۰
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
اسحاق جهانگیری:

آنها که ما را در هنگام ورود به میدان تشویق می کردند سکوت کرده اند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه طی سخنانی در همایش فرمانداران سراسر کشور، با بیان اینکه یارانه‌ها کشور را گرفتار کرده است، گفت: به ما می‌گویند یارانه پولدارها را حذف کنید؛ ما از کجا پولدارها را بشناسیم؟
آنها که ما را در هنگام ورود به میدان تشویق می کردند سکوت کرده اند
جهانگیری گفت: یارانه‌ها کشور را گرفتار کرده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه طی سخنانی در همایش فرمانداران سراسر کشور، با بیان اینکه یارانه‌ها کشور را گرفتار کرده است، گفت: به ما می‌گویند یارانه پولدارها را حذف کنید؛ ما از کجا پولدارها را بشناسیم؟

وی افزود: پول بانک‌ها را گرفته‌اند و برده‌اند و گردن‌کلفتی می‌کنند و پس نمی‌دهند.

وی در ادامه افزود: عده‌ای در گذشته به مردم پول دادند و حالا که ما می‌خواهیم یارانه پولدارها را حذف کنید، بدهکار می‌شویم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به این‌که ما دو بار در امسال قیمت‌ها را افزایش داده‌ایم و تصمیم های سخت گرفته‌ایم، اظهار کرد: با افزایش قیمت‌های جدید سوخت کل درآمدهای دولت ۳۴ هزار میلیارد تومان می‌شود. دولت از آغاز کار خود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه داده است. ما اکنون با این افزایش قیمت همچنان کسری داریم و مجبوریم از پروژه‌های عمرانی کم کنیم و به مردم یارانه دهیم. ما حتی در این شرایط ۴۸۰۰ میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده‌ایم که با رضایت مردم مواجه شدیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت ما در بخش یارانه مشکل داریم و باید ۴۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم. حتی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز، برای تأمین هزینه‌ها دچار مشکل هستیم. در این راستا همه باید به دولت کمک کنند اما در سختی‌ها هیچ کس به دولت کمک نمی‌کند. آنها که ما را تشویق می‌کردند وقتی که ما وارد میدان شدیم سکوت کردند. این درحالیست که آنها هم که با ما مخالف هستند با رسانه‌های خود ما را آزار می‌دهند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که مردم به دنبال اصلاح امور هستند، گفت: ما مکلفیم به خواسته های مردم عمل کنیم. مردم باید اکنون تغییر را احساس کنند و ما باید از امید مردم پاسداری کنیم. مهمترین وظیفه دولت نیز بازسازی سرمایه اجتماعی کشور است. ما موظفیم اعتماد عمومی را در جامعه تحکیم کرده و اعتماد مردم به کارآمدی نظام را حفظ کنیم. شهروندان باید احساس کنند به دولتی اعتماد دارند که از حقوق اساسی آنها حمایت می‌کند. رویکرد دولت هم بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقویت حس دولت‌داری است.

وی با بیان اینکه مردم باید باور کنند که صاحب دولت هستند، اظهار کرد: تضعیف این باور موجب خودسری و خودرأیی شده و امور اجرایی را مختل می‌کند. دولت ضعیف، نظام و سایر قوا را ضعیف می‌کند. بزرگترین سرمایه نظام حمایت مردم است. بنابراین مردم باید احساس کنند که در اداره امور کشور نقش دارند. فرمانداران می‌توانند زمینه‌ساز جذب مشارکت مردم باشند زیرا انتخابات هرچه پرشورتر باشد، هم نظام تقویت می‌شود،‌هم دشمنان مأیوس می‌شوند و هم مدیران دولتی از پشتیبانی مردم برخوردار خواهند شد. انتخابات قانونی، شفاف و رقابتی زمینه‌ساز جذب مشارکت مردمی است.

جهانگیری تأکید کرد: ما اصرار داریم تمام مراحل انتخابات در چارچوب قانون اجرا شود. فرمانداران مسئولان قدرتمندی هستند. ما گاهی می‌شنویم یک نهاد در یک شهرستان برخورد بدی با فرماندار کرده است، این اقدام توجیه پذیر نیست. همه مکلف هستند با فرمانداران هماهنگ باشند. فرماندار باید با اقتدار، قدرت دولت را در شهرستان اجرا کند. هیچ نهاد اداری و حاکمیتی حق ندارد در انتخابات دخالت کند. گاهی برخی سعی می‌کنند خبرهای دروغ را در رسانه‌های خود بپردازند و دولت را منفعل کنند. اما آنها نمی‌توانند با این اخبار ما را بترسانند. دولت به دنبال برگزاری انتخاباتی قانونمند است و به این جمله رهبری که رأی مردم حق‌الناس است توجه جدی می‌کند. باید با برگزاری انتخابات مجلسی قوی شکل گیرد تا کشور از مشکلات خود عبور کند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: نقد مذاکرات هسته‌ای حق صاحب‌نظران است. رئیس جمهور بر مسائل هسته‌ای اشراف کاملی دارد و حتی قبل از شروع مسئولیت خود برای برنامه هسته‌ای وقت گذاشته است. وی از همفکری روسای سایر قوا و افراد صاحب‌نظر در مسائل هسته‌ای و بین‌المللی نیز استفاده کرده و قوی‌ترین تیم مذاکره کننده را انتخاب کرده است. این تیم در سطح بین‌المللی جزء قوی‌ترین تیم‌هاست. کسی گمان نمی‌کرد که ما در مذاکرات دستاوردهای خوبی داشته باشیم اما ما با نهایت عزت از تمام خطوط قرمزی که رهبری مشخص کرده‌اند حفاظت کرده‌ایم. رئیس جمهور به صورت مرتب مسائل مذاکرات را به رهبری گزارش داده و از راهنمایی‌های ایشان استفاده می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که مشکلات اقتصادی نتیجه سوءمدیریت‌ها و همچنین تحریم‌هاست، خاطرنشان کرد: تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود. ما به آینده مذاکرات خوش‌بینیم و امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد. ما برای مدیریت کشور در شرایط لغو تحریم‌ها برنامه داریم. اکنون شرکت‌های خارجی صف کشیده‌اند تا به ایران ورود پیدا کنند. اما ما نباید اجازه دهیم بازار ایران در اختیار شرکت‌های خارجی قرار بگیرد و تولیدکننده داخلی مجبور شود کالاهای خارجی را وارد کند. ما باید به دنبال تولید مشترک در ایران باشیم. این دروغ است که گفته می‌شود چشم دولت به خارج است. ما حتی برای شرایط تشدید تحریم‌ها برنامه داریم.
کد مطلب: 45727
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *