۰
پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۶

آیت الله لاریجانی: اگر این حرف ها ادامه یابد، خواهم گفت که این هجمه ها از کجا آب می خورد

رئیس قوه قضاییه هجمه‌های مستمر و پیوسته به دستگاه قضایی را به دلیل تلاش این قوه در دور نشدن از مسیر عدالت، برخورد با مفاسد اقتصادی و ایستادگی در برابر فشارها و رانت‌های سیاسی دانست.
آیت الله لاریجانی: اگر این حرف ها ادامه یابد، خواهم گفت که این هجمه ها از کجا آب می خورد
رئیس قوه قضاییه هجمه‌های مستمر و پیوسته به دستگاه قضایی را به دلیل تلاش این قوه در دور نشدن از مسیر عدالت، برخورد با مفاسد اقتصادی و ایستادگی در برابر فشارها و رانت‌های سیاسی دانست.

 آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک فرارسیدن ماه رجب و ابراز امیدواری نسبت به بهره‌مندی از مواهب و برکات این ماه با اشاره به اینکه هجمه‌ها علیه دستگاه قضایی در سالهای اخیر به صورت پیوسته وجود داشته و هرگاه دستگاه قضایی در مقابل مفاسد اقتصادی و فتنه‌گری‌ها در مسیر قانون و عدالت ایستادگی کرده حجم این فشارها و هجمه‌ها بیشتر شده است گفت: هجمه‌ها و فشارها از ناحیه ضد انقلاب و نیروهای خارج نشین دور از انتظار نیست اما توقع نمی ‌رودکسانی که خود در مسیر انقلاب بوده‌اند و برای انقلاب از جان و مال خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند سخنانی مطرح کنند که دست مایه ضد انقلاب شود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در دادگستری‌های سراسر کشور در مجموع حدود ۱۵میلیون پرونده در حال رسیدگی است و دیگر دستگاههای زیرمجموعه قوه قضاییه از جمله سازمان ثبت نیز خدمات میلیونی به مردم ارائه می‌کنند؛ بروز برخی اشتباهات و تخلفات در چنین حجم عظیمی از خدمت رسانی را طبیعی دانست و افزود: کدام دستگاه اجرایی است که می‌تواند ادعا کند از هر گونه خطا و اشتباهی مبراست؛ این طبیعی است که در هر مجموعه‌ای خطا و اشتباه رخ می دهد اما بزرگنمایی این اشکالات و سخن گفتن به گونه‌ای که القا شود گویی مبنای یک دستگاه بر ظلم و تخلف است، خبطی آشکار است.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «البته قوه قضاییه توجهی به این سخنان و نسبتهای خلاف ندارد» تاکید کرد: ایستادگی قوه قضاییه در برابر فشارها و رانت‌های سیاسی دلیل اصلی هجمه‌ علیه دستگاه قضایی است؛ البته اینجانب صلاح نمی بینم که در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت بگویم که چه چیزهایی در پشت صحنه این فشارهاست اما به هر حال صبر قوه قضاییه هم حدی دارد و اگر این حرفها و هجمه‌ها ادامه یابد چه بسا به مردم شریف ایران خواهیم گفت هجمه‌ها از کجا آب می‌خورد و چه نسبتهای صد درصد کذب و به چه دلیلی علیه قوه قضاییه گفته می‌شود و از چه رانت‌های سیاسی استفاده می‌کنند تا جلوی رسیدگی‌های قوه قضاییه را بگیرند.

رئیس قوه قضاییه با اعلام اینکه «شکایت داشتن از نحوه رسیدگی‌ها و یا تخلفات و اشتباهات احتمالی دستگاه قضایی هم ساز و کار قانونی و مشخصی دارد» گفت: دستگاه قضایی همواره بر کار قضات و کارکنان خود نظارت دارد و این نظارت‌ها و رسیدگی‌ها از طریق دادسرای انتظامی، دادگاه عالی انتظامی قضات، مرکز حفاظت و اطلاعات و بازرسی‌ها انجام می‌شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: پرونده‌های بسیاری به دادگستری می‌آید؛ رسیدگی می‌شود و در دادگاه تجدیدنظر، حکم قطعی می‌شود اما عده‌ای که گمان می‌کنند تافته جدا بافته‌ای هستند و رسیدگی قضایی و عدالت برای همه خوب است الا آنها، تلاش دارند در روند رسیدگی به پرونده‌ها مانع تراشی کنند و ما اعلام می‌کنیم که قوه قضاییه توجهی به اینگونه مانع تراشیها ندارد و در مسیر قانون و به هدف اجرای عدالت با قاطعیت و صلابت عمل می‌کند.

آملی لاریجانی ابراز امیدواری کرد: همه مسئولان مصالح نظام را در نظر بگیرند و در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت در جهت رفع مشکلات مردم گام بردارند.

اقتصاد مقاومتی نسخه رهایی از مشکلات اقتصاد

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به رفع مشکلات اقتصادی مردم با تکیه بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اتکا به توانمندی‌ها و استعدادهای داخلی گفت: در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت باید سیاستهای اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه عملی شود و قطعاً با همدلی و همزبانی و اتکا به استعدادها، فکرها و توانمندی‌های داخلی، مسائل و مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: اگر گمان می‌کنیم که مشکلات اقتصادی با از بین رفتن تحریم‌ها به یکباره حل می‌شود اشتباه است و این موضوع در سخنان برخی متخصصین اقتصادی نیز مطرح شده که اگر همین امروز هم تحریم‌ها برداشته شود مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود و چاره آن تکیه بر سرمایه‌های مردمی و مشارکت مردم در پویایی اقتصادی و در عین حال کاهش وابستگی اقتصادی به نفت است.

آملی لاریجانی با تقدیر از تلاش‌های دولت در حل مشکلات اقتصادی و با تاکید بر تلاش بیشتر در این زمینه از آمادگی دستگاه قضایی در حمایت از سرمایه‌گذاری‌های سالم اقتصادی خبر داد و اظهارکرد: آنچه از قوه قضاییه به لحاظ وظایف ذاتی‌اش در ذهنها شکل گرفته، مبارزه با مفاسد اقتصادی است اما با نگاهی دیگر دستگاه قضایی آماده حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشروع است و در این زمینه طرح‌هایی هم در دست بررسی است که امیدواریم در جلسات مشترک با مدیران عامل بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران و مسئولان اقتصادی دولت مطرح شود.

ارتش، مایه مباهات مردم و مسئولان

آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با تبریک فرارسیدن روز ارتش و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ارتش گفت: بحمدالله ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتشی مقتدر و مکتبی است که به همراه سایر نیروهای مسلح کشور، امنیت و آرامش را برای ملت ایران به ارمغان آورده است.

رئیس دستگاه قضا تفاوت اقتدار و توانمند‌ی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با برخی از دیگر کشورها را در دفاعی بودن نیروهای مسلح ایران دانست و افزود: برخلاف کشورهایی که تا قدرتی می‌یابند به کشورهای دیگر حمله می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران نظر به کشورهای دیگر ندارد و البته با آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی و اسلامی خود قلوب مسلمانان و مردم آزاده و مظلوم جهان را تسخیر کرده و نیاز به لشکرکشی ندارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه افزود: جمهوری اسلامی ایران نشان داده که همواره مدافع مظلومان است و از اقتدار نظامی خود هیچ گاه برای ارعاب کشورهای دیگر استفاده نکرده است.

آملی لاریجانی تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران مایه مباهات و افتخار مردم و مسئولان‌ است و قطعاً با اقتدار و توانمندی این ارتش مکتبی و سایر نیروهای مسلح دشمنان جرات‌کوچکترین تعرض به خاک کشور را نخواهند داشت.

ماه رجب ماه استجابت وعده‌های الهی است

رئیس قوه قضاییه در ابتدای سخنان خود با تبریک فرارسیدن ماه رجب و ابراز امیدواری نسبت به بهر‌ه‌مندی از مواهب و برکات این ماه و با اشاره به وعده الهی استجابت دعاها در این ماه شریف گفت: باید از هم اکنون خود را برای حضور قلبی و معنوی در این ماه عزیز آماده و غفلت‌ها و زنگارها را از خود دور کنیم تا بتوانیم از مواهب این ماه عزیز بهره‌مند شویم و البته هیچ موهبتی بالاتر از وصول به محضر حق تعالی نیست که در برخی روایات بدان اشاره شده است.

آملی لاریجانی با ابراز تأسف از دلمشغولی‌های دنیوی انسانها که موجب غفلت آنها از معنویات می‌شود ماههایی مانند ماه رجب را زمانهایی برای به خود آمدن و تلاش برای به خدا رسیدن توصیف کرد و با ذکر روایتی از پیامبر(ص) ماه رجب را «ماه رسیدن به غایت آمال مومنان و رشته و ریسمانی محکم در راه تقرب الهی» نامید.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: از پیامبر(ص) روایت است که فرموده‌اند؛ان الله تعالی نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی خداوند در آسمان هفتم ملکی را قرار داده است که اسم او داعی است، که البته به احتمال زیاد مقصود آسمانهای باطنی است نه آسمانهای هفتگانه بطلمیوسی. فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رجب یُنَادِی ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَی الصَّبَاحِ از سر شب تا صبح آن ملک ندا می‌دهد به همه که طُوبَی لِلذَّاکِرِینَ طُوبَی لِلطَّائِعِینَ خوشا به حال ذاکرانی که ذکر خدا می‌گویند، خوشا به حال منقادان آن ملک می‌گوید یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی خداوند می‌فرماید من همنشین کسی هستم که همنشین من باشد وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند وَ غَافِرُ مَنِ استَغْفَرَنِی من بخشنده گناهان کسی هستم که استغفار کند الشَّهْرُ شَهْرِی این ماه ماه من است وَ الْعَبْدُ عَبْدِی این بنده هم بنده من است وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی این رحمت هم رحمت من است فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ هر کس دعا کند و بخواند مرا در این ماه، اجابتش می‌کنم وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ هر کس از من تقاضایی بکند به او اعطا خواهم کرد وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ هر کس از من طلب هدایت کند هدایتش می‌کنم وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی من این ماه را رشته‌ای قرار دادم بین خودم و بندگانم فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ، هر کس به این رشته تمسک کند به من واصل می‌شود.

آملی لاریجانی تاکید کرد: اگر به غیر از ساحت مقدس الهی به ریسمان دیگری چنگ بزنیم و متوسل شویم در نهایت به خسران خواهیم رسید و امیدواریم بتوانیم در این ماه عزیز از طریق دعاها و مناجات‌های معنوی به کمال دست یابیم که البته مطابق وعده الهی چندان بعید و دور از دسترس نیست.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره فراهم کردن تمهیدات لازم برای اجرای قانون آیین دادرسی کیفری اخیرالتصویب ادامه یافت.
کد مطلب: 45259
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *