۰
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد ;

سهم ایران از کشفیات جهانی تریاک

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: بنابر اعلام سازمان ملل متحد، 85 درصد کشفیات جهانی تریاک و 35 درصد کشفیات جهانی هروئین در ایران صورت می گیرد.
سهم ایران از کشفیات جهانی تریاک
«علیرضا جزینی» عصر دوشنبه در نشستی خبری در تالار شهید زین الدین فرمانداری قم اظهار داشت: در مورد مواد مخدر سنتی وکشت خشخاش در افغانستان یک تهدید است که اکنون ۲۴۰ هزار هکتار از زمین های این کشور زیر کشت خشخاش است .

وی افزود: هفت هزار تن مواد مخدر در این کشور تولید می شود که نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

جزینی ابراز داشت: تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در سراسر جهان ۸۵ میلیارد دلار ارزش مادی دارد که سهم کشاورزان افغان یک درصد و قاچاقچیان افغان از این میزان تجارت دو درصد است.

وی ادامه داد: در هشت ماهه گذشته ۴۹۵ تن مواد مخدر با منشا تریاک در کشور بدست آمده و کشفیات به ترتیب تریاک، حشیش، هروئین، شیشه و مرفین را شامل می شود.

جزینی یکی از آسیب های اساسی در کشور را روی آوردن معتادان به مصرف مواد مخدر صنعتی ذکر کرد و گفت: ۲۶ درصد معتادان کشور شامل معتادان به مواد مخدر صنعتی می باشد .

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از اعتیاد جوانان به مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی پخش برنامه هایی را به صورت ثابت در تلویزیون و رادیوهای سراسری و استانی در دستور کار قرار داده ایم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به موضوع تجهیزات و واگذاری امکانات به نیروی انتظامی به منظور مبارزه با مواد مخدر گفت: در این زمینه تفاهم نامه ای با نیروی انتظامی به امضاء رسانده ایم و اعتبارات دراین زمینه متمرکز بوده و به صورت جداگانه به استانها تعلق نمی گیرد.

وی با اشاره به آمار زنان مصرف کننده مواد مخدر در کشور گفت: از یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور نزدیک به ۱۰ درصد را زنان تشکیل می دهند که پیش از این آمار بالغ بر پنج درصد بوده است.

وی تاکید کرد:ساماندهی زنان معتاد که بعضا برخی از آنان دست به تن فروش نیز می زنند با توجه به انتقال برخی بیمارهای خاص از این طریق مورد توجه ما است و کارگروهی اخیرا تشکیل شده است که نسبت به ساماندهی سریع این معضل اقدام کند.

جزینی گفت:بسیج در مبارزه با مواد مخدر با ما در حال تعامل است و برنامه ای با این نهاد در دو استان به صورت نمونه در نظر داریم و با همکاری بسیج در جهت مبارزه با مواد مخدر در درمان، پیشگیری و مقابله اقدام خواهیم کرد که این برنامه در حال تنظیم است.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در استان قم ساماندهی معتادین متجاهر است و این درصورتی است که معتادینی که خود معرف باشند بیمار محسوب شده و چنانچه گواهی کارت درمان نداشته باشند و در خیابان بی خانمان باشند معتاد متجاهر محسوب شده و مجرم هستند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: معتادین متجاهر با دستور قاضی دستگیر شده و به مراکز درمان ارجاع می شوند و متاسفانه نبود یک کمپ درمانی مناسب در قم برای ساماندهی این معتادان ملموس بود.

وی افزود: بحث ساماندهی زنان معتاد نیز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم به تصویب رسیده است و در حال حاضر دو مرکز نگهداری معتادان زن و مرد به صورت جداگانه در استان قم تا ۱۰ دی ماه به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: این مراکز حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ نفر معتاد را می تواند پذیرا باشد و اعتباراتی از سوی ستاد به استان قم واگذار شده است تا کسری های موجود در این مراکز تامین شود .

وی ادامه داد : در عین حال در ارتباط با مراکز دولتی و کاهش آسیب در استان قم با کمبود مواجه هستیم و باید پنج مرکز دولتی و دو مرکز کاهش آسیب در قم راه اندازی شود.

جزینی افزود: یکی از موضوعات اساسی ما کنترل مرگ و میر معتادان است که در استان قم شاهد افزایش آن هستیم و باید کمیته درمان استان قم در ارتباط با این موضوع برنامه ریزی خاصی داشته باشد تا با توجه به اقداماتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراجع زیربط انجام می شود کنترل مرگ و میر را در بین معتادان استان قم داشته باشیم.

وی بر استفاده از ظرفیت خیرین در قم تاکید کرد و افزود: در این زمینه اقدامات خوبی در استان صورت گرفته اما کافی نیست و در این زمینه باید فرهنگ سازی بیشتری برای جلب کمک های خیرین در ارتباط با کنترل آسیب های اجتماعی صورت گیرد.

وی در پایان گفت: در حوزه مقابله با مواد مخدر در ۹ ماهه اخیر سه هزار و ۲۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان قم کشف شده است که نسبت به مدت مشابه شاهد کاهش کشفیات بوده ایم و در این زمینه چهار هزار و ۶۰۰ نفر نیز دستگیر شده اند که برخی از این تعداد آمار دستگیری معتادان متجاهر است.

اخباراجتماعی - ایرنا
کد مطلب: 43814
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *