۰
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۶

شرمنده مردم نیستیم

هشدار روحانی به طرف‌های مذاکره درباره تحریم
بوشهر - رئیس جمهور با اشاره به کاهش تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی گفت: با وجود شرایط تحریم تمام وعده‌های دولت یازدهم به مردم محقق شده است.
شرمنده مردم نیستیم
حجت‌الاسلام حسن روحانی ظهر سه‌شنبه در آئین افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی اظهار داشت: امروز یک روز به یادماندنی برای صنعت نفت کشور و استان بوشهر و همه ملت ایران است.

وی اضافه کرد: به مدد الهی و عنایت ولی عصر(عج) و توجهات ائمه اطهار(ع) و حمایت و همراهی مردم و توجه ویژه مقام معظم رهبری، همه وعده‌هایی را که به مردم دادیم توانستیم محقق کنیم و در پیشگاه مردم شرمنده نیستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: سال گذشته در حالی که تورم ۳۴.۸ درصدی را داشتیم، به مردم وعده دادیم که تورم را در اسفند سال ۹۳ به ۲۵ درصد خواهیم رساند و بسیاری به من نامه نوشتند و گفتند که این وعده عملی نمی‌شود و کشور در شرایط تحریم است و نباید عددی اعلام می‌کردید و می‌گفتند که دولت نمی‌تواند تورم را طی یک سال و آن هم در شرایط تحریم، ۱۰ درصد کاهش دهد.

وی اضافه کرد: خدا را شکر می کنیم که در اسفندماه سال ۹۳ توانسته ایم تورم را ۲۰ درصد کاهش دهیم و هم اکنون تورم بر اساس اعلام مرکز آمار به ۱۵.۲ و بر اساس اعلام بانک مرکزی به ۱۵.۸ درصد رسیده است و توانستیم تورم را به خوبی مهار کنیم.

روحانی افزود: بسیاری از افراد به من نامه نوشتند که چرا همه تلاش و همه دولت معطوف کنترل تورم شده است و این موضوع رکود را بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: وعده ما به مردم این بود که در سال ۹۳ از رکود خارج شویم و آمار ۹ ماهه که بانک مرکزی اعلام کرده است نشان می‌دهد که رشد ما نسبت به سال ۹۲ بیش از ۳.۶ درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال رشد ۱۲ ماهه ما به سه درصد برسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در سال ۹۲ دارای رقم منفی ۱.۹ بود و در سال ۹۱ نیز رشد منفی ۶.۸ را داشته‌ایم، افزود: کشوری که در هشت فصل متمادی دارای رشد منفی بود، در سال ۹۳ رشد مثبت داشته و در همه بخش ها شاهد این رشد بوده‌ایم و آمار بانک مرکزی این مهم را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه این آغاز کار است و ما باید به رونق قابل قبول برسیم، تصریح کرد: همه این کارها در شرایطی صورت گرفته است که شرایط تحریم را در پیش داشته‌ایم.

دیر یا زود در مسیر مذاکرات به نتیجه خواهیم رسید

روحانی افزود: افرادی که می‌گویند نباید به دیگران امید بست، بدانند ما امیدی به کسی نبستیم و امید ما به خدا و مردم است. رشد اقتصادی و کاهش تورم ما در دوران تحریم محقق شده است.

وی اذعان داشت: با قامتی استوار و با منطق در مقابل ۵+۱ ایستاده‌ایم و به حول قوه الهی در مسیر مذاکرات هم به مدد حق دیر یا زود به نتیجه خواهیم رسید.

رئیس جمهور اضافه کرد: سال گذشته اعلام کردیم که سال ۹۳ به میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت گاز کشور اضافه خواهد شد و بسیاری این موضوع را غیرعملی دانستند ولی با تلاش‌های وزارت نفت و صنعت‌گران ما کار بزرگ و عظیمی در این منطقه انجام شد و امسال شاهد تحقق افزایش تولید گاز بیش از وعده داده شده هستیم.

وی افزایش تولید بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در پارس جنوبی را کاری عظیم خواند و ادامه داد: همه این کارها در شرایط تحریم انجام شده است.

تحریم‌ها برای کشورهای تحریم‌کننده شرمندگی تاریخی دارد

روحانی خاطرنشان ساخت: تحریم‌های ظالمانه بر ما تحمیل شده است و تا امروز ادامه دارد اما در مقابل قدرت‌های ظالمانه جهان سر فرود نیاورده‌ایم و در مقاومتمان به مدد حق پیروز خواهیم بود.

وی افزود: به سران پنج کشور طرف مذاکره اعلام کردیم که تحریم شما خلاف قانون و خلاف حقوق بشر است و کار شما از نظر تاریخ برای شما شرمندگی دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در سالی که گذشت در حالی که در تحریم بودیم، در زمینه رفاه مردم، در زمینه بهداشت و درمان، در زمینه کشاورزی و صنعت و در زمینه‌های نفت و گاز و راه و بنادر و راه‌آهن، در بخش فرهنگی و فعالیت علمی و ... کارهای بسیار خوبی صورت گرفت.

وی با ابراز خوشحالی از افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی، اذعان داشت: اگر می‌گوییم که تحریم نمی تواند مانع رشد و توسعه ما شود، شاهد ما در این زمینه فاز ۱۲ پارس جنوبی است که نشان می‌دهد تحریم‌ها و فشارها و اقدامات غیرقانونی و ضد انسانی نمی‌تواند ملت را به عقب براند و این ملت راه خود را ادامه می‌دهد.

اولویت ما توسعه میادین مشترک نفت و گاز است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: از روز اول گفتیم که اولویت ما توسعه میادین مشترک نفت و گاز است و کارهای دیگر هم در کنار این طرح‌ها اجرا می‌شود؛ ولی توسعه میادین مشترک باید با شتاب بالایی انجام شود.

وی با بیان اینکه امید ما را کسی نمی‌تواند تحریم کند و تدبیر ما تحریم نمی‌شود، گفت: فداکاری و تلاش ملت ما را کسی نمی‌تواند تحریم کند و ما راه خود را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: خوشحالیم که همزمان با مذاکرات تیم هسته‌ای ما در کشور سوئیس شاهد افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی و بزرگترین پروژه تاریخ صنعت نفت کشور هستیم.

امروز صنعت نفت ما به معنی واقعی کلمه ملی شده است

وی به همزمانی این روزها با روز ملی شدن صنعت نفت ایران اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در واقع صنعت نفت ما به معنی واقعی کلمه ملی شده است.

روحانی با بیان اینکه طی ۱۸ ماه دولت یازدهم کارهای بزرگی را انجام داده است، افزود: سرعت ما در این ۱۸ ماه بسیار خوب بوده است و اقداماتی را که در دولت قبل بنا نهاده شده بود و کارهایی صورت گرفته را تکمیل کردیم.

وی اضافه کرد: اوایل کار سختی را پیش رو داشتیم و وعده دادیم که فاز ۱۲ در سال ۹۳ افتتاح شود ولی با تلاش مستمر این مهم محقق شد و امیدواریم در سال آینده شاهد افتتاح دیگر فازهای پارس جنوبی از جمله فازهای ۱۵ تا ۱۸ باشیم.

همه فازهای پارس جنوبی تا سه سال آینده تکمیل می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش می‌کنیم و امیدواریم که تا سه سال آینده همه فازهای پارس جنوبی تکمیل شود، ادامه داد: با افتتاح این طرح‌ها به نقطه‌ای خواهیم رسید که تولید گاز در این منطقه معادل ۵.۸ میلیون بشکه نفت باشد.

وی بر لزوم توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی تاکید کرد و بیان داشت: باید به مردمی که در کنار این صنایع در شهرستان‌های کنگان و عسلویه و استان بوشهر زندگی می‌کنند توجه ویژه‌ای شود.

روحانی خاطرنشان ساخت: در زمینه محیط زیست قدم‌های بسیار زیادی را برداشته‌ایم و باید تلاش شود تا در هر پروژه صنعتی به خوبی به مسائل محیط زیست نیز توجه شود چرا که اگر به مسائل زیست محیطی توجه نشود، توسعه توسط توسعه نابود می‌شود.

توسعه همراه با پیوست فرهنگی و پیوست زیست‌محیطی باشد

وی با تاکید بر اینکه توسعه باید با محیط زیست و فرهنگ همراه باشد، اذعان داشت: توسعه پایدار محقق نمی‌شود مگر اینکه توسعه همراه با پیوست فرهنگی و پیوست زیست‌محیطی باشد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود خواستار استفاده از نیروهای بومی در صنایع شد و افزود: ما در استان بوشهر توسعه را ایجاد می کنیم که تمام مردم ایران از آن بهره‌مند می‌شوند ولی آنهایی که نزدیک‌تر هستند، حق بیشتری دارند.

وی گفت: در هر جایی که توسعه صورت می‌گیرد، مردم آن استان باید توسعه را لمس کنند و در این طرح‌ها نیز باید توجه ویژه‌ای به مردم این منطقه و استان بوشهر صورت بگیرد.
منبع:مهر
کد مطلب: 45021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *