۰
سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۴

ابراز آمادگی ایران برای مذاکره با عربستان به منظور حل بحران یمن

در تهاجم گسترده نظامی سعودی و متحدانش که از روز پنجشنبه گذشته به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن که به سعودی پناهنده شده، به مناطق مسکونی یمن آغاز شده و اکنون وارد ششمین روز خود شده است، دهها غیرنظامی این کشور از جمله کودکان و زنان جان باخته اند و هزاران تن دیگر آواره شده اند.
ابراز آمادگی ایران برای مذاکره با عربستان به منظور حل بحران یمن
کمیته بین المللی صلیب سرخ روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی سعودی و متحدانش مانع از نشستن هواپیمای حامل کمک های پزشکی صلیب سرخ در فرودگاه صنعا پایتخت یمن شده است.

 در تهاجم گسترده نظامی سعودی و متحدانش که از روز پنجشنبه گذشته به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن که به سعودی پناهنده شده، به مناطق مسکونی یمن آغاز شده و اکنون وارد ششمین روز خود شده است، دهها غیرنظامی این کشور از جمله کودکان و زنان جان باخته اند و هزاران تن دیگر آواره شده اند.

همچنین در حمله روز دوشنبه هواپیماهای سعودی و متحدانش به اردوگاه آوارگان یمنی در منطقه حرض در استان حجه در شمال این کشور، دست کم ۴۵ نفر کشته شدند.

یک عضو گروه های امدادرسانی نیز گفت که پیش از این حمله، یک کامیون در ورودی اردوگاه مذکور هدف قرار گرفت که به کشته شدن ۹ نفر از ساکنان اردوگاه و دو نگهبان آن منجر شد.

بر اساس پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع یمن، در این حملات ۲۵۰ نفر زخمی شده اند.

اردوگاه مذکور در نزدیکی مرز عربستان قرار دارد که هزاران آواره یمنی و نیز مهاجران شرق آفریقا را در خود جای داده است.

در تجاوز نظامی عربستان و همپیمانانش به یمن، تنها حدود ۷۵۰ خانواده در استان صعده واقع در شمال این کشور بی خانمان شدند.

در تهاجم بامداد سه شنبه سعودی به فرودگاه صنعا، پایانه خروج مسافران و باند این فرودگاه هدف قرار گرفت.

اردوگاه نظامی الصمع وابسته به ارتش و جنبش مردمی انصارالله نیز امروز هدف حملات هوایی عربستان واقع شد که از شمار تلفات و کشته های احتمالی این حملات گزارشی منتشر نشده است.

جنبش انصارالله پس از ماه ها تظاهرات مسالمت آمیز، از تابستان گذشته برای مبارزه با فساد و تروریسم، کنترل صنعا پایتخت این کشور را بدست گرفته و طی روزهای اخیر نیز با وجود تجاوز نظامی عربستان، پیشرفت های چشمگیری در دیگر شهرها و استان های یمن داشته است.

بکارگیری بمب های خوشه ای توسط عربستان پرده دیگری از جنایت در یمن

دیده بان جهانی حقوق بشر با صدور بیانیه ای از بکارگیری بمب های خوشه ای توسط جنگنده های سعودی در یمن پرده برداشت و آنرا جنایت خواند.

به گزارش پایگاه اینترنتی الوعی نیوز از بیانیه این سازمان حقوق بشری ، آمار نشان می دهد که در دو روز اول تجاوز هوایی عربستان به یمن و بمباران صنعا یعنی پنجشنبه و جمعه گذشته دستکم ۱۱غیرنظامی کشته و ۳۴ تن دیگر زخمی شدند.

در میان قربانیان تعدادی زن و کودک به چشم می خورند.

بر اساس این گزارش ، جنگنده های سعودی همچنین برخی از نقاط شهرهای صعده ، الحدیده ، تعز و عدن را بمباران کردند.

جنگنده های سعودی در ۲۶ ماه مارس جاری پنجشنبه گذشته بمباران مناطق مسکونی صنعا را آغاز کردند اما با آتشبار پدافند هوایی نیروهای مردمی جنبش انصارالله مواجه شدند.

مقامات یمن تا کنون کشته شدن ۲۳ غیرنظامی و مجروح شدن ۲۴ تن دیگر را ثبت کرده اند.

در میان افراد کشته شده ۵ کودک بین ۲ تا ۱۳ سال و ۶ زن و یک پیرمرد و در بین زخمی ها ۱۲ کودک بین ۳ تا ۱۲ سال به چشم می خورد.

بر اساس این گزارش آمریکا طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۹ مقدار متنابهی بمب های خوشه ای به عربستان صادر کرده است.

عربستان جنگنده های ساخت آمریکا و کشورهای غربی در اختیار دارد که می توانند بمب های خوشه ای ساخت آمریکا را با خود حمل کنند.

وزیر خارجه عربستان: آغازگر جنگ نیستیم اما مداخله نظامی ادامه دارد

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی متناقض مدعی شد که ریاض به دنبال جنگ افروزی نیست، اما مداخله نظامی در یمن را تا رسیدن به هدفش ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از صفحه توییتر مجلس شورای عربستان در روز سه شنبه، سعود الفیصل طی سخنانی که در این نهاد ایراد کرده، مدعی شده است: ما آغازگر جنگ نیستیم، اما اگر کسی بر طبل جنگ بکوبد آماده ایم.

این در حالی است که یمن از پنجشنبه گذشته با همدستی برخی کشورهای عربی و با حمایت آمریکا، مداخله نظامی در امور داخلی یمن را آغاز کرده و خاک این کشور را آماج حملات هوایی خود قرار داده است. در این حملات دهها غیرنظامی کشته و صدها نفر دیگر زخمی و بی خانمان شده اند.

سعود الفیصل اضافه کرد که مداخله نظامی در یمن تا رسیدن به اهداف تعیین شده، ادامه خواهد یافت. وی همچنین مدعی شد که این تجاوز نظامی با هدف ایجاد ثبات، امنیت و یکپارچگی در یمن طراحی و انجام می شود.

عبداللهيان: ايران براي حل بحران يمن آماده همکاري با عربستان است

به گزارش خبرگزاری رویترز از کویت، حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه گفت تهران از همه طرف ها در یمن می خواهد به مذاکرات بازگردند. وی همچنین افزود جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می توانند برای حل و فصل کشمکش یمن همکاری کنند.

عبداللهیان در کویت به خبرنگاران گفت :«ایران و عربستان سعودی می توانند برای حل بحران یمن همکاری کنند. ما به همه طرف ها در یمن توصیه می کنیم آرامش خود را بازیابند و به گفتگو بنشینند.»

وی در پاسخ به این سوال رویترز که آیا ایران هیچ کانالی برای ارتباط با رقیب منطقه ای خود دارد گفت :«ما در تلاشیم.»
عبداللهیان به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما در پاسخ به این سوال که آیا تهران طرحی برای حل و فصل جنگ یمن دارد گفت :«ما یک پیشنهاد داریم.»

خبرگزاری رویترز نوشت ایران از مبارزان حوثی شیعه یمن که کنترل صنعا را در دست دارند و تهاجمی را علیه نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) تحت حمایت ریاض در شهر بندری جنوبی عدن آغاز کرده اند، حمایت می کند.
ایران همچنین از حملات هوایی شش روزه تحت رهبری عربستان به حوثی ها و واحدهای نظامی متحد آنها در ارتش یمن انتقاد کرده است.

عبداللهیان گفت :«حملات نظامی عربستان به یمن یک اشتباه راهبردی است. دستیابی به یک راه حل سیاسی مستلزم آن است که عملیات نظامی فورا متوقف شود و گفتگوها میان همه طرف های یمنی آغاز شود.»
منبع:انتخاب
کد مطلب: 45086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *