۰
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۳۵
غضنفری:

بورس ارز یک بازار رسمى و شفاف براى تامین نیاز ارزى ایجاد می‌کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با راه‌اندازی بورس ارز یک بازار رسمى و شفاف براى تامین نیاز ارزى تولیدکنندگان و سایر متقاضیان ایجاد می‌شود.
مهدی غضنفری گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی که موضوع بورس ارز را مطرح کرد، نه برای ایجاد مکانی به منظور ارائه ارز از سوی همه باشد، بلکه جایی خواهد بود که قیمت ارز به صورت شفاف ارائه می‌شود. یعنی یک نوع رقابت برای عرضه شکل بگیرد که وقتی قیمت در آن بازار مشخص شد، همه آنهایی که ارز دارند، بتوانند آن را به فروش رسانند.

غضنفری گفت: با راه‌اندازی بورس ارز یک بازار رسمى و شفاف براى تامین نیازهاى ارزى تولیدکنندگان و سایر افرادی که به نوعی با ارز سر و کار دارند، ایجاد می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره لزوم ایجاد بورس ارز اظهار داشت: سوال اصلی که باعث شد برخی از همکاران ما در دولت سراغ بورس ارز بروند، این بود که چه مرجعی تشخیص می‌دهد، اگر ارز بازار آزاد که در دست مردم تبادل می شود، قیمتی پیدا کرد، آیا آن قیمت بازار آزاد است؟ یعنی آیا در تمام دنیا چند نفر دور هم جمع می‌شوند و یک عددی را برای ارز کشور در نظر می‌گیرند، یا این که در یک فضای شفافی این قیمت شکل می‌گیرد؟

وی افزود: در پاسخ به این سوال، وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوع بورس ارز را مطرح کرد، نه برای ایجاد مکانی به منظور ارائه ارز از سوی همه بلکه جایی باشد که قیمت ارز به صورت شفاف ارائه شود.

یعنی یک نوع رقابت برای عرضه ارز شکل گیرد که وقتی قیمت در آن بازار مشخص شد، همه آنهایی که ارز دارند، بتوانند آن را به فروش رسانند.

غضنفری تصریح کرد: نخستین مشخصه‌ای که همکاران ما به دنبال آن بودند، این که در حال حاضر شفافیت در بازار آزاد وجود ندارد، تا قیمتها مشخص شود و باید یک فضایی ایجاد کنیم، تا در آن فضا این قیمت شکل گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از مشخصه بعدی راه اندازی بورس ارز این است که همه آنهایی که ارز صادراتی دارند، ارز خود را در این فضا به صورت قانونی و به دور از معاملات پنهانی و با نظارت مراجع رسمی و قانونی ارائه دهند. حتی اگر دولت بخواهد به صادرکننده معافیت مالیاتی بدهد، روند این کار کاملا مشخص خواهد بود.

وی در ادامه به انتقاد برخی کارشناسان درباره راه‌اندازی بورس ارز اشاره کرد و گفت: البته برخی از کارشناسان دلایلی برای مخالفت دارند، از جمله این که ممکن است ارز سه نرخی شود، همه اعتماد نکنند، ارز خود را در این بورس را ارائه کنند، یا اینکه بانک مرکزی به چه میزان ارز خود را ارائه می کند؟ اما سوال اینجاست که اگر از طریق بورس ارز نخواهیم، قیمت را تعیین کنیم، چگونه باید این کار را به صورت شفاف و قابل دفاع انجام دهیم.

غضنفری تصریح کرد: در واقع هنوز راه حلی دیگری مطرح نشده است، اما به نظر می رسد ایجاد مرکز رسمی تر و قابل مدیریت در این برهه مناسبتر باشد تا مردم با خیال راحت معاملات خود را انجام دهند و مراحل انجام کار قابل پیگیری باشد همچنین روند تامین ارز هم برای بخش تولید ساده تر می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: الان چیزی که برای واحدهای تولیدی مهم است، این که یک بازاری باشد که بتوانند نیازهای ارزی خود را تامین کنند و به شرکتهایی که کالا و مواد اولیه می فروشند، قابل انتقال باشد، زیرا در سیستم تولیدی بیشتر سرعت عمل دسترسی، اعتماد و اطمینان مهم است و به نظر می‌رسد از طریق بورس ارز بتوان این اهداف را محقق کرد.
کد مطلب: 4525
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *