۰
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۰
نگاهی اقتصادی به برگزاری لیگ قهرمانان اروپا؛

آلمان برنده لیگ قهرمانان اروپا

فصل دیگری از لیگ قهرمانان اروپا امروز در حالی به پایان رسید که در فینال این بازی‌ها، تیم پر مهره بارسلونا توانست رقیب سر سخت خود یوونتوس ایتالیا را با نتیجه 3 بر 1 شکست دهد. نگاهی کوتاه بر برخی از آثار اقتصادی این لیگ پرطرفدار در قاره سبز، حجم فعالیت‌های اقتصادی که هر ساله در نتیجه این بازی‌ها ایجاد می‌شود را مشخص خواهد نمود
آلمان برنده لیگ قهرمانان اروپا
نتایج این بررسی که در سایت «کانون اخبار گردشگری» (Focus on Travel News) با همکاری موتور جستجوی GoEuro.com و سایت Onefootball به انجام رسیده، نشان می‌دهد که شهرهایی که تیمشان در این لیگ حضور داشته از عواید ناشی از میزبانی و حضور گردشگران ورزشی، سود‌های قابل توجهی به دست آورده‌اند. این درآمد‌ها که منجر به رشد اقتصادی شهرهای مذکور نیز شده به اندازه‌ای بالا بوده که تنها با درآمد صنایع بزرگ قابل مقایسه بوده است. نگاهی بر این اعداد و ارقام مشخص می‌کند که چرا دولت‌ها همواره به دنبال توسعه زیرساخت‌های ورزش حرفه‌ای بوده و از طرق قانونی و غیرقانونی سعی در میزبانی فعالیت‌های مختلف ورزشی و به ویژه فوتبال داشته‌اند.

البته این گزارش تنها هزینه‌های مسافرت و اقامت را مد نظر قرار داده و سایر موارد مرتبط مانند هزینه بلیط، حق پخش بازی‌ها، تبلیغات و غیره را در محاسبات وارد نکرده است. هزینه متوسط برای هر توریست که برای مشاهده بازی تیم محبوب خود به شهر دیگری مسافرت می‌کند شامل هزینه‌های مربوط به مسافرت‌های درون‌شهری، اقامت، خوراک و نوشیدنی، سوغاتی و سایر هزینه‌ها در نظر گرفته شده است.

بر اساس اطلاعات دو منبع مذکور، طرفداران فوتبال برای مشاهده ۲۱۵ مسابقه فوتبال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بیش از ۷۷۸ هزار مسافرت انجام داده اند. استفاده از قطار، مهمترین وسیله برای جابجایی این طرفداران متعصب بوده است.

برلین بنده لیگ قهرمانان اروپا

صعود تیم و صعود درآمد شهر!

بر اساس تخمین‌ صورت گرفته، برگزاری مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا بیش از ۲۳۷ میلیون یورو به اقتصاد کشورهای این قاره سبز فایده اقتصادی داشته است.

حضور تیم‌های فوتبال در مراحل بالاتر لیگ قهرمانان اروپا، به همان اندازه که جایگاه تیم‌های مذکور در رده‌بندی یوفا را بهبود بخشیده و بر ارزش سهام باشگاه‌ها تاثیر داشته، بر درآمدی که شهرهای میزبان نیز به دست آورده‌اند، تاثیر گذار بوده است. به عنوان مثال، حضور یک تیم فوتبال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، بیش از ۲.۸ میلیون یورو درآمد بالقوه برای شهر آن تیم درآمد به همراه داشته است. این رقم، برای حضور یک تیم فوتبال در مرحله یک چهارم نهایی بیش از ۴.۶ میلیون یورو و برای نیمه نهایی ۵.۶ میلیون یورو تخمین زده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که چهار شهر بارسلون، مونیخ، تورین و مادرید که تیمشان در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان حضور داشته‌اند، بیش از ۵.۶ میلیون یورو درآمد به دست آورده‌اند. این درآمد در نتیجة حضور طرفداران تیم‌های رقیبی بوده که برای مشاهده بازی‌ فوتبال به این شهرها سفر کرده‌اند.

برلین بنده لیگ قهرمانان اروپا

مادریدی‌های بدشانس!

بر خلاف سال گذشته که مادریدی‌ها دو تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپا داشتند، امسال هر دو نماینده این شهر در مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی از دور رقابت‌ها حذف شدند. اما این موضوع تنها بدشانسی و شکست برای پایتخت اسپانیا نبود. با توجه به اینکه تیم‌های رئال مادریک و اتلتیکو مادرید به عنوان دو تیم همشهری در مرحله یک چهارم نهایی با همدیگر روبرو شدند، شهر مادرید در حدود ۱.۸ میلیون یورو درآمد بالقوه ناشی از مسافرت طرفداران تیم‌های دیگر را از دست داد. این درآمد هنگفت که تنها در عرض چند روز در یک شهر خلق می‌شود، به شدت بر اقتصاد گردشگری این شهر گران تمام شد.

مونیخ؛ در صدر شهرهای منتفع از لیگ قهرمانان

آمار درآمد‌های مسافرتی و گردشگری شهرهای فوتبالی اروپا نشان می‌دهد که شهر مونیخ به عنوان میزبان بازی‌های تیم بایرن، بیش از ۹۳۹ هزار یورو تنها در مرحله یک چهارم نهایی درآمد ایجاد شده است. شهر تورین نیز با ایجاد درآمدی معادل ۸۵۲ هزار یورو در جایگاه دوم و شهر موناکو در فرانسه با ۸۲۸ هزار یورو در مقام سوم قرار داشته اند. در نمودار زیر ترکیب درآمد‌های ایجاد شده توسط هواداران فوتبال در شهرهای مختلف اروپا مشاهده می‌شود.

برلین بنده لیگ قهرمانان اروپا

انگلستان: بازنده در چمن و اقتصاد!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهرهای منچستر و لندن در انگلستان در صورت راهیابی تیم‌های منچستریونایتد و یا چلسی به جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان، می‌توانستند از درآمدی بالغ بر ۱.۸ میلیون یورو بهره‌مند شوند. اما شکست تیم‌های انگلیسی مقابل حریفان اسپانیایی و فرانسوی، علاوه بر ناکام گذاشتن این تیم‌ها در چشیدن طعم قهرمانی، اقتصاد این شهرها را نیز از چشیدن طعم صد‌ها هزار یورو، بی بهره‌ گذارد.

آلمان؛ برنده اقتصادی لیگ قهرمانان ۱۵-۲۰۱۴

هرچند بارسای کاتالان‌ها توانست بایرن پرمدعا را از رسیدن به فینال بازدارد، اما آلمان در فینال بدون نماینده نماینده نبود. در کنار منافع سرشار اقتصادی که شهر مونیخ، در نتیجه حضور این تیم در جمع چهار تیم برتر قاره سبز به دست آورد، آلمان از میزبانی فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا نیز سود سرشاری کسب نمود.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته، برگزاری فینال این لیگ جذاب در شهر برلین آلمان، بیش از ۳۶ میلیون یورو برای اقتصاد این شهر فایده اقتصادی به همراه خواهد داشت.

حضور طرفداران فوتبال از سراسر جهان، ۸.۹ میلیون یورو درآمد اقامتی، ۲.۹ میلیون یورو درآمد برای مسافرت‌های درون‌شهری، ۲.۴ میلیون یورو برای خوراک و نوشیدنی و ۲.۶ میلیون یورو برای سوغاتی‌ها و سایر هزینه‌ها، به این شهر سرازیر خواهد کرد.

در کنار این موارد، پیش‌بینی شده بود که افراد مختلف برای حضور در فینال لیگ قهرمانان، بیش از ۲۱ میلیون یورو هزینه بابت حمل‌و‌نقل و مسافرت به شهر برلین پرداخت نمایند. بنابراین آلمان و پایتخت این کشور را باید قهرمان اقتصادی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۵ دانست.
کد مطلب: 45796
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *