۰
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۳

عمر البشیر: خوردن مرغ و ماهی حرام است!

آقای عمر البشیر لیستی از چیزهای حرام بشمرد در حالی که لیستی که ما حرام می دانیم با آنچه ایشان حرام می داند، متفاوت است. ما خوردن مرغ و ماهی را حرام می دانیم ما ماهی مرغ و گوشت خوک و گوشت گاو نمی خوریم.
رئیس جمهور اوگاندا گفت: اگر براساس ارزش‌های مشترک بشر پیش برویم می توانیم بر مشکلات فائق آییم باید از توجه به تفاوت ها پرهیز کنیم.

به گزارش جهان به نقل از مهر، بیووری کاگوتا موسونی رئیس جمهور اوگاندا در نشست نوبت عصر امروز پنجشنبه سران جنبش عدم تعهد به وضعیت استعمار در آفریقا، هند و چین و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: در سالهای طولانی کشورهای امپریالیست دیگر کشورها را مستعمره خود کردند و معتقدم استعمار آفریقا بخاطر ضعف داخلی خود بود.

وی ادامه داد: در تمام قاره آفریقا که ۱۱ میلیون کیلومتر مربع است، تنها ۴ گروه زبانی زندگی می کنند در حالیکه آفریقا آنقدر هم که به نظر می رسد نامنسجم نیست این چهار گروه زبانی در داخل خود ارتباطاتی دارند اما این گروه ها انسجام سیاسی نداشتند و دولت مستقل هم نداشتند و این عدم انسجام سیاسی بود که باعث شد آفریقا به مستعمره تبدیل شود.

رئیس جمهور اوگاندا خاطر نشان کرد: استعمار صدمات زیادی به آفریقایی ها زد به طوریکه در نتیجه آن قتل عام ها، نسل کشی ها و از بین رفتن صنایع محلی ایجاد شد.

موسونی مقاومت کشورهای به استعمار درآمده و جنگ های ضد امپریالیستی را دلیل خروج کشورهای مستعمره از استعمار کشورهای امپریالیست عنوان کرد و گفت: پس از جنگ جهانی دوم کشورهای امپریالیست سعی کردند در هند و چین کار خود را دنبال کنند، اما شکست خوردند البته درهند و چین نیروهای ملی پیروزی های قاطعی داشتند و نیاز به مبارزه نظامی نبود اما در آفریقا صدمات استعمارگران کشورهای جوان را ناامید تر از آن کرده بود که بتوانند رشدی داشته باشند، فشار نظامی روی آنها بود و هرج و مرج های متفاوتی در کشورهای مختلف بوجود آمد.

وی تاکید کرد: نا آگاهی ما باعث شد که عقب بیفتیم بنابراین لازم بود مبارزات جدیدی داشته باشیم ما در همه حیطه ها و در همه حوزه ها از جمله بهداشت، آموزش، تولید، توریسم، صنعت و زیرساخت های الکترونیکی مشکل داشتیم در حالی که همکاران ما در آسیا تلاش‌های زیادی کردند و کشورهای چین، هند، مالزی، اندونزی، سنگاپور، کره جنوبی و تایلند پیشرفت زیادی کردند.

رئیس جمهور اوگاندا ادامه داد: در حال حاضر کشورهای امپریالیست امیال جدیدی پیدا کردند تا جهان سوم، آفریقا و خاورمیانه را کنترل کنند البته نقشه هایی برای پایگاه های جدید خود هم دارند این پدیده جدید توسط غربی ها بوجود آمده که می گویند برای رسیدن به دموکراسی باید بمباران کنیم در حالی که این اشتباه است.

موسونی خاطر نشان کرد: اگر زور و استکبار در کشور خاصی وجود دارد این آزادی خواهان همان کشور هستند که می توانند به آنها فشار وارد بکنند. در اوگاندا دو جنگ آزادی خواهانه اتفاق افتاد که در جنگ اول ما از طرف دوستانمان در تانزانیا حمایت شدیم اما نتوانستیم مسائل سیاسی را حل کنیم آنها هم نتوانستند مشکلات داخلی ما را حل کنند، اما در جنگ دوم ما تنها بودیم و آزادی خواهان واقعی جبهه را بدست گرفتند نه تنها پیروز شدیم بلکه بر منطقه تاثیرات مثبت گذاشتیم.

وی به انقلاب ایران و برکناری شاه اشاره کرد و گفت: در مصر و تونس هم مردم انقلاب کردند سوال این است که چه کسی این انقلاب را حمایت کرد؟ انقلاب خودجوش نیازی به حمایت دیگران ندارد.

رئیس جمهور اوگاندا در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین و اسرائیل اشاره کرد و گفت: گروه های مترقی در اوگاندا معتقدند راه حل بحران مسئله فلسطین بدست اسرائیل و فلسطین است و راه حل دیگری برای آن نمی شناسیم.

موسونی افزود: ما باید استعمارگران را کنار بگذاریم و به معضلی که در تاریخ مطرح بوده پرداخته و آن را حل کنیم. دو ملت باید براساس احترام متقابل با هم صحبت کنند.

وی به سخنرانی عمر البشیر از سودان اشاره کرد و گفت: آقای عمر البشیر لیستی از چیزهای حرام بشمرد در حالیکه لیستی که ما حرام می دانیم با آنچه ایشان حرام می داند، متفاوت است. ما خوردن مرغ و ماهی را حرام می دانیم ما ماهی مرغ و گوشت خوک و گوشت گاو نمی خوریم در کشور ما هر گروهی سرش به کار خودش است و به دنبال تحمیل فرهنگ خود به قبایل دیگر نیستیم به طوریکه قبایل همجوار همواره با حمایت و مجوز ما ماهیگیری می کنند . با وجود اینکه ما خوردن ماهی را حرام می دانیم، بنابراین اگر براساس ارزش‌های مشترک بشر پیش برویم می توانیم بر این مشکلات فائق آییم باید از توجه به تفاوت ها پرهیز کنیم.
کد مطلب: 4924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *