۰
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۰
در صورت بستن تنگه هرمز روی می دهد؛

قحطی در کشورهای حاشیه خلیج فارس

روزنامه آمريکايی «وال استريت جورنال» در يک مقاله تحليلی به بررسی يکی از مشکلات عمده کشورهای حاشيه خليج فارس در زمینه انبار آب و مواد غذایی در صورت بروز بحران در منطقه خلیج فارس پراخته است.
قحطی در کشورهای حاشیه خلیج فارس
به گزارش «انتخاب» ؛ این روزنامه نوشت: تهديد ايران به بستن تنگه هرمز، اين کشورهای نفت خيز و خشک را نگران ساخته و آنها را به اين فکر انداخته است که در صورت بسته شدن تنگه هرمز آنها تا چه مدت می توانند مواد غذايی و آب مورد نياز شهروندان شان را تامين کنند.

روزنامه وال استريت جورنال به نقل از «انستيتوی خدمات متحد سلطنتی» که يک موسسه تحقيقاتی در انگلیس است نوشته که گرچه عربستان سعودی، ‌کويت، قطر و امارات متحده عربی از ثروتمندترين کشورهای جهان هستند ولی حدود ۹۰ درصد از نيازهای غذايی شان را از ديگر کشورها وارد می کنند.

بيشتر مواد وارداتی هم از تنگه هرمز عبور می کند و مسدود شدن احتمالی اين گذرگاه باريک آبی به مدتی طولانی ممکن است به کمبود مواد غذايی و قحطی در کشورهای حوزه خليج فارس منجرشود.

ايران چندين بار تهديد کرده که ممکن است تنگه هرمز را به روی کشتی ها مسدود کند

وال استريت جورنال به نقل از تحليلگران نوشته است که در چنين شرايطی استراتژی کشورهای حاشيه خليج فارس افزدون بر منابع تامين غذا، آب و انرژی مورد نيازشان است تا در صورت متشنج شدن اوضاع و قطع يک يا چند منبع بتوانند از منابع ديگر استفاده کنند.

اين برنامه ها مدت زيادی است که شروع شده و از ماه ژانويه سال جاری که ايران در واکنش به تحريم نفت از طرف آمريکا و اتحاديه اروپا بار ديگر تهديد به بستن تنگه هرمز را تکرار کرد، ‌شدت بيشتری يافته است.

امارات متحده عربی انتقال کوه های يخی از کشور شيلی را برای تامين آب مورد نيازش بررسی کرده و با اينکه اين پروژه هنوز به مرحله اجرا در نيامده ولی به نوشته وال استريت ژورنال اين طرح بيانگر آن است که کشورهای حوزه خليج فارس تا چه حد به امنيت منابع مورد نيازشان اهميت می دهند.

اما به نوشته وال استريت ژورنال، تامين آب شيرين مورد نياز کشورهای حاشيه خليج فارس يکی از مهمترين و پيچيده ترين مسائل امنيت منابع مورد نياز اين کشورهاست.

اين کشورها در يکی از کم باران ترين مناطق جهان قرار دارند و بيشتر آب مورد نياز خود را از طريق تصفيه آب دريا تامين می کنند اما حمله احتمالی به تاسيسات تصفيه آب و يا از کار افتادن آنها به دلايل فنی، آنها را ضربه پذير می سازد.
کد مطلب: 4426
مرجع : انتخاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *