۰
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۲

آیا قیمت دلار به 1000 تومان بازمی گردد؟

اکنون در مرحله ی انتظارات قرار داریم، یعنی انچه که به صورت محدودیت، تحریم و هزینه های اضافی و امنیت اقتصادی موجب شده بود که اقتصاد کشور را رو به عقب براند، دیگر وجود ندارد.
آیا قیمت دلار به 1000 تومان بازمی گردد؟
آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران می گوید: مردم نباید حتی پس از توافق نهایی انتظار داشته باشند که دلار به ۱۰۰۰ تومان برسد.

بغزیان  اظهار داشت: ما نباید از بیانیه لوزان این انتظار را داشته باشیم که اتفاقات جدی در کشور ایجاد کند. تا این مسئله مکتوب نشود و آن مسائل اجرا نشود، اینکه به طور واقعی اتفاقی بیافتد، قابل تصور نیست.

وی افزود: ما اکنون در مرحله ی انتظارات قرار داریم، یعنی آنچه که به صورت محدودیت، تحریم و هزینه های اضافی و امنیت اقتصادی موجب شده بود که اقتصاد کشور را رو به عقب براند، دیگر وجود ندارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اکنون دیگر سرمایه گذار خارجی از نظر برگشت امنیت سرمایه، بهانه ای برای عدم سرمایه گذاری در ایران ندارد چراکه نه تحریمی اعمال می شود نه جنگی قرار است رخ دهد.

وی تصریح کرد: مصرف کننده در بازار هم دیگر هیچ بهانه ای ندارد که به سوداگری و دلالی بپردازد و باید از این پس پولش را وارد بازار سرمایه کند.

بغزبان با اشاره به عناصر تاثیر گذار بر بازار ارز گفت: وضعیت بازار مسکن، نرخ سود تسهیلات، میزان منابعی که بانک ها می توانند در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد، قیمت نفت و منابع ارزی ، از جمله مسائلی است که بر قیمت ارز تاثیر می گذارد.

وی افزود: اگر تمامی این موارد مسیر خوبی را پیش گیرند و منابع ارزش افزایش پیدا کند، می تواند انتظار داشت که قیمت دلار سقوط کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه پس از توافق نهایی نیز نباید انتظار کاهش بسیار زیاد قیمت ارز را داشته باشیم، گفت: اگر فرض کنیم، قیمت نفت ۱۰۰ دلار شود و میزان منابع ارزی افزایش یابد، و انتظار وقوع جنگ به خطر افتادن سرمایه و نهایتا استرس برای تبدیل ریال از بین برود، می توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت ارزش کاهش خوبی داشته باشد.

وی افزود: اکنون فاصله قیمت ارز که ۳۲۰۰ تومان است با قیمت دلار در بودجه که ۲۸۰۰ تومان است معقول است، از سویدیگر ، منابع ارزی را نمی توان کاملا وارد بازار ارز کرد و آن ها را حراج کرد، این منابع ارزشمند است و از نظر من نباید قیمت به ۱۰۰۰ تومان برسد.

آلبرت بغزیان در ادامه به تاثیرات بیانیه لوزان بر اقتصاد کشور پرداخت و گفت: اکنون، امنیت اقتصادی سرمایه گذاری تثبیت شد و وقوع اتفاقات ناگوار دیگر بعید به نظر می رسد. از سوی دیگر، بحث تشدید تحریم ها دیگر مطرح نیست و لغو آن نیز پیش بینی شده است.

وی افزود: این دو عامل برای سرمایه گذار مهم است، باقی مسائل به خود ما باز می گردد، مثل مدیریت منابع ارزی، اینها دیگر جز مذاکرات نیست و نبوده و دست ما است که بتوانیم بازار ارز و اقتصاد را خوب مدیریت کنیم.

این اقتصاد دان اضافه کرد: بنده امیداورم که قیمت دلار تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کند. با این حال، باتوجه به تغییری که دیروز در نرخ ارز در بازار داشتیم و دلار به ۳۱۰۰ رسید، به نظر می رسد که باز قیمت به همان نرخ چندین هفته گذشته باز گردد.

بغزبان در پایان تاکید کرد: مردم نباید حتی پس از توافق نهایی انتظار داشته باشند که دلار زیر ۱۰۰ هزار تومان بیاید، چراکه نه اجرایی است و نه به سود منافع کشور است. اکنون هزینه های تولید با این نرخ ارز بالاتر رفته است و منابع ارزی هم بخاطر کاهش قیمت نفت کمتر شده، برای همین ما نباید انتظار آن شرایط را داشته باشیم.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 45137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *