۰
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۸

اشاره اوباما به احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران

در شرایطی که با تمدید هفت ماهه دوره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، جمهوری‌خواهان آمریکا، تلاش جدیدی ‌برای افزایش فشار‌ها بر ایران آغاز کرده‌اند، رئیس جمهور این کشور در سخنانی متفاوت، از احتمال بهبود روابط با ایران و حتی بازگشایی سفارت در تهران سخن گفته است. وی همچنین به طور ضمنی به نقش ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای اذعان کرده است.
اشاره اوباما به احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران
به نقل از «رویترز»، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته، در صورتی که ایران با راه‌حلی جامع و بلندمدت در موضوع هسته‌ای خود موافقت کند، می‌تواند به یک «قدرت منطقه‌ای موفق» تبدیل شود. وی همچنین از وجود امکان بهبود روابط ایران با جامعه بین‌المللی سخن گفته است.

‌اوباما در بخش دیگری از اظهارات خود گفته، ایران باید از شانس موجود برای برداشته شدن تحریم‌های موجود استفاده کند. وی ادامه داد: در صورتی که این امر تحقق یافته و توافق نهایی در موضوع هسته‌ای حاصل شود، منابع و همچنین استعدادهای لازم در ایران وجود دارد تا ایران بتواند با ‌آن‌ها به یک قدرت منطقه‌ای موفق تبدیل شده و با جامعه بین‌المللی وارد تعامل شود.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود گفته، با توجه به اینکه ایران از جنگ هشت ساله با عراق رنج برده، «نگرانی‌های امنیتی مشروعی» دارد؛ اما با ‌وجود این، از ایران ‌به سبب حمایت از حزب الله که رژیم اسرائیل را تهدید می‌کند، ‌انتقاد کرده است.

اوباما در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا احتمال دارد طی دو سال آخر دوره ریاست جمهوری وی سفارت آمریکا در تهران بازگشایی شود، گفته: «من هرگز نمی‌گویم هرگز». با این حال، اشاره کرده که روابط باید بر مبنایی گام به گام و مرحله به مرحله ترمیم و احیا شود. وی موضوع ایران را با کوبا متفاوت دانسته و دلیل این تفاوت را نقش‌آفرینی ایران به عنوان یک کشور بزرگ، دارا بودن برنامه هسته‌ای و همچنین آنچه وی «حمایت از تروریسم» خوانده، عنوان کرده است.

با ‌وجود این، وی تأکید کرده ‌دستیابی به توافق نهایی، می‌تواند مسیر بهبود روابط ایران و آمریکا را هموار کند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک
کد مطلب: 43919
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *