۰
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲

پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار مسکن

کارشناسان بازار مسکن می گویند قیمت مسکن در دو ماه باقی مانده تا پایان سال 93 افزایش نخواهد یافت.
پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار مسکن
بازار مسکن در حالی در یکسال گذشته با رکود همراه بوده است که افت قیمت مسکن در ماه های اخیر نیز نتوانسته قدرت خرید مردم را افزایش دهد و متقاضیان در بازار بیش از آنکه به دنبال خرید باشند به دنبال اجاره مسکن با قراردادهای دو ساله هستند.

این در شرایطی است که در ماه های اخیر موضوع افزایش وام خرید مسکن به میزان ۸۰ میلیون تومان به عنوان طرحی برای افزایش قدرت خرید مردم و بازگشت رونق به بازار مسکن مطرح بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته است هنوز وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی تصویب نشده است و فعلا وام‌های مسکن ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ میلیونی ارائه می‌شود.

به گفته آخوندی در هیات وزیران تصویب کردیم برای بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای شهرها، در شهرهای بزرگ تسهیلات بانکی به ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بیش از ۲۵۰ هزار نفر به ۴۰ میلیون و کمتر از ۲۵۰ هزار نفر به ۳۰ میلیون تومان برسد.

وی با بیان اینکه این مبالغ در شورای پول و اعتبار تصویب شده است و بانک‌ها موظف به پرداخت آن هستند، افزود: این وام‌ها هم برای ساخت و هم برای خرید است.

اما در شرایطی که کمتر از دو ماه به پایان سال جاری باقی مانده است معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان درباره آینده بازار مسکن گفته است روند آرام خروج از رکود بازار مسکن از بهمن ماه آغاز شده و پیش بینی می شود در سال آینده این روند ادامه داشته باشد.

حامد مظاهریان تاکید کرد رصد معاملات مسکن نشان می‌دهد با توجه به بازارهای اقتصاد کلان کشور، شرایط تولید و همچنین شرایط اقتصادی خانوارها به تدریج از بهمن ماه شاهد خروج آرام از رکود در بازار مسکن باشیم. این وضعیت در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و پیش بینی رشد قیمت‌ ها در این حوزه وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان با بیان این‌که افزایش قیمت در این حوزه بیش از تورم عمومی در کشور نخواهد بود، تصریح کرد: روند مذاکرات می تواند شاخص‌های کلان اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه در بهار سال ۹۴ افزایش قیمت نداریم، گفت: تا پایان سال شاهد ثبات نسبی قیمت در خرید و فروش و اجاره بها هستیم.

عقبایی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۳ پیش بینی افزایش قیمت نداریم، گفت: تا پایان سال ثبات نسبی در بخش خرید و فروش و اجاره بها داریم.

وی با بیان اینکه معمولا در زمستان هر سال در بخش اجاره بها، کاهش قیمت داریم، تصریح کرد: امسال در دی ماه هم کاهش اجاره بها بسیار محسوس بود و با توجه به اینکه فصل اجاره بها در بهار و تابستان است، بنابراین افزایش قیمتی تا پایان سال نداریم.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران با اشاره به پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۴، گفت: از آن جایی که ۱۸ روز اول فروردین بازار مسکن خاموش است و پروسه خرید و فروش هم از سه هفته تا سه ماه طول می کشد، بنابراین پیش بینی بهار آرامی را در بازار مسکن داریم.

عقبایی با بیان اینکه خوشبختانه در سال ۹۳ دولت تلاشی را برای کنترل تورم داشته است، گفت: پیش بینی نمی‌کنیم که در بهار سال آینده حتی به اندازه تورم هم رشد قیمت داشته باشیم.

وی در مورد کاهش پرونده های ساختمانی، افزود: ممکن است که این موضوع دغدغه متقاضیان باشد اما با توجه به اینکه پروسه تولید مسکن بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است، بنابراین در کوتاه مدت، کاهش پروانه‌های ساختمانی تاثیری بر قیمت ندارد.
کد مطلب: 44403
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *