۰
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴

روشن بودن کولر تاکسی کرایه را گران می‌کند؟

کرایه تاکسی های تهران امسال در برخی خطوط تا 25 درصد افزایش یافت و البته مشکلاتی مانند پول خرد و اخیرا هم کرایه روشن بودن کولر باعث شده برخی کاربران در این باره مشکلاتی را مطرح کنند.
روشن بودن کولر تاکسی کرایه را گران می‌کند؟
برخی فکر می کنند سوار شدن به تاکسی های تهران، این روزها، گنج قارون می خواهد. مسیرهایی که به نظر طولانی نیستند، ولی کرایه ها به جیب مسافران فشار می آورد. در این بین، برخی مسافران تاکسی های شهری پایتخت به خبرآنلاین گفته اند تعدادی از رانندگان تاکسی، پول باقیمانده کرایه را به بهانه نداشتن پول خرد، پس نمی دهند. برخی هم می گویند راننده های تاکسی ای را دیده اند که به خاطر روشن بودن کولر، مطالبه "کرایه کولر" کرده اند.

تاکسی رانی: کرایه تاکسی های گردشی توافق است
خانم دبیری، معاون توسعه شهری سازمان تاکسیرانی تهران درباره مشکلات مسافران تاکسی با خبرآنلاین به گفتگو نشست که در ادامه می خوانید:

مردم از مشکلاتی مانند پس ندادن باقیمانده پول توسط برخی راننده ها به بهانه نداشتن پول خرد گلایه می کنند. تاکسی رانی در این باره چه کرده؟
این مشکلی است که از قبل هم وجود داشته، البته دو سالی است که از شدت قبل کم شده، علت آن هم این است که سازمان تاکسیرانی و شورای شهر در نرخ گذاری کرایه ها و کمبود پول خورد، به گونه ای نرخ گذاری کرده اند تا مشکل ایجاد نشود و قیمتها را رند کردند که پول خرد به اندازه ۲۵ یا ۵۰ تومان برای باقیمانده این کرایه ها لازم نباشد.

ولی مواردی هست که برخی راننده ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان باقیمانده کرایه را به بهانه نداشتن پول خرد، به مسافران پس نداده اند؟
بحث ما تا حالا سر باقیمانده ای به اندازه ۲۵ تومان و ۵۰ تومان یا حداکثر ۱۰۰ تومان بوده است. تا حالا به این برنخورده بودیم که رانند ۲۰۰ یا ۵۰۰ تومان باقیمانده را ندهد. ما چیزی در این مورد نشنیده ایم. خودمان هم مانند شهروندان سوار تاکسی می شویم. تا حالا نبوده که راننده بگوید من ۲۰۰ تومانی ندارم پس بدهم. برخی از شهروندان متاسفانه وقتی دستشان را در خیابان تکان می دهند یا وقتی سوار خودرویی که جلوی پایشان ترمز کرده می شوند، و وقتی طرف می گوید مسافرکشم، فکر می کنند این تاکسی است.



خودروهایی که غیر از رنگ رسمی تاکسی ها یعنی نارنجی، زرد و سبز باشند، تاکسی محسوب نمی شوند. بعضا شهروندان مراجعه می کنند و شکایت دارند که تاکسی این کار را کرده و بعد می بینیم این خودروی شخصی است و ارتباطی با تاکسی و تاکسی رانی ندارد. نباید شهروندان سوار این خودرو شود چون نظارت پذیر نیستند.

اتفاقا تاکسی های رسمی در مسیرهایی که سوار می شویم، مثلا تاکسی های گردشی موارد زیادی بوده که اضافه پول کرایه را برنمی گردانند؟
در تاکسی های گردشی، مانند تاکسی آژانس است و معمولا کرایه را رند (سرراست) می گیرند. یک چیزی می گیرند که پول خرد اضافه کرایه نخواهد. چون مسافر بین یک مسیر سوار می شود و آخر خط هم پیاده نمی شود، نرخ قابل قیمت گذاری نیست. این نرخ کرایه توافقی است و اگر مسافر از چیزی که راننده گرفته ناراضی باشد می تواند مراجعه کند و شکایت کند تا بررسی شود که آیا چه کسی درست می گوید. معمولا بین خود مسافر و راننده رضایت درباره کرایه وجود دارد.ولی در تاکسی های خطی که کرایه خط مشخص است، تاکسی ها دقیقا همه اضافه کرایه را برمی گردانند. عموما مسافربرهای شخصی هستند که شهروندان سوار می شوند و فکر می کنند تاکسی است و نظارتی روی آن نمی شود.

شما می گویید کرایه ها توافقی است، ولی برچسب کرایه روی شیشه تاکسی های گردشی هم هست و البته برخی نیز تاکسیمتر دارند و وقتی می پرسیم چرا این دستگاه خاموش است، می گوید فقط این را نصب کرده اند و کار نمی کند. تکلیف مسافران چیست؟
تعدادی تاکسی هایی هستند که نصب و کارکردن تاکسی متر روی آنها اجباری است، این دستگاه یک سری زیرساختهای سخت افزاری نیاز دارد، و البته در همه تاکسی ها نصب نشده. برخی از تاکسی ها، مانند تاکسی های فرودگاه، موظف هستند و باید تاکسی متر داشته باشند و اگر تاکسی مترشان خراب باشد، اینها نمره منفی می گیرند و از رده خارج محسوب می شوند و نمی توانند مسافربری کنند. الان این تاکسی ها در فرودگاه ها مستقر هستند و به صورت پایلوت هم در ۱۰۰ تاکسی این دستگاه را در میدان های اصلی شهر مانند صادقیه به کار گرفته ایم تا نقاط ضعف را دربیاوریم. هنوز کامل اجرا نشده است چون سخت افزار آن مهیا نیست.

مسافران درباره اضافه کرایه ای که برخی تاکسی ها به خاطر روشن بودن کولر می گیرند، چه کنند؟
بر اساس آیین نامه ای که سازمان تاکسی رانی به تازگی آن را به روز و منتشر کرده، در فصل زمستان باید بخاری و در تابستان، کولر تاکسی روشن باشد. این هم موظفی و بایدی است و عدم رعایت آن، باعث می شود راننده نمره منفی بگیرند و اگر درست کار نکند، - عموما بهانه می گیرند و می گویند کولر خراب است- اگر خراب باشد، برایشان امتیاز منفی است و اینها تاثیر دارد در رده بندی و امتیازبندی های تاکسی ها و تسهیلاتی که به آنها داده می شود. دریافت این وجه نیز غیرقانونی است و درباره پرداخت وجه اضافه، شهروندان باید پلاک تاکسی را یادداشت کنند و به ۱۸۸۸ اطلاع رسانی کنند.

اتحادیه تاکسی رانان کشور: دریافت هر کرایه اضافه ای غیرقانونی است
خانم مرادی مدیر طرح و برنامه اتحادیه تاکسی رانان کشور هم درباره دریافت اضافه کرایه به عنوان کرایه کولر به خبرآنلاین گفت: دریافت کرایه اضافه و مازاد، به هر صورت خلاف قانون است. چون در مصوبه شورای شهر برای نرخ کرایه تاکسی ها، تمام موارد دیده شده. سازمانهای تاکسیرانی، واحد بازرسی دارند و اگر موردی به آنها منعکس شود، برخورد می شود.

او در این باره گفت: البته این مشکل را هم به ما ارجاع می دهند. چون به فصل گرما ورود می کنیم برخی از کارهای مطالعاتی برای تعیین نرخ کرایه تاکسی انجام داده ایم که به صورت دستورالعمل در اختیار سازمان های تاکسیرانی شهرها قرار داده شود که نه حق راننده تاکسی در بحث اضافه سوختی که کولر مصرف می کند، از بین برود و نه حق مسافران پایمال شود. کرایه ها مشخص است ولی با توجه به بحث اضافه مصرف سوخت، این شیوه نامه را به روز می کنیم تا به صورت توصیه ای در اختیار سازمانهای تاکسی رانی شهرهای کشور قرار دهیم.
کد مطلب: 45590
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *