۰
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۶

آسوشیتدپرس:ایران هیچ وقت به اندازه ی امروز در عراق نفوذ نداشته است

از نگاه اکثر عراقی ها، بهترین متحد کشورشان در جنگ علیه گروه تروریستی داعش نه آمریکا است و نه جبهه ائتلافی بلکه ایران است که موفق به متوقف کردن پیشروی افراط گرایان شده است.
آسوشیتدپرس:ایران هیچ وقت به اندازه ی امروز در عراق نفوذ نداشته است
آسوشیتدپرس نوشت: از نگاه اکثر عراقی ها، بهترین متحد کشورشان در جنگ علیه گروه تروریستی داعش نه آمریکا است و نه جبهه ائتلافی بلکه ایران است که موفق به متوقف کردن پیشروی افراط گرایان شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ایران غیر عرب به طور موثر مسئولیت دفاع از عراق را در مقابل گروه ترورستی داعش برعهده گرفته و دست کمکی که عراق به سمت آنها دراز کرده بود را به سرعت گرفت.

هواپیمای نظامی ایران روزانه دو یا سه بار در فرودگاه بغداد می نشینند و مهمات لازم در اختیار نیروهای عراقی قرار می دهد. از سوی دیگر، ژنرال سلیمانی مشهورترین ژنرال ایران و مشاورانش در حال سازماندهی نیروهای عراقی هستند. نتیجه آن شده که نفوذ تهران در عراق بیشتر از سابق شده و به سطح بی سابقه ای رسیده است.

حملات هوایی امریکا و نیروهای ائتلافی منجر به عقب نشینی شبه نظامیان داعش در بخش هایی از شمال این کشور شده است، اما بسیاری از عراقی ها بر این باورند که آمریکایی ها بیشتر به دنبال یاری کردها بودند تا آنها. حملات هوایی منجر به متوقف شدن پیشروی افراط گرایان و جلوگیری از تسخیر پایتخت اقلیم کردستان شد. با این حال بسیاری نیز این اقدام را بدون حمایت بموقع تسلیحاتی ایران از کردها میسر نمی دانند.

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق طی سفری که هفته ی گذشته به تهران داشت گفت که حمایت ایران از عراق در مقابل داعش یک ضرورت استراتژیک است.

استورات جونز سفیر آمریکا در عراق گفت که ایران نقش مهمی در مبارزه با گروه داعش ایفا می کند.

وی با این حال گفت: بین عملیات های ایران و امریکا هماهنگی و تعاملی وجود ندارد.

نشانه ی نفوذ ایران در عراق بسیار است. نخست وزیر، رئیس پارلمان و دیگر سیاستمداران ارشد عراق به تهران سفر کرده اند.

سلیمانی ژنرال مشهور ایران نیز بیشتر اواقات خود را در هفت ماه گذشته در خطوط مقدم علیه داعش گذرانده است و مشغول طراحی استراتژی برای مقابله با گروه تروریستی داعش بوده است.

یکی از داوطلبان مبارزه با داعش که اخیرا با او دیدار کرده، گفت: تقوا و شجاعت سلیمانی مرا تحت تاثیر قرار داد.
کد مطلب: 44163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *