۰
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
بیش از 60 سد بزرگ کمتر از 40 درصد آب دارند

بحران آب شرب در 520 شهر کشور

در پایان نخستین دهه اردیبهشت ماه جاری، 61 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد از ظرفیت خود آب ذخیره کرده اند. در همین حال معاون وزیر کشور از بحران آب شرب در 520 شهر کشور خبرد اده است.
بحران آب شرب در 520 شهر کشور
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، هم اکنون ۴۲ سد کشور بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پرشدگی دارند که نام سدهای لتیان، البرز، دز، میجران، عباسپور و ارس در این میان دیده می شود.

براساس این گزارش، با نگاهی به وضعیت پرشدگی سدهای کشور، از مجموع ۱۵۹ سد بزرگ کشور، ۶۱ سد که ۴۲ درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را به خود اختصاص داده اند، در زمان حاضر کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود، آب دارند.

از سدهای مهم می توان به سدهای استقلال در هرمزگان، لار در استان تهران، ۱۵ خرداد در استان مرکزی، کرخه در خوزستان و سد دوستی در خراسان شمالی اشاره کرد.

براساس این گزارش، ۱۲ سد کشور نیز ۴۰ تا ۵۰ درصد پرشدگی دارند که از این سدها می توان به سدهای درودزن، زاینده رود، اکباتان، گاوشان و گلستان سه اشاره کرد.

همچنین میزان پرشدگی ۲۶ سد کشور بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است که در این فهرست می توان نام سدهای بارون، ستارخان، طالقان، ماملو و طرق مشاهده کرد.

در سطح پرشدگی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد نیز ۱۸ سد گزارش شده است که سدهای سفیدرود، شهیدرجایی، مهاباد، کرج و علویان در این دسته قرار دارند.

بحران آب شرب
در همین حال امروز معاون وزیر کشور از وضعیت بحرانی آب شرب در کشور خبر داد و گفت: «۵۲۰ شهر کشور با بحران کمبود آب آشامیدنی مواجه اند.»

اسماعیل نجار گفت: «بحران به حادثه آنی گفته می شود که جامعه ای را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که آن جامعه نتواند به زندگی خود ادامه دهد.»

معاون وزیر کشور حفظ فضای سبز را مقدم بر ارتقای آن دانست و گفت: «باید بکوشیم از پساب ها بنحو مطلوب استفاده و آن را مدیریت کنیم، این امر تلاش وزارت نیرو با کمک شهرداریها را برای تفکیک فضای سبز شهری و آب شرب می طلبد.»

او با بیان اینکه ما ظرفیت های کشور را شناخته ایم اما به آن عمل نمی کنیم، تاکید کرد: «ما هنوز نمی دانیم چه محصولی در این بحران کم آبی باید کاشته شود یا صنایع پتروشیمی و فولاد را که باید در کنار دریا احداث شود در مناطق خشک احداث می کنیم.»

روز گذشته نیز وزیر نیرو اعلام کرد برای مقابله با بحران آبی کشور وزارت نیرو به دنبال انتقال آب از سه کشور همسایه است.
کد مطلب: 45498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *