۰
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹

تایمز: عدم توافق نفتی ایران و عربستان

طبق ادعای این روزنامه انگلیسی، این مذاکرات دو روز طول کشید اما در نهایت دو کشور با اصرار بر موضع خود درباره قیمت نفت، به توافق نرسیدند.
تایمز: عدم توافق نفتی ایران و عربستان
یک روزنامه انگلیسی از دیدار محرمانه مقامات بلندپایه ایران و عربستان در عُمان خبر داد و اعلام کرد که طرف عربستانی درخواست ایران برای بررسی موضوع بهای جهانی نفت را نپذیرفت.

روزنامه «تایمز» انگلیس ادعا کرد که مقامات بلندپایه ایران و عربستان در عُمان دیدار کردند تا درباره موضوع «تهدید داعش» به دیدگاهی مشترک برسند.

تایمز، ایران و عربستان را دو دشمن سرسخت هم توصیف و ادعا کرد که این دو کشور برای رسیدن به دیدگاهی مشترک بر سر تهدید «داعش» مذاکرات محرمانه‌ای در مسقط (پایتخت عمان) در سطوح عالی برگزار کردند.

طبق ادعای این روزنامه انگلیسی، این مذاکرات دو روز طول کشید اما در نهایت دو کشور با اصرار بر موضع خود درباره قیمت نفت، به توافق نرسیدند.

بر اساس گزارش تایمز، «مقرن بن عبدالعزیز» جانشین ولی‌عهد عربستان و معاون دوم رئیس کابینه عربستان، ریاست هیئت سعودی در مذاکرات مسقط را بر عهده داشت و درخواست هیئت ایرانی برای مذاکره در خصوص کاهش قیمت نفت و کنترل بهای آن را رد کرد.

کاهش بهای نفت توطئه سیاسی
تامیز انگلیس، در ادامه ایران را در سایه ناتوانی در متوقف کردن کاهش بهای جهانی نفت، دچار یأس و ناامیدی توصیف کرد و نوشت که کاهش قیمت نفت سبب بی‌ثباتی در اقتصاد ایران شده است که تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی است.

دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، از جنگ اقتصادی نفتی علیه ایران، به نام «توطئه برنامه‌ریزی شده سیاسی» یاد کرد.

روحانی در بخشی از این سخنان درباره علت کاهش بی‌سابقه قیمت نفت گفت: کاهش قیمت نفت خام صرفا موضوعی اقتصادی نیست بلکه ناشی از توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی برخی از کشورهاست... کاهش قیمت نفت توطئه‌ای علیه مردم منطقه و مسلمانان است که نفع آن صرفاً برای برخی دیگر از کشورهاست.

تایمز همچنین در ادامه به اختلافات عربستان و ایران در خصوص مسائلی در منطقه اشاره کرد و نوشت که عربستان ایران را به حمایت از گروه‌های شیعی در منطقه از جمله انصارالله در یمن (در جنوب عربستان) متهم می‌کند و اخیرا نیز موضوع کاهش قیمت نفت مسئله اختلافی میان دو کشور شده است.

جنگ نفت علیه ایران، صدور نفت برای اسرائیل
این خبر درست همزمان با خبر سفر محرمانه «تامیر پاردو» رئیس دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) به عربستان منتشر شد (جزئیات بیشتر). روزنامه «اسرائیل امروز» این خبر را منتشر کرد و نوشت که پاردو در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه و همزمان با جنگ اقتصادی ریاض علیه ایران از طریق کمک به کاهش قیمت نفت، به رویکرد فعلی عربستان در تجهیز اسرائیل به نفت خبر داد و نوشت که «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان اخیرا (در نشست وزرای نفت اوپک) اعلام آمادگی کرد که به اسرائیل نفت بدهد.

النعیمی در جلسه اخیر اوپک اعلام کرد که کشورش از هیچ کشوری متنفر نیست از جمله (دولت) اسرائیل و دولت عربستان حاضر است که به هر کشوری نفت بفروشد و بعید نیست به اسرائیل نیز بفروشد.

بنا بر گزارش این روزنامه، النعیمی همچنین گفته است که «بیشتر جهان عرب اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و هیچ مانعی برای همکاری تجاری با آن (اسرائیل) نیست».
اخبار اقتصادی - فارس
کد مطلب: 43568
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *