۰
سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱

آرزوهای اردوغان بر باد رفت

رهبران، اعضاء و هواداران احزاب مخالف ترکیه به علت عملکرد خوب خود و عملکرد ضعیف حزب حاکم در انتخابات اخیر پارلمانی این کشور، جشن گرفتند.
آرزوهای اردوغان بر باد رفت
ای پی گزارش داد: شمار تقریباً تمامی آراء انتخابات ترکیه حاکی از آن است که حزب حاکم عدالت و توسعه اکثریت مطلق خود را در پارلمان ترکیه از دست داده است.

این ضربه‌ای قابل توجه به اهداف بلندپروازانه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، برای ایجاد تغییراتی در قانون اساسی ترکیه به منظور افزایش قدرت‌های ریاست جمهوری این کشور، خواهد زد.

نتایج به دست آمده از شمارش بیش از نود و نه درصد از آراء انتخابات ترکیه، حاکی از آن است که حزب عدالت و توسعه با کسب چهل ممیز هشت دهم درصد آراء، ۲۵۸ کرسی در مجلس ترکیه به دست آورده که بدان معنا است که اکثریتِ سابق خود را در مجلس ۵۵۰ نفری ترکیه از دست داده است.

رهبران احزاب عمده مخالف دولت ترکیه روز گذشته در آنکار، ناتوانی حزب حاکم از نگهداشتن اکثریت کرسی های پارلمانی‌اش را یک پیروزیِ مهم برای مخالفان سیاست‌های دولت این کشور برشمردند.

به عنوان مثال، کمال قلیچداراغلو، رهبر حزب جمهوریت خلق ترکیه، گفت: مردم ترکیه با استفاده از ابزار دمکراسی، به دوران سختگیرانهِ این کشور خاتمه دادند. اعضا و هوادران حزب جمهوریت خلق ترکیه نیز در آنکار جشن گرفتند، زیرا براساس شمارش اولیه‌ی اکثریت قریب به اتفاق آراءِ این انتخابات، حزب جمهوریت خلق ترکیه ۲۵ درصد از آراء را به خود اختصاص داده است.

همچنین حزب حرکت ملی، که یکی از احزاب ملی گرای ترکیه است، نزدیک به ۱۷ درصد از آراء را کسب کرده است.

شبکه تلویزیونی ای پی تی ان افزود: شاید بزرگترین شکست برای حزب حاکم ترکیه در این انتخابات این موضوع بوده باشد که حزب اصلی کردهای ترکیه حدود ۱۲ درصد از آراء را به دست آورده است که با فاصلهِ قابل توجهی بیشتر از حداقلِ ۱۰ درصدی است که هر یک از احزاب ترکیه به آن برای و ورود به مجلس ترکیه و داشتن کرسی در آن نیاز دارند.
کد مطلب: 45822
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *