۰
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۴۱
معاون وزیر علوم خبر داد:

آموزش ‌ایران‌شناسی در تمام کشورها ‌با اعزام اساتید فرهیخته ‌‌ادبیات فارسی‌

معاون وزیر و رئیس همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم از ایجاد بستری برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای اسلامی خبر داد.
 ارسلان قربانی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی در گیلان اظهار کرد: این همایش به عنوان نخستین مجمع عمومی شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی با هدف تصویب اساسنامه شبکه با حضور نمایندگانی از کشورهای پاکستان، ترکیه، تونس، تانزانیا، مالزی، نیجریه، سوریه و سنگال تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه عضویت حداقل پنج کشور در این شبکه جزو برنامه‌های این مجمع بوده است، افزود: تاکنون ۹ کشور در این مجمع عضو شده‌اند.

معاون وزیر علوم، به رسمیت شناختن پارک‌های علم و فناوری موجود در ایران با توجه به تاسیس دبیرخانه این مجمع در گیلان را مهم‌ترین موضوع قابل بررسی در مجمع عمومی خواند و خاطرنشان کرد: با تاسیس این شبکه منطقه‌ای و بین‌المللی در منطقه جهان اسلام وضعیت علمی ایران در آینده ترقی می‌کند.

وی با بیان اینکه برای استمرار و پایداری این شبکه نیازمند کمک مسئولان و دولت هستیم، اذعان کرد: نهادینه کردن این شبکه به عنوان یک نهاد غیر دولتی منطقه‌ای مانند نهاد یونسکو و دیگر نهادها در جهان است.

قربانی اضافه کرد: همزمان با تاسیس این شبکه، دو شبکه دیگر وابسته به کامستک نیز تاسیس شده‌اند که هدف ما عضویت ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی او‌آی‌سی در این شبکه به ویژه سفارتخانه‌ها و رایزن‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه ایران با تمام کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی همکاری علمی دارد، افزود: اولویت برنامه‌های مجمع عمومی رسیدگی به برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰ ساله، برنامه پنجم توسعه و دیگر اولویت‌های وزارتخانه در این راستا بوده است.

این مسئول گسترش فناوری به منظور کسب درآمد برای کشورهای اسلامی را از مهم‌ترین اهداف مجمع مذکور خواند و تصریح کرد: اعزام اساتید زبان و ادبیات فارسی به تمام کشورهای اسلامی به منظور ایجاد بستری مناسب برای گسترش زبان و ادبیات، فرهنگ و تمدن اسلامی و ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در چارچوب یک کار علمی از دیگر برنامه‌های علمی وزارت علوم است.

معاون وزیر علوم، گسترش زبان فارسی را بستری برای گفتمان فرهنگی و تمدن پیشین ایران با دیگر کشورهای اسلامی خواند و یادآور شد: ایران دارای پیشینه تاریخی و تمدنی کهن و قدیمی است.

وی آموزش مبانی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را از طریق تربیت و اعزام اساتید فرهیخته و برجسته زبان و ادبیات فارسی به خارج از کشور اعلام کرد و گفت: اکنون ایران در تمام قاره‌های دنیا نظیر اروپای شمالی، شرقی و غربی، سراسر خاورمیانه و دیگر نقاط استاد زبان و ادبیات فارسی اعزام کرده است.

قربانی با اشاره به اینکه از دانشگاه گیلان نیز یک استاد به کشور بوسنی اعزام شده است، متذکر شد: اکنون ۳۰ استاد در کرسی‌های آموزش ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در سراسر دنیا مشغول آموزش هستند که ۴۰ تقاضای دیگر نیز از دیگر نقاط دنیا ایران در این راستا صورت گرفته است.

وی به تاسیس کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های اسلواکی و ایران‌شناسی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در ترکیه نیز یک استاد مشغول آموزش است.

معاون وزیر علوم به طرح تربیت ۲۰۰ نفر از استاد مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ایران برای اعزام به خارج از کشور اشاره کرد و یادآور شد: این مباحث در کمیسیون فرهنگی دولت در حال پیگیری است.

وی تاسیس کرسی‌های مطالعاتی برای دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را از دیگر برنامه‌های در حال اجرای وزارت علوم عنوان کرد.
کد مطلب: 4647
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *