۰
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵

سه دانشجوی مسلمان در آمریکا به ضرب گلوله کشته شدند

سه دانشجوی آمریکایی مسلمان در کارولینای شمالی به ضرب گلوله کشته شده‌اند. مردی که خود را به عنوان قاتل به پلیس معرفی کرده یک لاییک استوبه خدا اعتقادی ندارد. جامعه مسلمانان آمریکا در شوک به سر می‌برد.
سه دانشجوی مسلمان در آمریکا به ضرب گلوله کشته شدند
بر اساس گزارش ها ، شامگاه سه‌شنبه سه دانشجوی آمریکایی مسلمان در شهر دانشجویی "چپل هیل" در نزدیکی دانشگاه کارولینای شمالی به قتل رسیدند.

به گزارش دویچه وله ؛ حدود ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی ساکنان مجموعه مسکونی "فینلی فارست" در "چپل هیل" پس از شنیدن صدای چند شلیک پیاپی پلیس را خبر کردند. پلیس با صحنه تکان‌دهنده قتل سه جوان روبرو شد که از نزدیک به سرشان شلیک شده بود.

قربانیان سه جوان مسلمان "ضیاء شادی برکات" (۲۳ ساله)، همسر ۲۱ ساله او، "یوسر محمد ابو صالحه"، و خواهر ۱۹ ساله "یوسر"، "رزان محمد ابو صالحه" هستند. هر سه آنان از فعالان اجتماعی در برنامه‌های امدادی بوده‌اند.

قاتل و انگیزه قتل

اندکی پس از کشف جسد مقتولان، مردی ۴۶ ساله به نام "کریگ استیون هیکز" با مراجعه به پلیس اعتراف کرد که سه نفر را کشته است.

این مرد به پلیس گفته که بر سر جای پارک ماشین با مقتولان دعوا کرده است. پلیس آمریکا نیز اعلام کرده که "دعوای همسایگان بر سر جای پارک" انگیزه قتل بوده است. در عین حال پلیس احتمال آنکه این جنایت با انگیزه "نفرت" صورت گرفته باشد را بررسی می‌کند.

به گزارش رویترز، کریگ استیون هیکز در صفحه فیس بوک خود نوشته که از مذهب متنفر است. او خود را "ضد خداباوری" خوانده است. او روز یکشنبه گذشته (۸ فوریه) تصویری از جنبش "خداناباوران متحد برای آمریکا" را روی صفحه فیس بوک خود گذاشته است. بر روی این تصویر نوشته شده است: «وقتی مسیحیان افراطی و مسلمانان افراطی یکدیگر را نفی می‌کنند، پس چرا در مورد بسیاری از موضوع‌های ایدئولوژیک با هم توافق دارند؟» تصویری از تپانچه‌ای پر نیز بر روی صفحه فیس بوک او دیده می‌شود.

"اشپیگل آنلاین" پست فیس بوکی دیگری از هیکز را نقل کرده است: «مردم می‌گویند که هیچ چیز نمی‌تواند مشکلات خاورمیانه را حل کند، نه مذاکره، نه اسلحه، نه کمک مالی. من می‌گویم یک راه حل وجود دارد و آن خداناباوری است.»

نظر پدر دو دختر دانشجو

محمد ابو صالحه، پدر یوسر و رزان ابو صالحه، که روانشناس است به خبرگزاری‌ها گفته است که دختران او روسری بر سر می‌گذاشته‌اند و معتقد است نشانه‌هایی وجود دارد دال بر اینکه این قتل به دلیل "نفرت از دین و فرهنگ" اتفاق افتاده است.

پدر دو مقتول همچنین به روزنامه "نیوز اند آبزرور" گفته است: «این قتل حالت اعدام داشته است. قاتل به سر هر نفر یک گلوله شلیک کرده است.»

محمد ابوصالحه افزوده است: «دعوایی بر سر جای پارک نبوده، بلکه موضوع بر سر قتل از سر تنفر است. این مرد چند بار جلوی دختر من و همسرش را گرفته بود و با آنها در حالی‌که اسلحه به کمرش بود حرف زده بود. آنها در صحبت با او احساس ناراحتی کرده بودند، اما هیچوقت فکر نمی‌کردند که او تا این حد پیش برود.»
واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی

هم اکنون در توئیتر و فیس بوک هشتگ #MuslimLivesMatter در حال چرخش است. این هشتگ یادآور #BlackLivesMatter است که پس از قتل نوجوانی سیاهپوست به ضرب گلوله پلیس پدید آمده بود.

برای بسیاری از مسلمانان که در شبکه‌های اجتماعی در حال ابراز نظر هستند، روشن است که قتل سه دانشجو به دلیل اعتقاد دینی آنان اتفاق افتاده است. دو زن جوان روسری بر سر می‌گذاشته‌اند و هر سه دانشجو مسلمانان مؤمنی بوده‌اند. بسیاری از مسلمانان به رسانه‌ها انتقاد می‌کنند که اهمیت کافی به قتل این سه دانشجوی مسلمان نداده‌اند.

"شورای روابط آمریکایی اسلامی" در بیانیه‌ای نوشته است: «سه مسلمان در چپل هیل در کارولینای شمالی به قتل رسیده‌اند، زیرا مسلمان بودند. چه شب غم‌انگیزی است در آمریکا.»
فعالیت‌های انسان‌دوستانه سه دانشجو

"ضیاء شادی برکات" و "یوسر محمد ابو صالحه" به تازگی در ماه دسامبر ۲۰۱۴ با هم ازدواج کرده بودند. ضیاء دانشجوی سال دوم دندانپزشکی دانشگاه کارولینای شمالی بود و در ساعات فراغت خود به بیخانمان‌ها کمک می‌کرد. همسر او قرار بود از پاییز سال ۲۰۱۵ در همین رشته به تحصیل بپردازد.

دفتر محلی "کمیته ضد تبعیض عرب‌های آمریکا" در میشیگان در توئیت خود نوشته است که این زن و شوهر جوان با کارزاری اینترنتی برای پناهندگان سوری کمک مالی جمع می‌کردند. ضیاء تصمیم داشت در تابستان راهی ترکیه شود تا در آنجا به کودکانی که در اردوگاه‌های آوارگان به سر می‌بردند کمک کند. همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، رزان محمد ابو صالحه در دانشگاه کارولینای شمالی مشغول تحصیل بوده است.

فریس برکات، برادر ضیاء برکات، صفحه‌ای به یاد سه دانشجوی مقتول به نام "سه برنده ما" در فیس بوک ایجاد کرده و در ابتدای آن نوشته است: «ضیاء برکات، یوسر ابو صالحه و رزان ابو صالحه به نزد آفریدگار بازگشتند. آنها سرمشقی برای زندگی و مرگ بر جای گذاشته‌اند.»
کد مطلب: 44691
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *