - آفتاب
کد مطلب: 43406
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *