۰
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۸

مذاکرات ایران و آمریکا پایان یافت

مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از حدود 5 ساعت در ژنو پایان یافت و قرار شد تا معاونان و کارشناسان هیات‌های مذاکره کننده پنج‌شنبه هفته جاری گفت‌وگوها را در وین از سر بگیرند.
مذاکرات ایران و آمریکا پایان یافت
محمدجواد ظریف و جان کری پیش از ظهر امروز (شنبه) در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در ژنو با یکدیگر دیدار کردند. در این مذاکره که دو دور در ژنو انجام شد، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشتند.

در دور ششم که از پنج شنبه در وین انجام می شود، تیم های کارشناسی هم به ریاست حمید بعیدی نژاد و استفان کلمنت بر روی ضمائم متن توافق جامع کار خواهند کرد.

عراقچی: اختلافات همچنان باقی است
سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پس از مذاکرات هیات های ایران و آمریکا گفت که اختلافات بر سر متن توافق جامع همچنان باقی ا ست.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای شنبه شب پس از پایان مذاکرات ژنو به ریاست محمد جواد ظریف و جان کری گفت: در این نشست در حضور وزرای خارجه ایران و امریکا یک بار دیگر به طور کامل همه موضوعات مرور شد با این شرایط همچنان اختلافات و تفاوت ها باقی است.

عراقچی افزود: قرارشد دور بعدی مذاکرات پنج شنبه این هفته با حضور معاونان و کارشناسان پنج بعلاوه یک با ایران در وین ادامه یابد.

تیم مذاکره کننده ایران نیز پس از پایان این مذاکرات ژنو را به مقصد کشورمان ترک خواهد کرد.

این درحالی است که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز شنبه در ژنو گفته بود: در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ طی هفته های اخیر در وین برای تدوین پیش نویس توافق سیاسی همچنین سه ضمیمه فنی، پیشرفت اساسی به دست آمده است.

این دیپلمات آمریکایی در جمع خبرنگاران با تاکید بر مناسب بودن روند جاری گفت و گو ها برای رسیدن به توافق تا ۳۰ ژوئن یادآور شد که برنامه کاری جان کری وزیر خارجه آمریکا در ماه ژوئن به منظور تمرکز بیشتر وی بر موضوع مذاکرات هسته ای، تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از تصمیم های باقیمانده سیاسی است، به همین دلیل کری باید بیشتر در مذاکرات حضور داشته باشد و ممکن است از این پس،نشست های بیشتری در وین برگزار شود.

این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که گفت‌وگوها برای نگارش پیش‌نویس توافق با توجه به برخی اختلاف نظرها روند کار را با کندی مواجه کرده است. تاکنون ۵ دور مذاکره با هدف نگارش متن توافق جامع در وین و نیویورک صورت گرفته است اما همچنان اختلاف نظرها به ویژه بر سر چگونگی لغو تحریم‌ها همزمان با اجرای توافق و نیز چگونگی بازرسی ها بر برنامه هسته‌ای ایران محل اختلاف نظر عمده میان دو طرف است.
کد مطلب: 45718
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *