۰
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
حواس رسانه ملی از همایش «بانوی انقلاب» پرت شد؟

مطهری: برخورد صدا و سیما کم توجهی به امام(ره) است

محمد هاشمی: مسئولین صدا و سیما باید پاسخگو باشند
علی مطهری با اشاره به رفتار صداوسیما در نحوه پوشش همایش بانوی انقلاب گفت: امیدوارم که مسئولان صدا و سیما در روش خود تجدید نظر کنند، مخصوصا که صحبت های مقامات رسمی کشور نباید سانسور شود و باید مردم از نظرات آنها مطلع شوند.
مطهری: برخورد صدا و سیما کم توجهی به امام(ره) است
شاید دیگر امروز برای برخی بینندگان صداوسیما، عادی شده باشد که دست اندرکاران این سازمان، آنتن تنها رسانه ملی کشور آن هم در پر مخاطب ترین ساعات روز را به بی ارزش‌ترین برنامه‌های قرعه کشی اختصاص دهد و آگهی‌های بازرگانی را به انحصار محصولات برندهای خارجی و یا حتی لوازم آرایشی در آورد، اما انتظار عموم مردم از رسانه‌شان چیز دیگری است، البته اگر بخواهد دانشگاه عمومی باشد.

جماران نوشت: ممکن است چنین سخنی مبالغه آمیز به نظر برسد، اما وقتی صداوسیما که در سال‌های اخیر خود نیز به آنتن فروشی برای فراهم کردن بودجه این سازمان اعتراف کرده، از بیان دغدغه‌های مردم به شدت کاسته و برنامه های سرگرمی صرف بی محتوی رایج شده، دیگر سکوت جایز نیست. اینکه همزمان با ایام ولادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)، صداوسیما در مورد بزرگترین همایش زنانِ کشور که با هدف الگوسازی از شخصیتی برجسته همچون همسر امام خمینی(س) برای بانوان این سرزمین برگزار شده است، سکوت می‌کند و همزمان با سالروز تولد رهبر کبیر انقلاب اسلامی کشورمان به حضور جمع کثیری از مردم و شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی در سالن اجلاس سران به منظور بزرگداشت خانم خدیجه ثقفی همسر گرانقدر امام(س) بی توجهی می‌کند نشانه چیست؟

در روز یکشنبه ۲۳ فروردین مراسم بزرگداشت بانو ثقفی همسر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، در حالی در سالن اجلاس سران و با حضور جمع کثیری از شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی همچون رئیس جمهور، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از اعضای کابینه و رییس دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد که صداوسیمای جمهوری اسلامی تمهیدی برای پخش زنده این مراسم از هیچ کدام از شبکه‌ها نیندیشید.

مگر در تقویم هجری قمری تاریخی مهم‌تر از تولد حضرت فاطمه زهرا(س) وجود دارد و آیا ممکن است صداوسیما فرصتی بهتر از این برای معرفی الگویی برای زنان پیدا کند؟ چشم پوشی صداوسیما از بزرگداشت بانوئی بزرگوار که در روزهای سخت تبعید تنها یار و یاور امام خمینی(س) بود و تشریح نقش او در پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مغفول مانده‌است، چه معنایی دارد؟ بانو خدیجه ثقفی شخصیتی بود که مقام معظم رهبری در کتاب «یاد و یادگار» به بیان خاطراتی از دیدارهای خود با وی پرداختند. در بخشی از همین کتاب است که معظم له به برخورداری امام از نعمت همسر همراه، فداکار، صبور، ایثارگر و مستحکم اشاره می‌کنند.

بدون تردید، شخصیت همسر امام خمینی(س) به عنوان فردی تأثیرگذار بر حضرت امام و یبت مکرم ایشان، نیاز به بازشناسی دارد و اینکه رسانه ملی تلاش‌های دوساله نهادها و وزارتخانه‌های مختلف برای برگزاری مراسمی کوچک آن‌هم سالها پس از پیروزی انقلاب برای معرفی بانو خدیجه ثقفی را نادیده می‌گیرد، جز این نیست که بی تفاوتی این رسانه نسبت به الگوهای ارزشمند زنان در فرهنگ ایرانی و اسلامی در غوغای تهاجم فرهنگی در دنیای امروز را نشان می دهد.

جایگاه رفیع بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی و بیت شریف ایشان امروز در نظر مردم ایران تا جایی است که همراهی و همدلی صداوسیما با این خانواده را مطالبه می‌کند. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که یک روز پیش از برگزاری مراسم بزرگداشت بانوی انقلاب، نامه یکی از مخاطبان سایت جماران منتشر شد که در آن نوشته بود: «همسر امام مى تواند نماد همدلى ملت ایران باشد. جا دارد صدا و سیما با پخش زنده این همایش مردم را در این همدلى شریک کند.»

امروز صداوسیمای جمهوری اسلامی با یک پرسش بزرگ مواجه است و آن اینکه به عنوان یک رسانه ملی چه کارویژه‌ها و اهدافی جز الگوسازی فرهنگی دارد که از بازشناسی یکی از مهم‌ترین الگوهای کشور برای زنان خودداری می‌کند؟ بانو خدیجه ثقفی به عنوان یار و همراه امام خمینی(س) می‌تواند در بحبوحه هجمه فرهنگی به ارزش‌های اسلامی، نمونه بسیار مناسبی برای الگوسازی فرهنگی در مورد زنان و دختران جامعه باشد، اما صداوسیما با خلف وعده در مورد پخش زنده تلویزیونی، نشان داد که فروش آنتن رسانه ی مردم به وارد کنندگان محصولات خارجی برایش اهمیت بیشتری نسبت به فرهنگ سازی دارد.

بدون شک مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)،به عنوان برگزار کننده این همایش در جلساتی که با حضور نماینده صداوسیما برگزار می‌شده، خواستار پخش زنده تلویزیونی این مراسم شده است. تشکر حمید انصاری به عنوان دبیر همایش بزرگداشت بانوی انقلاب از رسانه ملی نیز نشان می‌داد که همه برنامه‌ریزی‌ها برای پخش زنده تلویزیونی صورت گرفته است.

علی مطهری: برخورد صدا و سیما کم توجهی به امام(ره) تلقی می شود

علی مطهری با اشاره به رفتار صداوسیما در نحوه پوشش همایش بانوی انقلاب گفت: امیدوارم که مسئولان صدا و سیما در روش خود تجدید نظر کنند، مخصوصا که صحبت های مقامات رسمی کشور نباید سانسور شود و باید مردم از نظرات آنها مطلع شوند.

به گزارش انتخاب ؛ نماینده مردم تهران در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی درباره توجه نکردن و عدم پوشش مناسب همایش بزرگداشت بانوی انقلاب، همسر حضرت امام خمینی(س) از سوی سازمان صدا و سیما، اظهارکرد: سازمان صدا و سیما از پخش زنده این مراسم خودداری کرد و در بخش اخبار نیز به صورت کمرنگ به آن پرداخت.

وی با نادرست خواندن این روش گفت: سازمان صدا و سیما باید در رقابت‌های سیاسی بی‌طرف باشد و گرایش خاصی را در پخش یک مراسم و یا در بخش اخبار خود دخالت ندهد بلکه همه گرایش‌های سیاسی منطبق بر قانون اساسی را به یک چشم ببیند و اساسا بهتر است به همه اتفاقات با دید سیاسی نگاه نکند.

مطهری تصریح کرد: سازمان صدا و سیما باید حرف های منتقدان را نیز مطرح کند. در غیر صورت این سازمان رسانه ملی نخواهد بود بلکه یک رسانه خصوصی خواهد بود که مواضع خودش را منعکس می‌کند.

نماینده مردم تهران در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صدا و سیما باید ملتزم به آزادی بیان باشد، اظهار داشت: این مساله خواست قانون اساسی، به نفع کشور و خود سازمان صدا و سیما است چراکه اعتماد مردم به آنها جلب می‌شود و در نتیجه کمتر به سوی رسانه های خارجی می روند. اگر این سازمان انتقادات آقای هاشمی در آن همایش را قبول ندارد بهتر است به جای بایکوت کردن سخنان ایشان به این انتقادات پاسخ بدهد و قضاوت را به عهده مردم بگذارد.

وی افزود: امیدوارم که مسئولان صدا و سیما در روش خود تجدید نظر کنند، مخصوصا که صحبت های مقامات رسمی کشور نباید سانسور شود و باید مردم از نظرات آنها مطلع شوند.

نماینده مردم تهران در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت همایش بزرگداشت بانوی انقلاب گفت: برگزاری همایش بانوی انقلاب اقدام شایسته ای بود چرا که معمولا زحمات این گونه افراد نادیده گرفته می شود و دلیل آن این است که افرادی مانند خانم خدیجه ثقفی در پشت شخصیت های بزرگ پنهان هستند و زحمات و نقش غیر مستقیم آن ها در تحولات اجتماعی دیده نمی شود. این همایش ها سبب می شود که نقش آن ها دیده شود. پیشنهاد می کنم که نظیر این مراسم برای همسر شهید مطهری نیز برگزار شود.

مطهری در پایان سخنان خود درباره نوع برخورد صدا و سیما با همایش بزرگداشت بانوی انقلاب گفت: این برخورد می تواند نوعی کم توجهی به امام (ره) نیز تلقی شود. ان شاءالله که این رفتارشان را اصلاح خواهند کرد؛ با شناختی که از آقای سرافراز دارم این اصلاح را نزدیک می بینم.

حواس رسانه ملی از همایش «بانوی انقلاب» پرت شد؟/ مطهری: برخورد صدا و سیما کم توجهی به امام(ره) است/ محمد هاشمی: مسئولین صدا و سیما باید پاسخگو باشند

محمد هاشمی: مسئولین سازمان صدا و سیما باید پاسخگو باشند

رئیس اسبق صدا و سیما با بیان اینکه رئیس سازمان صدا و سیما باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: همایش مهمی بود و در خور توجه جدی رسانه ها از جمله صدا و سیما بوده است. علت قصور رسانه ها را نمی دانم. باید از مسئولین رسانه سوال کنید که به چه دلیل کوتاهی کردند.

محمد هاشمی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما درباره توجه نکردن و عدم پوشش مناسب همایش بزرگداشت «بانوی انقلاب»، همسر حضرت امام خمینی(س) از سوی سازمان صدا و سیما، اظهار کرد: این همایش حادثه مهمی تلقی می شود. شخصیت های برجسته ای نیز در مراسم شرکت کرده بودند. عنوان مراسم بانوی انقلاب یا تجلیل از بانوی انقلاب نام گذاری شده بود.

وی افزود: تمام این مسائل حکایت از این موضوع دارد که صدا و سیما و رسانه ها باید حداکثر سعی خودشان را برای پوشش و تبلیغ مناسب این مراسم انجام می دادند. اگر اقدامات لازم را انجام داده نشده است، علت این اتفاق را نمی دانم.

منبع: جماران
کد مطلب: 45248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *