۰
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۴

برنامه شورای همكاری خلیج فارس برای كاهش اتكا به منابع نفتی

با راكد ماندن برنامه های طولانی مدت شش كشور عربی عضو شورای همكاری خلیج فارس، این كشورها در نظر دارند با هدف توسعه بخش خصوصی و كاهش تكیه به منابع نفتی، بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در پروژه ها هزینه كنند.
برنامه شورای همكاری خلیج فارس برای كاهش اتكا به منابع نفتی
استفاده از سرمایه های بخش خصوصی در كشورهای خلیج فارس طی سال های اخیر افزایش یافته به طوری كه در ۱۰ سال اخیر ۶۲۸ میلیارد دلار با مشاركت بخش خصوصی و منابع درآمدهای عمومی در پروژه های مختلف سرمایه گذاری شده است.

همچنین قرار است در ۱۰ سال آینده ۱۵۰۰ میلیارد دلار ( ۵/۱ تریلیون دلار) در پروژه های زیربنایی در بخش های اقتصادی جدید از قبیل گردشگری، علمی و تكنولوژی، بهداشت و درمان و آموزش از منابع عمومی و مشاركت بخش خصوصی سرمایه گذاری شود.

بخش خصوصی كشورهای حوزه خلیج فارس تاكنون در چند پروژه زیربنایی سرمایه گذاری كرده است كه از جمله آنها پروژه فرودگاه و پروژه های آب و برق مستقل است.

بر اساس گزارش بانك جهانی، میزان سرمایه گذاری در بخش زیربنایی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سالانه ۵/۷۸ میلیارد دلار تخمین زده شده كه ۸/۷ میلیارد دلار آن توسط شركت های خصوصی است. این رقم نشان دهنده ظرفیت بالا برای همكاری بخش دولتی با خصوصی است.

این گزارش حاكی است: كشورهای شورای همكاری خلیج فارس ۱۰ درصد كل جمعیت و ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی كل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را دارا هستند و بیش از ۸۰ درصد سرمایه گذاری زیربنایی بخش خصوصی در كشورهای شورای همكاری در عربستان، امارات ، قطر و عمان انجام می شود.


کد مطلب: 4408
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *