۰
سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۵

اینجا اهواز؛ مردم خاک تنفس می کنند!

غلظت گرد و غبار در شهرهای استان خوزستان از صبح امروز همچنان روبه افزایش است.
اینجا اهواز؛ مردم خاک تنفس می کنند!
میزان گرد و غبار در هوای اهواز همچنان در حال افزایش است.

 شهریار عسکری مدیر روابط عمومی محیط زیست استان خوزستان درخصوص آخرین وضعیت گرد و غبار در استان بیان کرد: اکنون میزان غلظت گرد و غبار در شهرستان شوش ۱۶۰ ، اندیمشک ۱۲۷، بهبهان ۲۲۷ ، دزفول۱۵۴، سوسنگرد ۵۰۵، ماهشهر ۹۵ و امیدیه ۹۵ میکروگرم بر مترمکعب است.

وی اظهار کرد: غلظت گرد و غبار در شهرهای استان خوزستان از صبح امروز همچنان روبه افزایش است.

منشا آلودگی هوای اهواز منشاء داخلی است

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارائه آگاهی‌های ضروری و آموزش مداوم به ساکنین مناطق آلوده به ریزگردها و توزیع ماسک‌های با کیفیت و مناسب در مواجهه با ریزگردهای اهواز خبر داد و گفت: کلیه مراکز درمانی استان نیز برای ارائه خدمات به مراجعان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

دکتر خسرو صادق‌نیت در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوای اهواز اظهار داشت: منشا آلودگی هوای اهواز منشاء داخلی است و از این رو دو سری اقدامات در حوزه پیشگیری و درمان با هدف کنترل آسیب و درمان افراد با مشکلات قلبی و تنفسی تاکنون انجام شده است.

وی یادآور شد: ارائه آموزش‌های مداوم به مردم در خصوص نحوه مقابله با ریزگردها، آگاه‌سازی مردم نسبت به ساعات اوج حضور ریزگردها و شدت آلودگی و تشریح بایدها و نبایدهایی که مردم در این ساعات باید به آن توجه کنند تا کمترین آسیب متوجه آنها شود، از جمله اقدامات انجام شده است.


مراجعه ۲۶۱ نفر به اورژانس اهواز طی روز گذشته

رئیس مرکز اورژانس خوزستان با بیان این که روز گذشته ۲۶۱ نفر در اثر مشکلات ناشی از گرد و خاک به اورژانس بیمارستان‌های اهواز مراجعه کردند، گفت: از این تعداد، ۹ بیمار به صورت عادی و ۶ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

شهریار میرخشتی اظهار کرد: از تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در روز گذشته، ۲۴۶ نفر ترخیص شده‌اند.

وی افزود: مرکز اورژانس اهواز، روز گذشته ۸۱ ماموریت انجام داد که در این ماموریت‌ها، ۵۱ مورد درمان در محل انجام شد.

علت تشدید گرد و غبار در اهواز

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر اینکه گردو غباربا غلظت بالا ناشی از استمرار خشکسالی در کشور است گفت: هر سال این وضعیت با تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی و رطوبت خاک شدت می یابد.

ضیاء الدین شعاعی، افزود: مطابق معمول جریان های بادی کشور از شمال غرب به سمت جنوب شرق است و این همان جریان هایی است که غبار را از بین النهرین و عراق و بخشی از جنوب استان ایلام و قسمت غرب اهواز با خود وارد می کند و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته وی، در فصول زمستان و سرد به صورت استثنایی با جریان هایی مواجه می شویم که از سمت عربستان وارد کشور می شود و جریان کاملا بر عکس می شود.

شعاعی ادامه داد: هفته گذشته این جریان در اهواز اتفاق افتاد و متاسفانه به دلیل سرعت باد از بیابانهای جنوب و جنوب شرق اهواز و اطراف حمیدیه، بار سنگین غبار را با خود همراه و به غلظت باور نکردنی ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید. همان اتفاقی که برای روز یکشنبه نیز پیش بینی شده بود و به وقوع پیوست ولی خوشبختانه طی امروز و چند روز آتی، تراکم ابر بر آسمان اهواز خواهیم داشت که از شدت وقوع حادثه می کاهد.

وی گفت: بر طبق آخرین اخبار، بار سنگین غبار می تواند از تپه های ماسه ای اطراف فکه در اهواز ناشی شود ولی متاسفانه به دلیل ابری بودن هوا امکان پیش بینی دقیق منبع وجود ندارد. آنچه مشخص است در جنوب اهواز دارای بار گرد و غبار شده است که خوشبختانه طبق آخرین آمار با افزایش رطوبت هوا می توان به کاهش شدت گرد و غبار امیدوار بود.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه کانون گرد و غبار امروز اهواز داخلی است، اظهار کرد: بادی که از روی خلیج فارس عبور کرده بار داشته است و نه در حدی که امروز در اهواز مشاهده شد.

وی ادامه داد: علی رغم انتظارات که نباید این سرعت باد منجر به چنین شدت پدیده گرد و غباری شود، به دلیل خشکی شدید زمین این پدیده با این حجم غلظت رخ می دهد.

شعاعی تاکید کرد: پیش بینی ها حاکی از آن است که این پدیده تا ظهر روز چهارشنبه که همچنان جهت باد شمالی_ جنوبی است، ادامه خواهد داشت ولی امیدواریم با افزایش رطوبت خاک، میزان تاثیر شرایط زمینی برای شدت پدیده کاهش یابد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر این موضوع که این مشکلات ناشی از استمرار وضعیت خشکسالی در کشور است، تصریح کرد: متاسفانه هر سال وضعیت این حوزه با شدت یافتن خشکسالی و کاهش بارندگی و رطوبت خاک شدت می یابد.

شعاعی افزود: اگر پیش از این بادی با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه باعث وقوع گرد و غبار می شد، در حال حاضر بادی که با سرعت ۵ متر بر ثانیه از آبادان شروع شده و در اهواز به ۸ متر بر ثانیه هم نرسیده است منجر به چنین گرد و غباری با این حجم غلظت شده است.

وی اظهار کرد: بی شک تا دوره خشکسالی به پایان نرسد، پدیده گرد و غبار در کشور ادامه خواهد داشت و چه بسا شاهد افزایش این پدیده یا افزایش غلظت پدیده گرد و غبار باشیم.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه گرد و غباری که سال هاست کشور را درگیر خود کرده از دو منبع داخلی و خارجی منشاء می گیرد، افزود: متاسفانه هیچ تفکیکی بین این دو منبع وجود نداشت و همچنین شناسایی دقیقی از کانون های فعال تر صورت نگرفته بود که خوشبختانه به همت کمیته علمی و تحقیقاتی کارگروه این موارد شناسایی و مشخص و نخستین ضرورت اقدامات علمی آینده برطرف شد.

شعاعی ادامه داد: اگرچه یکی از مواردی که در برنامه های پیش بینی شده مورد توجه قرار گرفته است، تقویت زیرساخت های سازمان هواشناسی است اما نباید از ضرورت تکمیل اطلاعات پایش های زمینی غافل شد. زیرا در کنار عامل باد، میزان رطوبت خاک یکی از عوامل اصلی در ایجاد و افزایش غلظت گرد و غبار است.

وی افزود: متاسفانه امسال شرایط خشکی زمین در ایران نسبت به سال گذشته شدت بیشتری داشته است و پیش بینی ها نیز حاکی از افزایش این شدت خشکی زمین در سال آینده است.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با یادآوری دستور رئیس جمهور برای تشکیل جلسه اضطراری با حضور نمایندگان کلیه دستگاه های مربوطه به منظور ارائه برنامه واکنش سریع در خصوص پدیده گرد و غبار خوزستان، گفت: تلفیق برنامه های ارائه شده از سوی دستگاه ها برای ارائه در هیات دولت آماده است.

شعاعی تاکید کرد: همچنین مقرر شده، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و استانداری خوزستان در هفته آینده، جلسه ای جهت برنامه ریزی و آغاز عملیات اجرایی طرح واکنش سریع مبنی بر کنترل کانون های منشاء با تاثیر بالا و همچنین تهیه و آغاز عملیات اجرایی برنامه بلند مدت برای کاهش اثرات پدیده گرد و غبار برگزار کند.

وی تصریح کرد: البته باید بپذیریم که ایران به دلیل شرایط خشکسالی با این پدیده درگیر است و اقدامات برنامه ریزی شده نمی تواند منجر به بهبود کامل شرایط در کوتاه مدت شود.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 44670
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *