۱
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
مهمترین اظهارات ظریف در کمیسیون برجام در پاسخ به منتقدان:

تحریم ها تعلیق نشد؛ لغو شد

صدا و سیما مشروح پرسش ها و پاسخ های میان محمد جواد ظریف و اعضای کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی را پخش کرد. وزیر امور خارجه در اظهارات خود به روشنگری درباره اظهارات سعید جلیلی و تیم مذاکره کننده قبلی پرداخت و به صراحت اعلام کرد که تمام تحریم های اقتصادی لغو می شود.
تحریم ها تعلیق نشد؛ لغو شد
صدا و سیما مشروح پرسش ها و پاسخ های میان محمد جواد ظریف و اعضای کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی را پخش کرد. وزیر امور خارجه در اظهارات خود به روشنگری درباره اظهارات سعید جلیلی و تیم مذاکره کننده قبلی پرداخت و به صراحت اعلام کرد که تمام تحریم های اقتصادی لغو می شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ظريف در پاسخ به سوالي درباره اظهارات جليلي که گفته است هيچ تحريمي برداشته نمي شود گفت: من قصد پاسخ به دکتر جليلي را ندارم. کما اينکه زماني که مسئوليت پرونده را داشتند هيچ حرفي نزدم. کما اينکه من از منتقدين جدي بودم اما يکبار هم مصاحبه نکردم. اما چند نکته مي گويم. کل تحريم هاي اتحاديه اروپا از روز اجرا لغو مي شود. کليه تحريم های ايالات متحده متوقف مي شود. علاوه بر آن برخي تحريم ها مانند تحريم ناوگان هوايي لغو مي شود.
کوثري در ميان حرف گفت که مستند بگوييد. ظريف گفت: برويد آن هواپيماهايي که به خاطر نبودن امکانات نشسته بودند و امروز پرواز مي کنند را ببينيد. تحريم هاي شرکت هاي آمريکايي خارج از آمريکا برداشته مي شود و اجازه تعامل دارند.
آنچه در ادامه می خوانید اهم اظهارات ظریف در کمیسیون برجام است :
در آخرین پیشنهادی که در استانبول در دوره مذاکراتی قبل طرف مقابل ارائه کرد ملاحظه کنید چطور قدم به قدم مطرح کردند که مهمترین گامی که در رفع تحریم ها حاضرند بردارند رفع تحریم‌های نفتی است و یک کلمه در مورد تحریم‌های شورای امنیت صحبت نیست.
قطع‌نامه صراحت دارد که اگر تحریم ها را برگردانند ایران هم به برنامه هسته‌ای اش بر می‌گردد. در تمامی قطع‌نامه‌های شورای امنیت نمی توانیم جمله‌ای به این شکل پیدا کنید که کشور مورد هدف چنین تهدیدی را در قطع‌نامه‌ای که علیه اش در شورای امنیت صادر می‌شود داشته باشد.
معتقدم وزارت خارجه، مجلس و کلیات نظام باید به طور جدی روند اجرای برجام را رصد کند و ببینیم که آن‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند یا نه و این یکی از تصمیمات خوبی است که باید اتخاذ کنیم.
بازگشت پذیری یک واقعیت دو طرفه است که این حق را به ما هم می‌دهد ضمن اینکه حق حاکمیتی ماست، اما ما تلاش داشتیم تا اگر روزی مجبور به بازگشت به برنامه هسته‌ای مان شدیم این کار مبنای قانونی داشته باشد.
در قطع‌نامه ۱۷۴۷ هرگونه فروش اقلام نظامی توسط ایران ممنوع بود. در ۱۹۲۹ خرید اقلام توسط ایران ممنوع شد و در قطع‌نامه ۲۲۳۱ آمده است که برای خرید و فروش اقلام نظامی محدودیت هایی برای ایران در نظر گرفته شده است که البته ما گفته ایم که رعایت نمی کنیم و این مسأله به صراحت بیان شده است که قطع‌نامه ۲۲۳۱ جزئی از برجام نیست یعنی عدم اجرای قطع‌نامه نقض برجام نیست هر چند که نقض قطع‌نامه است. این جمله باعث می‌شود که برگشت پذیری را موجب نشود. در ۱۹۲۹ بندی وجود داردکه در ادبیات شورای امنیت یعنی اینکه اگر کشورها مفاد این قطع‌نامه را اجرا نکنند مورد تنبیه قرار می‌گیرند و برایشان عواقبی دارد اما در ۲۲۳۱ اینگونه نیست ضمن آنکه قطع‌نامه تحت ماده ۲۵ منشور است و همه کشورها باید آن را اجرا کنند اما اجرا نکردن قطع‌نامه عواقبی ندارد. همچنین در قطع‌نامه ۲۲۳۱ دررابطه با ممنوعیت فعالیت‌های موشکی و تسلیحاتی این مسأله به محدودیت تبدیل شده است.
برخی به نوعی امروز صحبت می‌کنند که انگار قطع‌نامه ۲۲۳۱ اولین قطع‌نامه‌ای است که درباره ایران صادر شده است اما در قطع‌نامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ حتی آموزش دانشجویان ایرانی ممنوع شده بود نه اینکه استثناء باشد ممنوع شده بود.
با اجرا شدن برجام اتحادیه اروپا کلیه تحریم‌ها را لغو می‌کند. برخی دوستان می‌گویند تعلیق می‌کند. این تعلیق در خصوص تصمیمات اقتصادی و سایر تصمیمات است.
برای ما هم مهم این است که رئیس جمهور از تصویب تحریم‌های آینده اجتناب کند. به جای اینکه رئیس جمهور آمریکا مجبور به بردن مسأله به کنگره شود و یک بهانه‌ای به دولت این کشور بدهیم تا بعداً بگوید کنگره تصویب نکرد، ما این بهانه را گرفتیم و گفتیم و تصریح کردیم در برجام که رئیس جمهور آمریکا باید لغو کلیه تحریم ها را امضا کند.
وقتی سر کار آمدیم در شرایطی قرار داشتیم که فضای امنیتی علیه ایران وجود داشت که در منطقه روی بازیگری ایران و در سطح بین‌الملل در فضای اقتصادی‌مان تأثیر منفی گذاشته بود. این فضا الحمدلله در حال از هم پاشیدن است.
پیشنهاد می‌کنم دو اقدام انجام دهید؛ یکی از اجرای درست برجام اطمینان پیدا کنید و اگر درست اجرا نشد جمهوری اسلامی نیز به شرایط قبل برگردد و دوم استفاده درست از شرایط به وجود آمده در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام دهید.
در مورد ماده ۲۵، شورای امنیت فصل ششمی و فصل هفتمی دارد. فصل ششمی عقوبه و تحریم به دنبال ندارد، اما فصل هفتمی عقوبه و تحریم به دنبال دارد.
در مورد بند ۹ خوب است بار دیگر نگاهی بیندازیم و با بندهای دیگر مقایسه و تفسیر کنیم. یک دولتی موظف است بر اساس قطعنامه در قلمرو خودش همه اقدامات را برای جلوگیری از اقدامات مواد انجام دهد. ماده ۹ چنین چیزی را ندارد. یعنی یک کشور می‌تواند در دریای آزاد و حتی داخل خاک ایران علیه انتقال تکنولوژی بر ضد ایران اقدام کند. این چه الزامی دارد؟ در کدام مقدمه قطعنامه‌ای کشورها مجبورند چنین کاری انجام دهند؟ پس این مسأله قطعیت ندارد بلکه کشورها مجاز به انجام این کار هستند. در قالب ماده ۹ نیاز به انجام کاری نیست. بار دیگر تأکید می‌کنم که بر اساس این بند کشورها مجاز به استفاه از زور هستند و مجبور به استفاده از آن نیستند. ما سر همین یک کلمه وقت بسیاری گذاشتیم.
کل قطعنامه ۱۹۲۹ تحت ماده ۴۱ است و ما گناهی نکردیم که وارث ۶ قطعنامه قبلی بودیم. تماماً این قطعنامه‌ها ذیل ماده ۴۱ بود.
آمریکا متعهد است لغو تحریم‌ها را پس از ۸ سال به کنگره ببرد همچنان که ما پروتکل الحاقی را در پایان سال هشتم به مجلس می‌بریم. عبارات مندرج در برجام برای دو طرف یک حق را قائل است. اگر آمریکا پس از هشت سال لغو تحریم‌ها را به کنگره نبرد این اقدام به معنی لغو برجام است.
رنامه‌مان را به آژانس می دهیم در آن برنامه تا ۱۵ سال به غنی‌سازی صنعتی می‌رسیم. اطمینان داشته باشید برنامه خود را تا زمانی که بخواهیم به آژانس بدهیم به ۱۹۰ هزار سو می‌رسانیم و بعد به هر میزان که بخواهیم این میزان را افزایش می‌دهیم.
برخی دوستان حرف در دهان غربی‌ها می‌گذارند و به خودی‌ها گل می‌زنند. برنامه ما همان برنامه اعلامی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
ما در هیچ جا تعهد بی‌ضابطه‌ای را نپذیرفته‌ایم. در برنامه اعلامی نیز تأکید کرده‌ایم که شرایط فناوری روز دنیا را ملاک قرار می‌دهیم. درباره آب سنگین نیز گفته‌ایم برنامه‌مان، برنامه دنیاست. ۱۵ و ۲۵ سال موارد نظارتی است که به مصلحت کشور می دانستیم. چیزهایی را پذیرفتیم که کمترین بهانه را به غربی‌ها بدهد.
درباره پروتل الحاقی با مجلس همکاری می‌کنیم.
قاعده فصل هفتی با فصل هفت می‌رود چرا که یا می‌توانستیم به کل به آن اشاره کنیم و یا به ماده ۴۱. و راه دیگری وجود ندارد که تحریم‌ها برداشته شود. لااقل من راه دیگری سراغ ندارم. در حال حاضر اولین بار است که در تاریخ ملل متحد که چنین اتفاقی می‌افتد. برای دولت عراق نیز ده سال بعد از سقوط صدام این اتفاق افتاد.
کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا از روز اجرا لغو و کل تحریم‌های ایالات متحده اعمال شده بر روی شخصیت‌های غیر آمریکایی از روز اجرا لغو می شود و این همانی است که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند.
آمریکا تحریم هواپیمایی را لغو می‌کند و مورد به مورد اجازه خرید هواپیما به ایران می‌دهد در حالی که ۳۵ سال این تحریم بر گرده این مردم سوار بوده است. تحریم ناوگان هوایی لغو می‌شود به غیر از شرکت‌هایی که به دلایل دیگر مشمول تحریم بوده اند.
کد مطلب: 47606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *