; ?>; ?> ژاپن و کره شمالي مذاکرات خود را از سر مي گيرند - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۲

ژاپن و کره شمالي مذاکرات خود را از سر مي گيرند

ژاپن و کره شمالی قرار است روز چهارشنبه در پکن پس از چهار سال نخستین مذاکرات خود را برگزار کنند. این مذاکرات در شرایطی برگزار می شود که مسائل حساس همچنان مانع از عادی سازی روابط بین دو کشور است.
سفارت ژاپن در چین اعلام کرد نخستین گفتگوها به آماده سازی دستور کار مذاکرات آینده اختصاص خواهد داشت. یک مسئول بلند پایه سرپرستی هیئت ژاپنی را در این مذاکرات بر عهده خواهد داشت.
مدت این مذاکرات دست‌کم یک روز خواهد بود.
اسامو فوجیمورا سخنگوی دولت ژاپن اواسط ماه اوت اعلام کرد: مسائل حل نشده زیادی بین ژاپن و کره شمالی وجود دارد و ما تصمیم گرفتیم مذاکرات بین دولتی برگزار کنیم .
وی خاطر نشان کرد:ما روی فراموش کردن گذشته تأسف بار بین دو کشور و از سرگیری روابط عادی کار می کنیم .
وی افزود توکیو به سئول و واشنگتن را از این ابتکار مطلع کرده است.
به نظر می رسد تماس بین ژاپن و کره شمالی پس از نشست صلیب سرخ دو کشور برقرار شده است. صلیب سرخ دو کشور در این نشست درباره بازگرداندن بقایای اجساد سربازان ژاپنی کشته شده در شمال شبه جزیره کره در پایان جنگ جهانی دوم توافق کردند.
این دیدار می تواند نشانه ای از گرم شدن بسیار اندک روابط این دو کشور باشد که روابط دیپلماتیک ندارند و مناسباتشان اغلب متشنج و حتی خصمانه است.
آخرین دیدار بین نمایندگان دولتی ژاپن و کره شمالی به سال دو هزار و هشت برمی گردد. توکیو آن زمان اعلام کرد پیونگ یانگ موافقت کرده است در باره سرنوشت ژاپنی ها ربوده شده در کره شمالی در سال هزار و نهصد و هفتاد و هزار و نهصد و هشتاد به منظور آموزش زبان و فرهنگ ژاپنی به جاسوسان کره شمالی تحقیق کند.
این مسئله یکی از موانع اصلی عادی سازی روابط دو جانبه بین ژاپن و کره شمالی است که اشغال کره توسط ژاپن بین سال های هزار و نهصد و ده تا هزار و نهصد و چهل و پنج به آن دامن می زند.
کد مطلب: 4702
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *