۰
سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۶

نامه‌ایی که "قیمت‌"ها را بالا می‌برد!

یک بچه هم می‌داند که بازار خودرو انحصاری است. جمشید پژویان رییس سابق شورای رقابت ضمن انتقاد از نامه نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت این مطلب را بیان کرد و افزود: آزاد سازی قیمت خودرو در اختیارات رییس جمهور نیست.
نامه‌ایی که "قیمت‌"ها را بالا می‌برد!
جمشید پژویان، رییس سابق شورای رقابت در گفت‌و‌گو با فرارو از نامه وزیر صنعت به رییس جمهور در رابطه با انحصار موجود در بازار خودرو انتقاد کرد و گفت: باید به آقای وزیر تبریک گفت که یک شبه دکترای اقتصاد گرفته‌اند و می‌توانند در مورد مسایل اقتصادی به این شکل اظهار نظر کنند.

نامه وزیر صنعت به روحانی در باره قیمت گذاری خودرو

وی افزود: مهم‌ترین انتقادی که به این موضوع مطرح می‌شود این است که انحصار در بازار خودرو ما به خاطر این نیست که ۱۰، ۲۰ خودروساز داریم؛ بلکه وجود انحصار تا زمانی که دو شرکت خودرو ساز ۹۵ درصد بازار را در دست داشته باشند، اجتنباب ناپذیر است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ما طی سال‌ها فعالیت در این عرصه یاد گرفته‌ایم، انحصار وقتی ایجاد می‌شود که کسانی بتوانند با توجه به منافع خود در بازار تغییر ایجاد کنند. تفاوت چندانی هم ندارد که یک شرکت این کار را انجام دهد و یا بیست شرکت با همکاری هم میزان و سطح تولید خود را تغییر داده و به این روش در قیمت اثرگذار شوند.

وی تاکید کرد: نیازی به طرح مسایل تکنیکی نیست و حتی یک بچه هم درک می‌کند که داشتن سهم ۹۵ درصدی در بازار به انحصار منجر می‌شود.

پژویان ادامه داد: نکته دیگری که نباید نادیده گرفت این است که تصمیم گیری در این خصوص به هیچ وجه در حوزه اختیارات رییس جمهور نیست لذا باید از آقای وزیر پرسید که چرا خطاب به ایشان نامه نوشته‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بدون شک خودروساز‌ها از این نامه استقبال خوبی خواهند کرد، گفت: تقابل بین خودروسازان و شورای رقابت دوباره از سر گرفته می‌شود و اوضاع مثل‌‌ همان زمانی خواهد بود که من با وزارت صنعت، خودروسازان و سازمان حمایت از مصرف کننده در رابطه با افزاییش قیمت‌ها جنگ داشتم.

وی تاکید کرد که افزایش قیمت نتیجه این راهکار آقای وزیر تنها افزایش قیمت‌ها است و به از میان رفتن انحصار کمکی نمی‌کند.

پژویان در پاسخ به پرسش دیگر در مورد اینکه ورود شورای رقابت به بحث قیمت خودروهای وارداتی چقدر ضرورت دارد، گفت: این موضوع چندان ضرورت ندارد و در اولویت‌های شورای رقابت نیز نیست زیرا خودروهای وارداتی با قیمت بالای ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون تومان بازار خاص خود را داشته و حتی می‌توان آن‌ها را کالای خاص با متقاضی خاص و ثروتمند خود دانست.

وی افزود: آنچه شورای رقابت در این زمینه مطرح می‌کند، ورود به بحث تعرفه واردات خودروهای وارداتی است. منظور این است که بعد از جداسازی تعرفه آن بخش از خودروهای وارداتی که شاید بتوانند رقیب تولیدات داخل باشند با خودروهای لوکس، فضایی فراهم باشد که مجوز واردات تنها به عده ایی خاص داده نشود.

رییس سابق شورای رقابت ادامه داد: خودروهای وارداتی بسیار متعدد هستند و اگر امکان واردات برای همه مهیا باشد، فضای رقابتی می‌تواند مانع از افزایش قیمت آن شود لذا شورای رقابت در صدد ایجاد این فضای رقابتی است.
کد مطلب: 44677
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *